Gå til innhold

Tarm-/rektovaginal endometriose?


Heidi77

Anbefalte innlegg

Hei. trenger noen råd for veien videre her nå. Beklager at dette blir litt langt.

 

jeg har slitt med plager og symptomer på endometriose i over 18 mnd nå, og har vært til gyn på medicus, tatt innvendig og utvendig UL mai 2014 samt celleprøver, vært på koloskopi ved st olavs juni 2014 og tatt MR av bekken ved Curato juni 2014.

Alle disse prøvene er visstnok fine. bortsett fra litt betent i sigmoideum.

Men, saken er den at jeg har så sterke rektale blødninger, sykliske med menstruasjon, altså starter og stopper samtidig med mens, men smerter varierer med syklusen.

Det startet med svak rosa utflod rektalt, men har økt hver eneste mnd til nå å være sterke klumpblødninger og like mye rektalt som vaginalt. Bruker 40-50 nattbind hver mnd/8-9 dager

 

I tillegg har jeg sterke smerter, før under og etter mens, men også under eggløsning, kvalm, knips/stikkmerter i rektum, strekksmerter rundt eggstokkområdet av og til når jeg reiser meg, tarmen er helt i ulage, vondt ved avføring, oftere og oftere forstoppelse, masse luftplager og veldig oppblåst, ser ut som jeg skal fø når som helst. Vondt i hofter, bekken, korsrygg. Også begynt å fått litt ubehag ved vannlating.

Har hatt lavt jernlager over lengre tid og på siste prøve så var S-ferritin nede i 5.  Blodprosent 11

 

Jeg ble i januar i år henvist til Levanger og der skulle de sette meg opp på lapraskopi. Fikk så kontrabeskjed om at MR-bildene var oversendt St Olavs pga mistanke om dyp endometriose på bakgrunn av plager og symptomer. og at de ville ta meg inn til konsultasjon. Noe jeg ikke ble kalt inn til. De fant ingen tegn til endometriose på MRbildene, og de mener derfor jeg er ferdig utredet og at jeg ikke kan ha dette, men at det dreier seg om sekundær dysmenore. Levanger gjør derfor heller ingenting med dette og har skrevet sluttnotat. Blør man virkelig så mye rektalt av dysmenore?

Men St Olavs anbefalte hormonspiral for å stoppe blødningene. Fastlegen vegrer seg derfor mot å sende meg videre til andre.

 

Men det er jo opplagt at noe er galt her, er da ikke normalt å blø så kraftig rektalt, klumper i alle farger, rød, brun, svart, og dette spiser meg snart opp. Er så slitsomt å ha så vondt og så mye plager hele tiden. Bare 5-6 av dagene hver mnd er brukbare, og jeg er veldig husbunden for tiden pga det. Går sterkt utover familielivet. Har mistet snart 2 år til dette svineriet.

Burde det ikke vært gjort en lapraskopi med tanke på mulig tarmendometriose før de kan si at jeg er ferdig utredet? Hva kan det ellers være? Livredd for at det er noe annet alvorlig.

 

Trenger råd for hva jeg, evt fastlegen kan gjøre videre. Jeg kan godt begynne med hormonspiral eller annet for å stoppe blødninger men vil vite hva disse plagene skyldes da jeg ikke føler meg godt nok utredet ettersom ekspertene sier at en diagnose kun kan settes etter en lapraskopi.

 

Er forøvrig ferdig med å få barn, har vært heldig å fått 3

Er 38 år,

faste medisiner:

amlodipin for lett forhøyet blodtrykk, Stemetil for Menieres og Naproxen for menssmerter.

har i tillegg fibromyalgi og migrene.

 

Takknemlig for gode råd.

 

Mvh Heidi

Endret av Heidi77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår at du er fortvilt, men det virker som du er grundig utredet. Endometriose i tarm vil ikke gi slike mengder med blod ved menstruasjon som du beskriver, og laparoskopi er ikke rette undersøkelse for å vurdere evt endometriose i tarmen. Jeg foreslår at du sender brev med personopplysninger til meg på St Olavs Hospital, så får jeg se din journal og gi tilbakemelding. Det er for komplisert til å vurdere her på nettet.

Vennlig hilsen Mette Haase Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja jeg begynner å forstå at dette er en komplisert case.

Men da skal jeg få sendt deg brev med mine personopplysninger.

Skal jeg da bare bruke postadr som står på St.Olavs hospital sin nettside, og merke konvolutten med ditt navn?

 

Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte forøvrig å legge til i hovedinnlegget at alt som skjer der nede er synkront, både i form av mengde og farge.

Er blod fra skjeden rosa ( f eks den siste dagen av menstruasjon), er det rosa bak, er det rødt eller brunt blir det rødt eller brunt der, samtidig, slim med rosa utflod under eggløsning gir samme resultat rektalt. Ved gyn.undersøkelse blør jeg bestandig litt svakt rosa etterpå, da kom det også ut samme farge/konsistens/mengde rektalt. Ved blødning og smerter etter samleie, blør jeg, og har samme smerter rektalt. Så hele veien er det synkront.

Gynekolog Stig Pedersen ved Medicus sa allerede i fjor at det måtte være en slags form for kontakt der nede, det var han som henviste meg til koloskopi og MR i fjor. Sender deg brev så får man bare håpe på at det finnes en årsak og behandling for dette et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, jeg har litt av de samme symptomene... Har hatt omtrent daglige smerter i nedre del av abdomen og til dels strekksmerter, variabel avføring og til tider en følelse av å være betent i tarmene... en gang våknet jeg av sterke smerter nederst, det kjentes ut som da fødselen var i gang og jeg måtte ligge i en rar stilling og t ok smertestillende. Ringte aldri legevakt selv om jeg kanskje burde. Nå har jeg ikke hatt så sterke smerter igjen, men har merket at symptomene i magen er sterkest rett før og under mens. Har bare litt mens pga jeg går på hormonspiral, men den er ikke helt regelmessig. 

FÅr av og til slim og blod i avføring, men stort sett er avføringen normal..... slim og blod får jeg de periodene jeg kjenner en slags betennelsefølelse i magen, litt sånn småsviende småvondt. 



Anonymous poster hash: 4807d...5f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Til Heidi

Du må sende brev til meg (overlege Mette H Moen) på St Olavs Hospital, Kvinneklinikken. Postnummer finner du på hjemmesiden

Hilsen MHM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Heidi

Du må sende brev til meg (overlege Mette H Moen) på St Olavs Hospital, Kvinneklinikken. Postnummer finner du på hjemmesiden

Hilsen MHM

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...