Gå til innhold

Rinexin farlig ved hjertesykdom ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart ut på flytur og har litt problemer

med tette ører, så jeg har tenkt å bruke

rinexin (min far har resept).

Derfor lurte jeg på om det er farlig å ta

rinexin hvis man skulle ha hjertesykdom

(hjertekrampe, uregelmessig hjerterytme,

osv.).

Står i beskrivelsen av medikamentet

at man skal være forsiktig ved hjertesykdom

men hva menes med dette ?

Er 50mg ok dose ? (engangsdose før

flyavgang)

• 2 uker senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom
Skrevet

Svar til Flytur.

Rinexin inneholder et stoff som i det vesentligste sørger for sammentrekning av små blodårer. Dette medfører en viss økning av blodtrykket, men den er ganske beskjeden. Hos personer med lettutløst angina pectoris (hjertekrampe) eller andre symptomer på koronar hjertesykdom vil man kunne få lavere terskel for hjerteutløste symptomer. Dertil kommer at man under en flytur får trykkforhold i kabinen svarende til en høyde på ca. 2500-3000 meter, hvilket kan forsterke denne effekten.

Det er derfor å anbefale at personer med slik sykdom heller bruker en nesespray for å motvirke trykkfenomènene i ørene, evt. kombinert med tyggegummi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...