Gjest Flytur Skrevet 27. desember 2001 Skrevet 27. desember 2001 Skal snart ut på flytur og har litt problemer med tette ører, så jeg har tenkt å bruke rinexin (min far har resept). Derfor lurte jeg på om det er farlig å ta rinexin hvis man skulle ha hjertesykdom (hjertekrampe, uregelmessig hjerterytme, osv.). Står i beskrivelsen av medikamentet at man skal være forsiktig ved hjertesykdom men hva menes med dette ? Er 50mg ok dose ? (engangsdose før flyavgang) 0 Siter
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 4. januar 2002 Skrevet 4. januar 2002 Svar til Flytur. Rinexin inneholder et stoff som i det vesentligste sørger for sammentrekning av små blodårer. Dette medfører en viss økning av blodtrykket, men den er ganske beskjeden. Hos personer med lettutløst angina pectoris (hjertekrampe) eller andre symptomer på koronar hjertesykdom vil man kunne få lavere terskel for hjerteutløste symptomer. Dertil kommer at man under en flytur får trykkforhold i kabinen svarende til en høyde på ca. 2500-3000 meter, hvilket kan forsterke denne effekten. Det er derfor å anbefale at personer med slik sykdom heller bruker en nesespray for å motvirke trykkfenomènene i ørene, evt. kombinert med tyggegummi. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.