ensom Skrevet 27. desember 2001 Del Skrevet 27. desember 2001 Hei! For ca. 10 år siden ble min kjæreste voldtatt av et søskenbarn som er 3 år eldre. Hun var da ca. 8-9 år gammel. Nå har hun fortalt meg om denne fryktelige hendelsen og jeg vil prøve og prøver å gjøre mitt beste for at hun skal få prate ut om de vonde følelsene hun sitter inne med. Hva bør jeg råde henne til og gjøre for å bearbeide dette slik at hun kan komme videre i livet og legge dette bak seg? Bør hun fortelle det til sin mor og\eller ta det opp med søskenbarnet som voldtok henne? Kan han straffes for det han har gjort eller er det foreldet? Må han tilstå for å bli dømt? Håper på hjelpsomme svar. På forhånd takk fra en som elsker henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40477-ung-og-uskyldig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
DIXI Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Hei! Så fint at kjæresten din har deg som stiller opp og vil hjelpe henne! Hun er heldig, og det er godt at slike som deg finnes!! Hvis hun klarer det, ville jeg råde henne til å begynne med å snakke med moren om det som skjedde. Det kan føles som en utrolig lettelse at mor og far får vite om det som skjedde. Dere to kan jo snakke litt om forventningene til hvordan morens reaksjoner blir, slik at hun ikke blir skuffet hvis moren reagerer annerledes enn forventet. Det er nemlig veldig tøft å få vite at barnet ditt har blitt misbrukt og voldtatt, og moren har også rett til å reagere på sin måte. Jeg kan ikke uttale meg om søskenbarnet kan bli straffet og dømt, ettersom jeg ikke vet hva som har skjedd. Det vanskelige i slike saker er selvsagt bevisførselen så mange år etterpå. Sjansen for at en anmeldelse blir henlagt er dessverre stor. Hvis det var en gjennomført voldtekt i lovens forstand er ikke saken foreldet før etter 15 år. En gjerningsmann trenger ikke å innrømme for å bli dømt. Hva ønsker kjæresten din selv? Å konfrontere søskenbarnet og snakke ut om det som skjedde? Ville en beklagelse fra ham være nok? Eller ønsker hun å anmelde og få ham dømt i retten? Dette er viktig å tenke over på forhånd. Det du kan gjøre for henne i tiden fremover, er å være der når hun ønsker å snakke om det som skjedde og hvordan hun har hatt det i årene etterpå. Ikke mas på henne, men la henne snakke når hun vil selv. Dere kan kontakte SMI og be om informasjon og gode råd fra dem. Også på DIXIs hjemmeside står det en del om reaksjoner etter en voldtekt: www.dixi.no Jeg ønsker dere lykke til begge to! Og skriv gjerne igjen her inne, for her vil dere få støtte, informasjon og gode råd og tips fra oss som har vært igjennom liknende opplevelser og vet hva det handler om! Vennlig hilsen Grete :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40477-ung-og-uskyldig/#findComment-152462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.