Gå til innhold

Arr etter navlebrokk operasjon

Anbefalte innlegg

Jeg hadde for noen år siden en navlebrokkoperasjon hvor kirurgen laget et stygt arr ved å skjære midt på magen nedover et 7 cm langt snitt over navlen og det fortsetter med et 5 cm langt snitt under navlen. Inngrepet var så stygt gjort at det offentlige sykehuset hvor operasjonen ble foretatt foretok en "pynting" av arret. Den dag i dag ser det ut som en bredog stygg glidelås midt på magen. Jeg har helt vært ute av stand til å bruke bikini fordi det er et blikkfang, og i tillegg fått problemer med avkleding p.g.a. arret. Jeg vet at det offentlig helsevesen er vanskelig m.h.t. plastkirurgi og det eneste jeg kan tenke meg som dekkes er åpne nese- og ganespalter. Men når et offentlig sykehus påfører en pasient varige og unødvendige stygge arr som gjør at pasienten får problemer med å vise kroppen i ettertid, hvilket ansvar har det offentlige for det de har påført? Jeg har forøvrig en del år tidligere tatt blindtarmen og det arret synes omtrent ikke i det hele tatt - så det må væres vært store forskjeller på kirurger og etikk!

Med hilsen

annerledes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40410-arr-etter-navlebrokk-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har blitt operert to ganger i magen på RH. Siste gangen fikk jeg infeksjon i arret og måtte ligge med det åpent. I tilleg ble jeg "snurpet" sammen, slik at det så ut som om jeg hadde rumpe foran. Jeg har også dårlig arrhud, slik at arret "klumper seg". Arret mitt var IKKE vakkert... På en kontroll på sykehuset etter operasjonen spurte jeg om det var mulig å få fikset arret, og de fikk en plastikkirurg til å komme for å vurdere det. Kirurgen var enig i at det ikke var særlig pent, og satt meg på venteliste for å få fikset arret. Fikk beskjed om to år,, og ventet tålmodig, etter tre år begynte jeg å mase, og etter fire år fikk jeg operasjonen. Det ble tatt som dagkirurgi.

Jeg har fremdeles ikke noen god arrhud, så noe smalt og fint arr er det ikke blitt. Men nå ligger det ikke som et søkk i magen, så selv om det synes veldig godt at jeg har glidelås på magen, så er jeg kjempefornøyd!! I tillegg fikk jeg fettsuging på kjøpet, for at resultatet skulle bli penest mulig :-)

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med sykehuset som opererte deg og be om å bli vurdert av en plastisk kirurg. Vær forberedt på at ventetiden er lang, retting abv stygge operasjonarr er naturlig nok et stykke ned på prioriteringslisten, særlig når det er arr som bare viser i bikinisesongen.

Du må være forberedt på at arret ikke nødvendigvis blir vakkert etter operasjonen. At det ble så¨stygt utgangspunktet kan skyldes at du har dårlig arrhud, slik som meg :-(

Men be om en vurdering, i alle fall, jeg er i alle fall kjempefprnøyd med min nye "glidelås"!

Beste hilsen fra

Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg

Jeg slutter meg helt til svaret fra "snø".

jeg kan bare tilføye at arret også varierer mye med lokalisasjon og retning. Ettersom blindtarmarret ligger på tvers, er det naturlig at dette blir penere enn et lengdesnitt på maven.

Hei!

Jeg har blitt operert to ganger i magen på RH. Siste gangen fikk jeg infeksjon i arret og måtte ligge med det åpent. I tilleg ble jeg "snurpet" sammen, slik at det så ut som om jeg hadde rumpe foran. Jeg har også dårlig arrhud, slik at arret "klumper seg". Arret mitt var IKKE vakkert... På en kontroll på sykehuset etter operasjonen spurte jeg om det var mulig å få fikset arret, og de fikk en plastikkirurg til å komme for å vurdere det. Kirurgen var enig i at det ikke var særlig pent, og satt meg på venteliste for å få fikset arret. Fikk beskjed om to år,, og ventet tålmodig, etter tre år begynte jeg å mase, og etter fire år fikk jeg operasjonen. Det ble tatt som dagkirurgi.

