Gå til innhold

Fått diagnosen Astma

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 2 og et halvt år som fikk diagnosen Astma i sommer. I forrkant av dette hadde hun 2 innleggelser på sykehus og 1 legevakt seanse i løpet av 3-4 mnd på grunn av astmaanfall. Så kom vi inn til undersøkelse på Ullevål hvor det ble tatt allergi prikktester. Der fikk vi vite at hun hadde hund og katte allergi. Samtidig fikk vi utlevert flutide forebyggende medisin som skulle benyttes morgen og kveld. Legen som vi snakket med sa at hvis datteren vår ble bedre så kunne vi prøve å kutte flutiden ut. Men det er ikke noe vi tør å eksperimentere med. Jeg leser også her på innleggene at det snakkes om et opptrappingsskjema. Hvem skal jeg snakke med for å få vite mer? Jeg er jo ikke sikker på om jeg f.eks. bruker ventolin riktig. Finnes det spesialister som jeg kan/skal gå til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40476-f%C3%A5tt-diagnosen-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Paa Ullevaal sykehus har de meget dyktige asmasykepleiere, noen er spesialutdannet for barn. Ta en telefon til den avdelingen barnet ditt laa paa og be om aa faa en avtale.

Astmamedisiner er ikke lette aa ta, de glir ikke ned av seg selv som en vanlig medisin, saa det er meget viktig at du tar dette paa alvor og gir medisinen riktig. Men det maa selvsagt laeres. Ventolinen er det lettere aa faa ned, fordi den faar "hjelp" av mange mottakere nedover i luftveien. Fluiden faar ikke denne hjelpen, sa her maa teknikken vaere riktig. I og med at jeg ikke vet hvilket inhaleringssystem du har faatt, kan jeg ikke hjelpe deg saa godt over nettet, men altsaa paa Ullevaall vil du faa god hjelp. Det er ogsaa utgitt en brosjyre om barn med pustebesvaer, som du faar tilsendt ved aa henvende deg til Astma- og Allergiforbundet. Denne brosjyren er meget god, og den boer leses av baade mor, far og barnehage, slik at de lettere forstaar barnet om et pusteanfall skulle vaere i anmars.

Jeg ville nok heller ikke ha villet trappe ned Flutide foerste gang uten at jeg hadde tatt kontakt med sykehuset foerst. Det gjelder aa laere barnets pustebesvaer aa kjenne, og det er ikke saa vanskelig noedvendigvis. Ha en notisbok (astmadagbok) hvor du noterer dine observasjoner, saa kommer det litt etter litt. Men brosjyren jeg nevnte er meget god, og det finnes ogsaa boeker for barn med pustebesvaer. Sykepleierne paa Ullvaal vet sikkert hvor disse er aa faa tak i, de handler om Bronky saavidt jg husker. Jeg kan finne ut av det for deg og komme tilbake med tittel og forlag osv. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...