Gå til innhold

graviditetshormoner


rosi1365379983

Anbefalte innlegg

HCG enhetene i blodet vet jeg kan måles ved en graviditet. Det finnes visst også en tabell for omentrent hvor mye det skal være alt etter hvor langt man er kommet i svangerskapet. Finnes det et lignende verdisystem for hvor mye progesteron og østrogen det skal være alt etter hvor mange uker man er på vei? Hvis det finnes er det flott om du kunne si cirka hvor mye (i alle fall de første ukene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke vanlig å måle slike hormoner i graviditet, men jeg har funnet kurver fra en amerikansk bok og omregnet til de verdier vi bruker.

Progsteron stiger langsomt til ca 150 nmol/liter ved uke 20, på slutten er det oppe på ca 400.

Østrogen består av østradiol og østriol samt østron. Østriol øker mest, men det måles bare ved få laboratorier. Østradiol er ved 12 uker ca 7.5 nmol/liter, på slutten ca 50 nmol/liter).

Men ta det med forbehold for evt regnefeil fra min side.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...