Gå til innhold

- Bananer har mer sukker enn Coca-cola


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange gode råd her:

 

For hva fungerer egentlig? Derom strides de lærde. For selv om ekspertene er enige om mye, så er det noen som stadig utfordrer vedtatte sannheter innen ernæringsfaget, skriver forskning.no.

 

En av dem er Birger Svihus, professor ved NMBU.

 

– I realiteten har du to alternativer: Reduser energiinntaket eller øk energiforbruket.

 

Kutt ut måltider. Det du kan du gjøre for å redusere energiinntaket er enten å spise mindre til hvert måltid eller ved å kutte ut måltider. Det er mengden energi som må reduseres. Svihus anbefaler å kutte i endene, det vil si enten frokost eller kveldsmåltid, slik at du øker tiden der kroppen går på fettforbrenning.

 

Drikk vann. Er du tørst, drikk vann, eventuelt kunstig søtet drikke om du absolutt må ha søtsmaken.

 

Spis vann. Det er mange som ikke tenker på at grønnsaker, som gjerne inneholder over 90 prosent vann, kan dempe sulten. Dessuten gir tygging i seg selv en metthetsfølelse.

 

Frukt som søtsaker. Er du sulten på noe søtt, erstatt kaker og sjokolade med frukt. Men unngå banan og druer. Svihus vil gå til krig mot bananer. Det er mer sukker i bananer enn i Coca-Cola

 

– Her er vi ved kjernen av problemet. Vi er oppvokst med at vi tror vi må spise hver tredje time, at vi må ha i oss frokost og at vi blir slappe og uopplagte dersom vi ikke spiser jevnlig. Dette er rådene myndighetene har gitt i årevis, og som vi har tillit til, sier Svihus.

 

Han påpeker at regelen ikke gjelder om natten.

 

- Dersom du hadde satt vekkeklokken til ringing hver tredje time, for å være sikker på at du får i deg nok mat, ville det oppleves som unaturlig. Vi tåler altså fint å gå et halvt døgn uten mat. Myndighetene burde heller hadde hatt kostholdsråd som gikk i retning av at du skal spise når du er sulten. Det ville vært mye mer fornuftig, sier Svihus.

 

http://www.oblad.no/NMBU_professor____Bananer_har_mer_sukker_enn_Coca_cola-5-68-19842.html

 



Anonymous poster hash: cb949...06a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en håpløs blanding av gode råd og fjas  :blink:

 

Vet ikke hvor jeg skulle begynne å kommentere, eller om det er noen vits. Føler det er å slåss mot vindmøller.

 

Jeg burde nok aller helst droppe disse trådene og bare tenke på meg selv. Dessverre er jeg lett å gire opp, jeg tror jeg er avhengig  :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en håpløs blanding av gode råd og fjas  :blink:

 

Vet ikke hvor jeg skulle begynne å kommentere, eller om det er noen vits. Føler det er å slåss mot vindmøller.

 

Jeg burde nok aller helst droppe disse trådene og bare tenke på meg selv. Dessverre er jeg lett å gire opp, jeg tror jeg er avhengig  :wacko:

 

Hva er det som ikke stemmer da?

Anonymous poster hash: 8a373...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik at du øker tiden der kroppen går på fettforbrenning

 

Kroppen brenner energi hele tiden. Om man så brenner prosentvis mer fett under faste, så brenner man til gjengjeld mer karbohydrat ellers. 

 

Er du tørst, drikk vann, eventuelt kunstig søtet drikke om du absolutt må ha søtsmaken.

 

For mange er det nettopp søtsmaken som trigger sult/søtsug.

 

Det er mange som ikke tenker på at grønnsaker, som gjerne inneholder over 90 prosent vann, kan dempe sulten. Dessuten gir tygging i seg selv en metthetsfølelse.

 

Metthet er mer komplekst enn som så. Man blir ikke mett av vann, men av å få i seg tilstrekkelig av alle næringsstoffer. Mat som smaker veldig godt, kan få oss til å ønske å spise mer enn vi trenger. Mat som ikke smaker spesielt godt, kan også få oss til å spise for mye, på jakt etter å bli tilfredsstilt. Man kan døyve sultfølelsen midlertidig, men hvorfor? Å tygge kan være et tidsfordriv, noe å være opptatt med, i den forstand kan det være effektivt, fordi mange kjenner søtsug når de kjeder seg. Men man blir ikke mer mett av det. Dessuten er følelsen av metthett blitt en slags hellig gral. Det er ikke farlig å kjenne på sultfølelse når man får i seg det man trenger. Vi er utstyrt med ekstra appetitt fordi det var viktig å kunne fylle opp lagrene mellom hver sultperiode. Nå er det veldig lenge siden det sist har vært en sultperiode på disse kanter. 

