Gå til innhold

Evolusjonsteori og aper

Anbefalte innlegg

I gamle dager døde svake og eller dumme aper

I dag får svake og eller dumme aper lov til å overleve og forplante seg og bringe disse dårlige genene videre

Det fører til evolusjonen har stanset opp ganske mye

Men er dagens aper perfekte? Eller kunne de blitt bedre med litt brutale valg for hvem som får bringe genene sine videre og hvem som ikke gjør det ?

Bare spør jeg

Anonymous poster hash: d247b...96c
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/404274-evolusjonsteori-og-aper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag får svake og eller dumme aper lov til å overleve og forplante seg og bringe disse dårlige genene videre

Får lov av hvem da ? Snakker du om aper i bur eller natur ? Så vidt meg bekjent tusler og går apelivet i vill natur slik det stort sett slik det alltid har gjort.

I gamle dager døde svake og eller dumme aper

Det fører til evolusjonen har stanset opp ganske mye

Men er dagens aper perfekte? Eller kunne de blitt bedre med litt brutale valg for hvem som får bringe genene sine videre og hvem som ikke gjør det ?

Bare spør jeg

Du spør som en nazi.

Annonse

Okei skjønner at dette ble mottatt på en dårlig måte og at enkelte ble fornærmet?

Men spørsmålet var bare hvorfor dagens aper er perfekte når vi har så mye genetisk fororsakede sykdommer og slikt (ikke miljø) så hvorfor ikke fikse genene isteden for å la aper lide ?

Jeg skjønner at dette er politisk ukorrekt og/eller at folk liker å bli fornærmet, men var ikke noe vondt ment iallefall

Men jeg trekker herved spørsmålet tilbake og beklager at dere ble støtt av dette og beklager også at dere lar dere støte av slikt (kanskje grunnet gener?) ;)

Annonse

Men spørsmålet var bare hvorfor dagens aper er perfekte når vi har så mye genetisk fororsakede sykdommer og slikt (ikke miljø) så hvorfor ikke fikse genene isteden for å la aper lide ?

Så vidt jeg vet har alt levende har mer eller mindre genetiske defekter. Noen er ikke spesielt alvorlige, noen slår ikke ut på individet selv, men bringer helserisikoen videre, noen defekter må ha en eller flere utløsende faktorer. Ingen individer, hverken planter eller dyr eller mennesker er helt perfekte i den forstand at de er uten genetiske defekter. Forestillingen om at genetiske defekter kan fjernes for alle individer av en art, er en grov overdrivelse og misforståelse av kunnskapsnivået vitenskapen har nå. Hvem skal forresten bestemme hvilke genetiske egenskaper som er feilfrie?

Hvordan forestiller du deg fjerning av genetiske defekter?

* Medikamenter som forandrer genene i levende individer? I så fall en science fiksjon i forhold dagens vitenskap.

* Avl slik at nye individer med "bedre egenskaper" fortrenger de med "lite bra egenskaper"? I så fall skal man jobbbe veldig intenst for å skape mange nok.

* Utsortering av indiver med "lite bra egenskaper"?  I så fall har du et rent naziprosjekt.

Anonymous poster hash: f705f...c1f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...