Gjest Windsong Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 I julen hadde vi besøk av farmor og farfar, som vanlig. Vi ser dem bare noen få ganger i året, så inntil nå regnet vi med at det at farmor surret litt mer enn tidligere var en del av at hun blir eldre. Men nå er vi bekymret for at det dreier seg om begynnende demens. For nå er hun ikke lenger den fingernemme personen som ordner opp, men fumler og glemmer. Et eksempel er at hun ikke fant igen badet etter å ha blitt forevist det flere ganger. Et annet at hun ikke husket hvordan hun skulle skru av en lampe etter å ha blitt vist det tre ganger. Det er mange slike eksempler, og det er vanskelig å gjengi alle. Men kort sagt virker det som om kortidsminnet hennes er svekket, samtidig med at hun sannsynligvis ser og hører dårlig. Det kan nok virke lite påfallende for den som leser dette, men for oss som kjenner henne er dette ikke likt henne. Problemet oppi alt sammen er farfar. Farmor har klart behov for å flytte inn i en leilighet som er lettere tilgjengelig, og lettere å holde enn den de bor i nå. Men farfar fortrenger det hele, påstår hardnakket at det ikke er noe i veien med farmor og at han absolutt ikke vil flytte. Farmor selv ønsker å flytte. Det vi ønsker er å få han til å innse problemet, slik at det blir tatt affære. Jeg lurer på om det er mulig å ta en slags bekymringstelefon til farmors lege, og hvordan han i så fall kan forholde seg/gjøre. Er veldig takknemlig for hjelp. Dette plager meg mye. Siden jeg jobber på et sykehjem for demente, føler jeg dette blir ekstra vanskelig å forholde seg til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40559-redd-for-farmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Når det gjelder din mormor, så deler jeg din bekymring ut fra det du beskriver. Dette kan dreie seg om en demenstilstand, men det kan også foreligge en mer akutt forvirringstilstand, legemiddelbivirkning, mangel på vitaminer eller stoffskifteproblemer. Det er viktig at hun kommer til legeundersøkelse fort! Problemet med farfar får dere ta opp når diagnosen er stilt når det gjelder mormors tilstand. Da vil man kunne si mer om hvorledes det hele vil utvikle seg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40559-redd-for-farmor/#findComment-152684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.