Gå til innhold

Tips til kveldsmat til gjester


Kayia

Anbefalte innlegg

Kan dere kreative komme med tips på enkel men god kveldsmat? Vi blir 6 stk, og tre av dem har reist et stykke og er sikkert passe sultne. De kommer ikke før halv ti og det er ukedag det er snakk om, så det må være passe lett. Jeg har vurdert salmalaks tartar & ris eller spinatpai, men tar altså i mot alternative tips med stor takk!

 

Feel free - fyr løs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ei velsmakende suppe med godt brød/flatbrød

Forslag til type suppe da? Jeg har en innmari travel arbeidsuke forran meg så den kan ikke være for komplisert nemlig... ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også umiddelbart på suppe! En god potet- og purreløksuppe med skinke kanskje, eller noe annet godt og fyldig. Eller ertesuppe! Nam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere kreative komme med tips på enkel men god kveldsmat? Vi blir 6 stk, og tre av dem har reist et stykke og er sikkert passe sultne. De kommer ikke før halv ti og det er ukedag det er snakk om, så det må være passe lett. Jeg har vurdert salmalaks tartar & ris eller spinatpai, men tar altså i mot alternative tips med stor takk!

 

Feel free - fyr løs! :)

 

Pizza.

Anonymous poster hash: 8f51d...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til type suppe da? Jeg har en innmari travel arbeidsuke forran meg så den kan ikke være for komplisert nemlig... ;)

Potet/purreløksuppe med bacon drysset på toppen. Godt brød med salatblad og ost - nam :)

Anonymous poster hash: 40c09...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smørbrødkake? Det lager jeg av og til når vi har kveldsmatgjester.

Du lager en gjærdeig og har i stor springform. Så lager du fyll av hakkey purre, skinkebiter, majones og raspet ost.

Etter ca en halvtime (må sjekke tidspu kt) tar du ut kaka, deler den i to lag (som bløtkake), har fyllet inni og tar litt raspet ost på toppen og steker den 10-15 min til.

Kjrmpegodt, særlig m salat til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere kreative komme med tips på enkel men god kveldsmat? Vi blir 6 stk, og tre av dem har reist et stykke og er sikkert passe sultne. De kommer ikke før halv ti og det er ukedag det er snakk om, så det må være passe lett. Jeg har vurdert salmalaks tartar & ris eller spinatpai, men tar altså i mot alternative tips med stor takk!

 

Feel free - fyr løs! :)

Hei!

 

Jeg lagde en dag laksewrap til barna til skolelunsj, de er uuutrolig gode.

 

Du tar en lefse altså lompe/ eller tortilla som jeg brukte (hvis travelt, hvis ikke har jeg en god oppskrift)

 

Steker laks eller ørret med salt og pepper og sitron.

 

Lager aioli, har du det travelt kan du ta vanlig majones å tilsette sitron og senneup.

 

Så legger du en lefse på fjølen, smører aioli på lefsen, legger på salat (en god type, ikke isberg) finkuttet aggurk, rikelig med avacado, og et stykke stekt fisk, litt sitron på til slutt, pakk sammen og vips supergodt:-)

 

Jeg lager mange ulike wrap til skolemat, men denne fant jeg for en uke eller to siden i avisen og barna er så glade for den, min mann klarer knapt stoppe med en:-)

 

Jeg har også en tomatsuppe som er superenkel, litt spicy, men alle elsker den, om du ønsker.?

 

I kveld lagde jeg hjemmelaget taco, men jeg har jobbet fra kl 13.00 så det tok laaang tid:-)

 

Fant link nå

 

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1889/enkel-laksewrap-med-avokado-og-aioli

 

hadde det travelt en morgen så tok da utgangspunkt i ferdig majones:-)

 

Hjemmelagde tortilla elsker alle som besøker oss, de består av 500 gr mel 200 g smør og 3 dl vann og 1,5 ts bakepulver og 1 ts salt, smaker myye bedre enn de man kjøper:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips alle sammen! Tror jeg går for Wrap-tipset til Mm i tilleg til tartar av laks :)

Da er dine gjester i himmelen :)

 

Pass bare på at du ikke blir hekta :-)

 

Ang laks...

 

Til taco i kveld lagde jeg også fisk, jeg lagde laksecheviche, den ble helt utrolig deilig,

 

Laks, 4 lime og vårløk :rolleyes: Vanskelig å stoppe, ferdig etter ca 10 min i limesaften.mmmm

 

NB hvis du bruker tortilla må disse stekes i folie først ellers er det som å tygge skosåler, noen nordmenn steker ikke tortilla først? Og fortelle meg etter at du har spist hva du opplevde, jeg tror du blir henrykt :wub:

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt mest pris på grove rundstykker (ikke sånne som selges for 2,90, men skikkelige rundstykker) og godt brød med smør og forskjellig pålegg til. Egg, kjøttpålegg, ost (brun og hvit) og et par sorter syltetøy. :) Enkelt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dine gjester i himmelen :)

 

Pass bare på at du ikke blir hekta :-)

 

Ang laks...

