Gå til innhold

Spm. ang. herpes / Talseth

Anbefalte innlegg

Gjest tommeliten

Har lest alt jeg kan finne om herpes 1 og 2 her på dol, men sitter fremdeles med par spm. Henvender meg derfor til dette forumet.

1. Ved utbrudd av genital herpes 1 og 2, forekommer blemmene bare på penis?

2. Kan man få utslett andre steder på kroppen ved utbrudd?

3. Er utslettet/blemmene av samme type som ved munnherpes?

4. Kan man diagnostisere herpes 1 og 2 og ev. zoster kun ved blodprøve? (Dvs. uten at det er et utbrudd tilstede?)

Bakgrunnen for spm. er følgende: Etter et kort forhold fikk jeg 4-5 koppelignende utslett ca. 5 cm fra penis, 3 mm i diameter. Disse var "ringformet", dvs. at de var hvitere ytterst enn i midten. Varighet ca. 1 uke fra begynnelse til "flassing". Disse klødde veldig så snart uttørringen begynte. Ingen hard skorpe. Har heller ikke hatt lignende blemmer etter det. Disse blemmene minte heller ikke på noen måte om munn-herpes, som jeg vet jeg har.

Kan dette ha vært et zoster-utbrudd?

Har også fått mer enn normalt antall små "kviser"/kviselignende utbrudd på overarm, skuldre og øvre del av ryggen, begge sider. Eller kan man se bort fra at det er en sammenheng her?

Kan i tillegg nevne at jeg det siste året har hatt nedsatt allmentilstand pga. angst og depresjoner.

Jeg skulle gjerne lagt dette inn på allmenmedisin, men håper at jeg kan komme litt på vei her.

På forhånd takk.

Med ønsker om et godt nyttår!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40485-spm-ang-herpes-talseth/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Blemmer kan forekomme på penis, men også i tilstøtende hudområder f.eks. baken. Om man i sistnevnte tilfelle vil kalle det genital herpes, vet jeg ikke, men viruset er det samme.

Hvert enkelt herpesutslett ser ganske likt ut uansett hvor på huden det forekommer

Herpes kan opptre - som du sikkert vet - både i underlivet og på munnen avhengig av hvor man ble smittet. Det kan også forkomme på fingre og på baken og sikkert også andre steder. En sjelden gang kan f.eks. herpes forårsake infeksjon i hjernen. Det gjelder først og fremst nyfødte og personer med nedsatt immunforsvar.

Det hender at herpessår blir infisert av bakterier i form av såkalte brennkopper.

For øvrig kan herpes utløse en ettereraksjon i huden som kalles erytema multiforme. Unntaksvis kan utslettet omfatte munnhulen og slimhinner og kalles da Steven-Johnsen syndrom.

I praksis er blodprøver en liten nyttig test til å diagnostisere herpes-infeksjoner da de fleste mennesker er smittet med herpes 1 eller 2, men ikke alle får utslett av det.

Det er uvanlig å få herpes-zoster i underlivet.

Jeg er ikke kjent med at herpes kan forårsake kviser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40485-spm-ang-herpes-talseth/#findComment-153062
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...