Gå til innhold

Angina?

Anbefalte innlegg

Gjest Hanniball

Hei! Jeg er ei dame på 46 år som en gang i blant får smerter i hele brystregionen. Smertene begynner midt under brystbenet og øker på etterhvert, og etterhvert har jeg vondt i nesten hele overkroppen. Muskler/muskelfester er veldig vonde når jeg masserer, på brystene, et stykke ned under armene, på overarmene, på kroppssidene osv. Kjenner også vondt bak i ryggen, omtrent like høyt oppe som smerten i brystet. Smertene kan vare i mange dager, blir verre ved stress og f.eks. gulvvask. Undersøkelser og funn hos lege tidligere: Betennelse i tolvfingertarm, refluks, noe som ble bedre med Losec. Har tatt belastnings-EKG som var negativt. Da hadde jeg imidlertid ikke vondt. Vises angina likevel? Hvordan skille mellom angina og muskelsmerter/kramper? Kan legge til at jeg også får angst og tungpustethet under disse anfallene. Smertene bedres ved bruk av Sobril, men blir ikke helt borte. Er ellers i en tilstand av utmattethet, depresjon/angst , noe som jeg tilskriver overgangsproblemer. Dette er forøvrig også påvist. Hvordan kan jeg være sikker på at dette ikke har noe med hjertet å gjøre? Legen min sier jeg kan være trygg, men kan jeg det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40377-angina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Hanniball.

Det du beskriver gir umiddelbart inntrykk av å være betinget av din psykiske tilstand, og neppe forårsaket av organisk hjertesykdom. Det er mange symptomer som er vanskelige å dechiffrere ; enkelte ganger kan man ha smerter som til forveksling minner om angina pectoris, men som er muskulært eller psykisk betinget.

Imidlertid er det litt for lettvint å hoppe på en slik konklusjon uten å ha forsøkt å utelukke en behandlingstrengende tilstand. Det synes som om det meste av dette er gjort i ditt tilfelle. Det er viktig å gjøre en inngående vurdering av det vi kaller din "risikoprofil", d.v.s. å avdekke hvilke risikofaktorer som foreligger for at du skal utvikle hjerte-kar-sykdom. Til slike faktorer hører bl.a. arvelige forhold, røyking, blodtrykk, sukkersyke, treningstilstand, overvekt og mengden fett-stoffer i blodet. Dertil bør personen det gjelder undersøkes grundig klinisk, samt endel prøver tas. Jeg har inntrykk av at det meste av dette er gjort hos deg, og jeg synes du skal rådføre deg videre med din lege med henblikk på å påvirke andre mekanismer som kan gi deg endel av de symptomer du opplever.

Diagnosen angina pectoris er ikke alltid helt enkelt å stille, spesielt ikke hos kvinner. Adskillige av dine plager kan f.eks. godt stamme fra din tendens til refluks.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40377-angina/#findComment-152287
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...