Gå til innhold

8-dagers lutealfase


Bringebærdrops

Anbefalte innlegg

Bringebærdrops

Hei, 

jeg er en kvinne på 34 som har monitorert syklusen min i 6 mnd, har brukt eggløsningstester(strips) og en app som heter Clue. 

I følge mine målinger er syklusen min 25 dager, og lutealfasen kun 8 dager. 

Jeg har forstått det som at normal fase-lengde er 11-12 dager, og at for kort fase hindrer det gule legemet å feste seg. 

Men har jeg alltid hatt så kort lutealfase? (har nemlig fått et barn).

Legen min avfeide meg med at jeg alltid har hatt 8 dagers lutealfase, fordi denne er "satt", og så lenge jeg har blitt gravid før, kan jeg bli det igjen.  Kan lutealfasen ha blitt kortere etter siste svangerskap? 

 

Hvilken behandling er aktuell for kort lutealfase? Hva bør jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det diskuteres om ‘kort lutealfase’ (som normalt er 11-17 dager) er en reell hormonfeil. En normal syklus er 25-35 dager, og den har tendens til å bli kortere med alderen, men det er ‘follikkelfasen’, eller tiden fra menstruasjonens start til eggløsning, som blir kortere. Det skyldes at hypofysehormonet FSH øker og det fører til raskere modning av egget frem til eggløsning. Etter eggløsning dannes det gule legeme (corpus luteum) der hvor egget løsnet på eggstokken. Her dannes hormonet progesteron som er ansvarlig for å forberede livmorslimhinnen til å kunne ta imot en graviditet og som tar vare på fosteranlegget til morkaken er utviklet. (Det gule legeme sitter altså på eggstokken og produserer hormonet progesteron som påvirker livmoren.)

 

Hvis din syklus ikke har endret seg, har lutealfasen neppe endret seg heller. Du er nå 34 år, og det tar i gjennomsnitt dobbel så lang tid å bli gravid som for en på 24 år. Så mitt forslag er at du dropper alle tester, har samleie 2-3 ganger per uke. Husk at graviditet kan finne sted i seks dager som avsluttes med eggløsningsdagen. Hvis du ikke er blitt gravid innen ett år, kan du henvises til gynekolog. Det kan tas blodprøve i ‘lutealfasen’ for å vurdere progesteronnivået, man kan evt ta prøve av livmorslimhinnen for å se om den er tilstrekkelig utviklet (gjøres i dag sjeldent). I forbindelse med prøverørsbehandling er det vanlig å gi ‘progesteron-støtte’ i lutealfasen, men ved annen infertilitetsbehandling er det sterkt omdiskutert.

 

Så mitt råd er å se det an. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærdrops

Det diskuteres om ‘kort lutealfase’ (som normalt er 11-17 dager) er en reell hormonfeil. En normal syklus er 25-35 dager, og den har tendens til å bli kortere med alderen, men det er ‘follikkelfasen’, eller tiden fra menstruasjonens start til eggløsning, som blir kortere. Det skyldes at hypofysehormonet FSH øker og det fører til raskere modning av egget frem til eggløsning. Etter eggløsning dannes det gule legeme (corpus luteum) der hvor egget løsnet på eggstokken. Her dannes hormonet progesteron som er ansvarlig for å forberede livmorslimhinnen til å kunne ta imot en graviditet og som tar vare på fosteranlegget til morkaken er utviklet. (Det gule legeme sitter altså på eggstokken og produserer hormonet progesteron som påvirker livmoren.)

 

Hvis din syklus ikke har endret seg, har lutealfasen neppe endret seg heller. Du er nå 34 år, og det tar i gjennomsnitt dobbel så lang tid å bli gravid som for en på 24 år. Så mitt forslag er at du dropper alle tester, har samleie 2-3 ganger per uke. Husk at graviditet kan finne sted i seks dager som avsluttes med eggløsningsdagen. Hvis du ikke er blitt gravid innen ett år, kan du henvises til gynekolog. Det kan tas blodprøve i ‘lutealfasen’ for å vurdere progesteronnivået, man kan evt ta prøve av livmorslimhinnen for å se om den er tilstrekkelig utviklet (gjøres i dag sjeldent). I forbindelse med prøverørsbehandling er det vanlig å gi ‘progesteron-støtte’ i lutealfasen, men ved annen infertilitetsbehandling er det sterkt omdiskutert.

 

Så mitt råd er å se det an. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takk for raskt svar! 

Jeg vet dog ikke om min syklus har endret seg. Jeg har gått på p-piller omtrent hele tiden, og i mellomperiodene har jeg ikke telt dager. 

 

Men det er vel ikke annet å gjøre, enn som du sier - kose oss 2-3 ganger i uken og vente i spenning :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Bringebærdrops

En liten oppdatering! 
Gjett hvem det viste seg at var gravid i det hun stilte spørsmålet, gitt...jeg sitter her og er rundt fem uker på vei :) 
Det var jammen meg klaff på det ene forsøket (har reist mye forrige mnd), haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...