Gå til innhold

Nefrotisk syndrom

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg skrev til deg for ca 3 uker siden vedrørende min datter (2 1/2 år) som har nefrotisk syndrom. Vi fikk igår beskjed fra Rikshospitalet at patalogene som undersøkte vevsprøver fra begge nyrene ikke har greid å plassere henne i noen kjent undergruppe. Det må foretaes nye undersøkelser av vevet eventuelt ny biobsi.

Hva vil dette egentlig si, vi vet jo at hun har skader på begge nyrene, og disse skadene bør vel undersøkelsene greie å finne ut av ? I tillegg vet vi jo ikke om noen videre behandlingsform, da det var så viktig å få svar på biobsen først!

Vi har fått beskjed fra legen at dette kan ta opptill flere uker før vi vet noe mer (om de greier å finne ut av det).

Er det så vanskelig å kategorisere nefrotisk syndrom og hva skjer hvis man ikke klarer det ? Blir man satt på en behandlingskurs på "måfå" (vi er jo forespeilet cellegift som ett alternativ)

Håper at du har noen generelle svar, da jeg vet at du ikke kan svare konkret på vårt tilfelle.

Men som jeg sa til deg tidligere, denne usikkerheten tar snart knekken på meg.

Ønsker deg ett godt nyttår, og håper på noen svarord fra deg.

Hilsen bekymret mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40543-nefrotisk-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Det er en rekke sykdomstilstander i nyrevevet som kan gi sykdom med sviktende nyrefunksjon. Det er ikke alltid at disse forandringene er like typiske i alle områder av nyrene.Når man tar en vevsprøve (biopsi) får man bare ut en svært liten prøve fra en del av nyren. Det er ikke sjelden - hverken ved biopsi ra nyrer eller fra andre organer - at man må ta flere prøver for å bli sikker på hvilken sykdom det er.

Det er vel nettopp for at det ikke skal være en behandling på "måfå" at de vil ta nye prøver for å være sikker på at behandlingen kan rettes så godt som mulig mot den sykdomsprosessen som foreligger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40543-nefrotisk-syndrom/#findComment-153050
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...