Jeg har fremdeles ikke noen god arrhud, så noe smalt og fint arr er det ikke blitt. Men nå ligger det ikke som et søkk i magen, så selv om det synes veldig godt at jeg har glidelås på magen, så er jeg kjempefornøyd!! I tillegg fikk jeg fettsuging på kjøpet, for at resultatet skulle bli penest mulig :-)

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med sykehuset som opererte deg og be om å bli vurdert av en plastisk kirurg. Vær forberedt på at ventetiden er lang, retting abv stygge operasjonarr er naturlig nok et stykke ned på prioriteringslisten, særlig når det er arr som bare viser i bikinisesongen.

Du må være forberedt på at arret ikke nødvendigvis blir vakkert etter operasjonen. At det ble så¨stygt utgangspunktet kan skyldes at du har dårlig arrhud, slik som meg :-(

Men be om en vurdering, i alle fall, jeg er i alle fall kjempefprnøyd med min nye "glidelås"!

Beste hilsen fra

Hei Snø,

takk for svar. Jeg føler meg litt utakknemlig og misfornøyd fordi jeg brakte dette opp, fordi det er ikke bare snakk om en "vanlig" glidelås midt foran, men en bred stygg og ruglete stripe. Regionsykehuset der jeg hører til har innrømmet at det burde ha vært rettet på, men som du sier så er det lang ventetid og slike operasjoner blir ikke prioritert selv om vi har "verdens beste helsevesen". Jeg har så mye problemer med kroppen fra før at det å bli påført mer arr er ganske katastrofalt for meg. Jeg skal i alle fall prøve igjen for å se om det går å få til en operasjon - jeg har forøvrig vært til flere private plastkirurger som bemerker arret og hvordan det er lagt, slik at det er ikke bare meg som reagerer på det.

Med vennlig hilsen

Annerledes

Hei Snø,

takk for svar. Jeg føler meg litt utakknemlig og misfornøyd fordi jeg brakte dette opp, fordi det er ikke bare snakk om en "vanlig" glidelås midt foran, men en bred stygg og ruglete stripe. Regionsykehuset der jeg hører til har innrømmet at det burde ha vært rettet på, men som du sier så er det lang ventetid og slike operasjoner blir ikke prioritert selv om vi har "verdens beste helsevesen". Jeg har så mye problemer med kroppen fra før at det å bli påført mer arr er ganske katastrofalt for meg. Jeg skal i alle fall prøve igjen for å se om det går å få til en operasjon - jeg har forøvrig vært til flere private plastkirurger som bemerker arret og hvordan det er lagt, slik at det er ikke bare meg som reagerer på det.

Med vennlig hilsen

Annerledes

Jeg ser ut som selveste Franken Steiner....

Med store arr på kryss og tvers , som virkelig ser ut som glidelåser ......men trodde jeg måtte leve med dem.

(etter flere nyreoperasjoner)

Kan en altså få dekket en plastikk operasjon for at det skal se bedre ut???

Gjest Annerledes

Med store arr på kryss og tvers , som virkelig ser ut som glidelåser ......men trodde jeg måtte leve med dem.

Hei,

jeg tror jeg gir opp - man får ikke dekket plastkirurgi uten at det omtrent er livstruende. Jeg fikk pyntet en gang på arret fordi det var så graverende bredt og stygt - men fortsatt har jeg et stygt arr. Når jeg ser hva dere andre må slite med så skal jeg ikke klage mer - se, arret mitt ble my bedre etter all lesing her!

annerledes

• 2 måneder senere...

Annonse

Hei vin!

Lenge siden dette innlegget, men jeg har ikke sett det før :-)

Du kan få dekket plastisk kirurgi på arr "bare" fordi det skal se finere ut, ja, men det er ikke prioritert (natrulig nok!), så ventetiden kan bli lang.

For meg var det asbolutt verd ventetiden, og selv om arret ikke er særlig vakkert nå heller (det var den hekkans arrhuden...), så ligger det i det minste "oppå magen" nå, og ikke som et søkk, en slags "rumpe" foran. Så jeg er kjempefornøyd :-)) Ikke det at jeg var på selvmordets rand tidligere, altså, men nå kan jeg gå med magen bar uten at jeg føler det ubekvemt.

Hvis du har mange, stygge arr, så skader det ikke å be om at en plastisk kirurg vurderer om det er noe du kan få rettet på. For _egentlig_ burde de jo gjort det pent i utgangspunktet!!

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...