ler Skrevet 28. desember 2001 Del Skrevet 28. desember 2001 Jeg har lest innlegget om furunkel,men har noen spørsmål. Jeg er meget plaget av dette. Har vært hos lege og fått tablettkur,men dette hjelper kun 2-3 uker. Vet også at store deler av familien på min fars side har samme problem. Noen leger sier at det ikke er noe å gjøre,mens andre snakker om dårlig imunforsvar. Jeg vil gjerne vite om det er noen måte å bli kvitt dette på for godt. Har også hørt at man før brukte arsenikkur mot slike problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40495-byller-med-verk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Jeg tror at arsenikkuren er lite aktuelt; hverken er den effektiv eller uten bivirkninger. Det er et problem med såkalte residiverende byller for enkelte, som er svært vanskelig å bli kvitt. I behandling av disse er det flere ting man skal ta hensyn til: den ene er god drenasje, dvs pusset skal få avløp, og det er av og til nødvendig med kirurgisk åpning og innleggelse av dren. Den andre er riktig bruk av antibiotika. Dette innebærer for det første at man vet at man gir et antibiotikum som er effektiv mot de aktuelle bakterier. De vanligste er gule stafylokokker. Dette kan undersøkes i prøve ved et mikrobiologisk laboratorium. Ved svikt i behandlingen kan det være nødvendig å sende inn flere prøver, da det kan utvikle seg resistens under behandlingen. Det andre viktige poeng er å gi antibiotikum lenge nok. Og det kan dreie seg om uker i noen tilfelle. Det er en mulighet at svak immunsystem er delaktig i nedsatt motstandskraft mot enkelte infeksjoner. Det krever relativt kompliserte undersøkelser for å klarlegge dette, men det lar seg gjøre. Det er immunologiske laboratorier som utfører slike undersøkelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40495-byller-med-verk/#findComment-153293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.