Gå til innhold

Bytte fra Zoloft(SSRI) til en annen


Usikkerkar

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt zoloft 50 mg i snart 2 år, og pga noen bivirkninger vil jeg prøve å bytte merke da en psykiater sa det kunne være lurt etter en stund. Problemet er at jeg har gått opp veldig, noe jeg aldri har slete med ellers. Har gått opp 3 buksestørrelser og må fokusere veldig på når jeg spiser og hvor mye jeg spiser. 

Har noen tips for hvilken annen som ikke har denne bivirkninga? Jeg vil ikke bruke remeron eller surmontil, det gjør meg hvertfall sulten. Jeg har noen ganger prøvd seroquel på kvelden og dette har hjulpet, men vet ikke hvordan det er når det kommer til bivirkninger over tid? Dessuten har jeg ADD og har generelt lavt dopamin nivå og seroquel blokkerer jo opptaket så jeg vet ikke om det er så lurt?

 

En ting til, har noen prøvd strattera for ADD eller ADHD? Åssen er det? Siden det ikke er et sentralstimulerende slik som ritalin antar jeg at det ikke påvirker hjertepulsen/trykket i like stor grad?

 

-Usikker kar, 24 år

Diagnoser: Depresjon 

ADHD

Sosial angst

OCD (tvangstanker)

Tilknytningsforstyrrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Med denne sammensetningen av problemer vil jeg anbefale overgang til Efexor om du kun skal bruke en medisin. Først 75 mg. Deretter 150 mg etter 2-3 uker.

 

Alternativet er å gå over til Cipralex 10 mg for så å legge til Strattera. Du kan starte med 40 mg og øke til 80 mg eter to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne sammensetningen av problemer vil jeg anbefale overgang til Efexor om du kun skal bruke en medisin. Først 75 mg. Deretter 150 mg etter 2-3 uker.

 

Alternativet er å gå over til Cipralex 10 mg for så å legge til Strattera. Du kan starte med 40 mg og øke til 80 mg eter to uker.

Takk for gode tips. Jeg har også tenkt på en serotonin og noradrenalin medisin. Jeg merker blant annet at styrketrening og svømming hjelper mot ADDen og dette kan jo skyldes noradrenalinen, så kanskje en SNRI som du nevnte er bra da. 

 

Er cipralex bedre i sammensetning med en ADHD medisin? Jeg gikk i flere år på ritalin og det gikk veldig bra sammen med SSRIen. Men SSRIen har i senere tid gitt meg litt bivirkninger..

 

Vet du noe mer om hvordan strattera er i forhold til anspenthet? Skulle tro det var mindre av det når det IKKE påvirker sentralnervesystemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...