 

Til taco i kveld lagde jeg også fisk, jeg lagde laksecheviche, den ble helt utrolig deilig,

 

Laks, 4 lime og vårløk :rolleyes: Vanskelig å stoppe, ferdig etter ca 10 min i limesaften.mmmm

Det er en mellomting mellom tartar og chevishe jeg lager også. Jeg blander laks, vårlør, sjalottløk & kapers med lime og smaker det til med grovmalt pepper og sukker. Dette lar jeg stå mens jeg koker sushiris. Kjempegodt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde satt mest pris på grove rundstykker (ikke sånne som selges for 2,90, men skikkelige rundstykker) og godt brød med smør og forskjellig pålegg til. Egg, kjøttpålegg, ost (brun og hvit) og et par sorter syltetøy. :) Enkelt og godt.

Her beskriver du frokosten dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mellomting mellom tartar og chevishe jeg lager også. Jeg blander laks, vårlør, sjalottløk & kapers med lime og smaker det til med grovmalt pepper og sukker. Dette lar jeg stå mens jeg koker sushiris. Kjempegodt :)

Kan tenke meg det er godt,

 

for meg høres det ut som chevishe da ;)

 

Jeg skar laksen denne gangen faktisk i litt tykkere stykker, etter 10 min helt ferdig:-) jeg tømte ut limesaften og ble, ja du vet man blir litt forelsket når man lager så deilig mat:-)

 

Jeg har i det siste hatt problemer med å skaffe den tangen...husker ikke navnet, som skal kokes med sushirisen, så jeg koker uten, sist lagde jeg friterte reker som jeg hadde i makirullene, ble kjempegodt, der kom min nye gassbeholder til hjelp, fikk en ekstra fluffy røre. Lagd mer vanlig japansk sushi jeg, men sist gang lagde jeg mer de vanlige typene california maki m.m.

 

så lenge barna er glade er jeg glad:-)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt mest pris på grove rundstykker (ikke sånne som selges for 2,90, men skikkelige rundstykker) og godt brød med smør og forskjellig pålegg til. Egg, kjøttpålegg, ost (brun og hvit) og et par sorter syltetøy. :) Enkelt og godt.

 

Er det de rundstykkene som man ofte kan trekke ut og plukke stykkvis i butikken du mener er ikke skikkelige (antar at prisen kan være rundt 3-5 kr. og jeg kan ikke huske at jeg har sett grove blant dem)? Hvor får man i tilfelle skikkelige (om man ikke gidder bake selv)? Hatting eller andre fryste? :P

 

P.S. Spør fordi jeg aldri har vært særlig bevisst akkurat dette selv, og det kan være greit å vite dersom jeg skal ha skikkelige :)

Endret av Loft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere kreative komme med tips på enkel men god kveldsmat? Vi blir 6 stk, og tre av dem har reist et stykke og er sikkert passe sultne. De kommer ikke før halv ti og det er ukedag det er snakk om, så det må være passe lett. Jeg har vurdert salmalaks tartar & ris eller spinatpai, men tar altså i mot alternative tips med stor takk!

 

Feel free - fyr løs! :)

Du trenger neppe flere forslag, men jeg fikk nylig servert søtpotetsuppe + grove rundstykker med ost i en tilsvarende sammenheng, og syntes det er svært godt. Søtpotetsuppe er også fascinerende enkelt å lage. Selv koker jeg kun søtpotetene i vann og litt kyllingfond, har i litt timian og salt og pepper, moser med stavmixer og så ferdig. De litt mer avanserte bruker oppskrifter som bla, også inneholder litt stekt bacon, ser det du som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de rundstykkene som man ofte kan trekke ut og plukke stykkvis i butikken du mener er ikke skikkelige (antar at prisen kan være rundt 3-5 kr. og jeg kan ikke huske at jeg har sett grove blant dem)? Hvor får man i tilfelle skikkelige (om man ikke gidder bake selv)? Hatting eller andre fryste? :P

 

P.S. Spør fordi jeg aldri har vært særlig bevisst akkurat dette selv, og det kan være greit å vite dersom jeg skal ha skikkelige :)

Ja, de er gørr-kjipe og inneholder ikke stort mer grovt enn en hvetebolle. I et bakeri får man forhåpentligvis mye bedre varer, de koster selvfølgelig mer, men da får man skikkelige rundstykker. Det finnes også halvstekte, frosne fra f.eks. Hatting som du nevner og de er kjempegode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger neppe flere forslag, men jeg fikk nylig servert søtpotetsuppe + grove rundstykker med ost i en tilsvarende sammenheng, og syntes det er svært godt. Søtpotetsuppe er også fascinerende enkelt å lage. Selv koker jeg kun søtpotetene i vann og litt kyllingfond, har i litt timian og salt og pepper, moser med stavmixer og så ferdig. De litt mer avanserte bruker oppskrifter som bla, også inneholder litt stekt bacon, ser det du som.

Det høres kjemegodt ut og skal definitivt prøves :) Har drevet og lagd jordskokksuppe på samme vis, toppet med sprøstekt bacon. Anbefales også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjemegodt ut og skal definitivt prøves :) Har drevet og lagd jordskokksuppe på samme vis, toppet med sprøstekt bacon. Anbefales også! 

mm

 

Jeg elsker jordskokker, lager jordskokkmos:-)

 

Kan jeg bare google jordskokksuppe eller har du en oppskrift du er fornøyd med du kan dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...