 

Men unngå banan og druer. Svihus vil gå til krig mot bananer. Det er mer sukker i bananer enn i Coca-Cola

 

Det er også mer fiber og næringsstoffer i bananer og druer. Jeg spiser gjerne bananer og druer hver dag og holder vekta. Jeg kunne holdt vekta selv om jeg drakk Cola hver dag også, men det er vanskeligere fordi det klusser med appetitten min og fordi jeg foretrekker velværet jeg får av å spise mat, feks bananer og druer. Men man skal heller ikke spise ubegrenset av bananaer og druer. Det er viktig med balanse og moderasjon. Men balanse og moderasjon er ikke bra for "spennende" artikler.

 

at vi blir slappe og uopplagte dersom vi ikke spiser jevnlig. 

 

Vi blir slappe og uopplagte om vi ikke spiser jevnlig. Men hva som er jevnlig, kan variere fra person til person. Noen fungerer greit med ett måltid om dagen, andre MÅ spise annenhver time. Behovet for hyppig påfyll kan tildels ligge i valget av mat. Stor andel karbohydrat og lite protein og vitaminer krever at man spiser ofte.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Jeg spiser omtrent hver tredje time, for meg hjelper dette med å holde vekten og holde oppe energinivået. Spiser banan nesten hver dag, har et kosthold jeg trives med. Det viktigste er å finne noe som fungerer for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange gode råd her:

 

For hva fungerer egentlig? Derom strides de lærde. For selv om ekspertene er enige om mye, så er det noen som stadig utfordrer vedtatte sannheter innen ernæringsfaget, skriver forskning.no.

 

En av dem er Birger Svihus, professor ved NMBU.

 

– I realiteten har du to alternativer: Reduser energiinntaket eller øk energiforbruket.

 

Kutt ut måltider. Det du kan du gjøre for å redusere energiinntaket er enten å spise mindre til hvert måltid eller ved å kutte ut måltider. Det er mengden energi som må reduseres. Svihus anbefaler å kutte i endene, det vil si enten frokost eller kveldsmåltid, slik at du øker tiden der kroppen går på fettforbrenning.

 

Drikk vann. Er du tørst, drikk vann, eventuelt kunstig søtet drikke om du absolutt må ha søtsmaken.

 

Spis vann. Det er mange som ikke tenker på at grønnsaker, som gjerne inneholder over 90 prosent vann, kan dempe sulten. Dessuten gir tygging i seg selv en metthetsfølelse.

 

Frukt som søtsaker. Er du sulten på noe søtt, erstatt kaker og sjokolade med frukt. Men unngå banan og druer. Svihus vil gå til krig mot bananer. Det er mer sukker i bananer enn i Coca-Cola

 

– Her er vi ved kjernen av problemet. Vi er oppvokst med at vi tror vi må spise hver tredje time, at vi må ha i oss frokost og at vi blir slappe og uopplagte dersom vi ikke spiser jevnlig. Dette er rådene myndighetene har gitt i årevis, og som vi har tillit til, sier Svihus.

 

Han påpeker at regelen ikke gjelder om natten.

 

- Dersom du hadde satt vekkeklokken til ringing hver tredje time, for å være sikker på at du får i deg nok mat, ville det oppleves som unaturlig. Vi tåler altså fint å gå et halvt døgn uten mat. Myndighetene burde heller hadde hatt kostholdsråd som gikk i retning av at du skal spise når du er sulten. Det ville vært mye mer fornuftig, sier Svihus.

 

http://www.oblad.no/NMBU_professor____Bananer_har_mer_sukker_enn_Coca_cola-5-68-19842.html

 

Anonymous poster hash: cb949...06a

 

Grønne bananer har mindre sukker enn overmodne bananer... det kommer an på modningen

Anonymous poster hash: 518aa...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man spiser ikke to liter bananer, men man kan lett drikke to liter brus. Bananer inneholder mye sunt foruten sukker, det gjør ikke brus.

Det er akkurat like mye sukker uansett hvor modne bananene er. Men med umodne bananer må kroppen gjøre om stivelsen til sukker. Men sukker blir det uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...