Gå til innhold

Kryssallergi timotei

Anbefalte innlegg

Min sønn på 10 år er blitt testet og bekreftes å ha timoteiallergi og dette har visstnok kryssallergier til forskjellige korntyper? Det som er problemet er at han får vondt i magen når han har spist og ofte bløt avføring som han ikke har kontroll på - så jeg vasker fremdeles bæsjebukser.... Bør jeg slutte å gi ham brødmat? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gi ham for han er fryktelig vanskelig i matveien. Er det pga slikt som dette at folk kjøper glutenfritt??? Takknemlig hvis jeg kan få noen innspill om dette - for jeg er lite inne på det. Til slutt han scoret 6 på skalaen har jeg fått beskjed om - hva vil det si? Er det fra 1 - 10 eller???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40458-kryssallergi-timotei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære villrosen

Allergi mot timotei betyr at det er påvist allergi mot gresspollen. Selv om gresspollen kan kryssreagere med kornsortene som hvete, rug etc. betyr det IKKE at de som er timoteiallergikere ikke kan spise brød og andre kornvarer. Kryssallergier mellom gress og korn betyr så godt som bestandig en eventuell reaksjon mot støv fra kornsortene og ikke mot bearbeidet korn som i bakst. Dessuten er kryssreaksjoner mellom gresspollen (timotei) og korn ikke på langt nær så vanlig som kryssreaksjon mellom bjørkepollen og rå frukt og grønnsaker.

Når det gjelder problemene sønnen din har med magen er dette noe du må ta opp med legen din, det er lite trolig at det har noe med allergi mot timotei å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40458-kryssallergi-timotei/#findComment-152957
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...