Gå til innhold

Øm kul i underlivet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg oppdaget for litt siden en litt stor kul i "Begynnelsen/åpningen" i underlivet. Den er nå litt øm og det verker litt når jeg går og sitter,  og er minst 1cm i diameter.  Den kom etter at jeg barberte underlivet. Under barberingen trodde jeg at jeg hadde kuttet meg siden jeg fikk plutselig litt vondt, men så ingen kutt og begynte heller ikke å blød, så jeg tenkte ikke mer over det. Senere på kvelden samme dag merket jeg plutselig denne kulen etter at jeg hadde vært på do, og det gjord vodt da jeg kom borti den.  Jeg har også begynt å bli litt rød rundt området.  Jeg begynner å bli veldig beskymret, og er redd det skal være noe alvorlig.  Jeg er ikke seksuelt aktiv. Jeg vil absolutt ikke gå til legen med dette med mindre det er sterk mistanke om noe alvorlig. Hvor lenge kan jeg eventuelt vente før kulen burde ha forsvunnet? 

 

Hilsen Jente 18 år. 

Anonymous poster hash: fb867...45b


Anonymous poster hash: fb867...45b



Anonymous poster hash: fb867...45b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du gidder gå og ha det vondt i grunnen. Jeg ville sett det an noen dager, men om det ikke blir bedre i løpet av 2-3 dager (til midten av uka) hadde jeg nok bestilt meg time hos legen og sagt at det haster slik at du får time så raskt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som det er Bartholinitt, betennelse i en kjertel som ligger ved skjedeinngangen. Ved skjedeinngangen ligger på begge sider de bartholinske kjertler som produserer slim så det bli fuktig i området. Det er ikke uvanlig at det blir betennelse her, f.eks. ved at utførselsgangen blir tilstoppet. Behandlingen er å lage en åpning så verket kommer ut. Det gjøres i lokalbedøvelse.   Men det er som med en byll andre steder, det er ikke nødvendig med operasjon, men man blir fortere frisk med kirurgisk ingrep. Etter at betennelsen er borte kan det danne seg en cyste, en  Bartholincyste. Hvis den er plagsom, kan den behandles kirurgisk på samme måte.

 

Altså ikke noe farlig, men ubehagelig. Om det kommer av barbering, kan ikke utlukkes, at det kommer bakterier inn ved en liten lesjon i huden.

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyder som det er Bartholinitt, betennelse i en kjertel som ligger ved skjedeinngangen. Ved skjedeinngangen ligger på begge sider de bartholinske kjertler som produserer slim så det bli fuktig i området. Det er ikke uvanlig at det blir betennelse her, f.eks. ved at utførselsgangen blir tilstoppet. Behandlingen er å lage en åpning så verket kommer ut. Det gjøres i lokalbedøvelse.   Men det er som med en byll andre steder, det er ikke nødvendig med operasjon, men man blir fortere frisk med kirurgisk ingrep. Etter at betennelsen er borte kan det danne seg en cyste, en  Bartholincyste. Hvis den er plagsom, kan den behandles kirurgisk på samme måte.

 

Altså ikke noe farlig, men ubehagelig. Om det kommer av barbering, kan ikke utlukkes, at det kommer bakterier inn ved en liten lesjon i huden.

 

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei, tusen takk for svar! 

 

Kulen er ikke vond og verker ikke lenger, det har komt ut veske.  Men vil klumpen forsvinne av seg selv, for jeg vil jo ikke ha den klumpen der, eller må man til legen og operere den bort?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det svar har du allerede fått:

 

Etter at betennelsen er borte kan det danne seg en cyste, en Bartholincyste. Hvis den er plagsom, kan den behandles kirurgisk på samme måte.

 

vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...