Gå til innhold

Når høyt blodtrykk går utover alt og alle

Anbefalte innlegg

Bekymret samboer

Ved bedriftsundersøkelsen i fjor hadde min samboer et BT på 170/110. Da ble han sendt til en kardiolog. For et par mnd siden fikk han beskjed av sin fastlege om at kardiologen dengang hadde funnet en ubetydelig lekkasje på en av hjerteklaffene. I tillegg var det ene hjertekammeret forstørret og var på grensen(?). Hva vil dette si? Kan det forstørres enda mer slik at det blir farlig?

Min samboer er 32 år, 1.80 m, 75 kg. Han spiser ganske usunt, røyker ikke, prøver å gå noen turer i uka, men mosjonerer antakelig for lite. Han er veldig stresset. Han har problemer med å få sove om kvelden fordi han ligger og hører på dunking i øret. Hvordan kan jeg få han til å slutte å tenke på dunkingen å sove?

Han har hatt hjertebank siden mars. Hva kan denne hjertebanken komme av? Er det fordi han er så redd og tenker så mye på dette med hjertet og blodtrykket?

I januar hadde han en blodtrykksmåler i 24t, men vi fikk aldri høre resultatene. Kan dette bety at det var i orden? Vi har hentet papirene fra kardiologen og gitt de til fastlegen, men det stod ikke noe om 24t-testen der. Vi skal prøve å få tak i resultatet fra sykehuset som foretok testen.

Min samboer kan jobbe en stund, for så å bli helt utslitt. F.eks kan han vaske badet og så blir han helt pumpet. Han er også så sliten at han til tider har liten matlyst. Han har gått ned 5 kg i løpet av noen mnd.

Før han fikk vite at han hadde høyt blodtrykk var vi på kino, bowlet e.l ukentlig, men nå orker/vil han ingenting. Han tør heller ikke fly lenger fordi det er farligere når man har høyt BT.

BT var 160/90 for 4 år siden og både moren og faren hans har ganske høyt BT.

Hvor farlig er høyt blodtrykk? Hvordan kan jeg få han til å slutte å tenke så mye på dette at han kan begynne å fungere normalt igjen?

Sist han var hos legen var forøvrig BT 60/90, men da var han svært uvel og holdt på å besvime fordi legen akkurat hadde fortalt om hjerteklafflekkasjen.

Det finnes vel medisiner mot høyt blodtrykk? Hvis dette er så alvorlig som han går rundt og tror, så ville vel legene gitt han medisiner?

Hva skal jeg/han gjøre?

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Bekymret Samboer.

Det synes opplagt at din samboer ikke er godt nok informert om hva som foreligger, og om hvilke konsekvenser hans blod- trykk og eventuelle klaffelekkasje kan ha.

Det er avgjørende hvilke blodtrykksvariasjoner han har i løpet av døgnet, og dere må derfor bringe på det rene hva 24-timers-registreringen viste, eventuelt også få gjort en ny. Jeg regner med at han får et blodtrykksreduserende middel, og det er også viktig at dette middelet er valgt under hensyntagen til at han har en klaffelekkasje.

Dette med klaffelekkasje bør man i første omgang ikke dramatisere for sterkt. Få en inngående orientering fra ansvarshavende kardiolog om i hvilken grad dette dreier seg om en "signifikant" lekkasje (sannsynligvis i aortaklaffen = hovedpulsåreklaffen), eller om det mer er en liten tilbakestrømning av blod som ikke betyr noe. Likeledes om forstørrelsen av venstre (?) hjertekammer er reell og når den skal kontrolleres.

De blodtrykkene du refererer er klart for høye, men den beste måten å vurdere dette på er ved hjelp av 24-timers-målinger.

Det virker som om din samboer kan gjøre adskillig for å bedre sin situasjon, bl.a. ved hjelp av regelmessig trening. Hans vekt synes foreløpig ikke å representere noe problem. Jeg går ut fra at han har fått undersøkt fettstoffene i blodet (spes. kolesterol).

Dunkingen i hodet kan ha sammenheng med hans blodtrykk (og evt. også en klaffelekkasje, men den ble beskrevet som beskjeden av din lege ?). Jeg synes han bør få situasjonen revurdert. At en mann på 31 år er såpass "kjørt" som din samboer gir umiddelbart mistanke om at noe ikke stemmer, hva enten det er fysisk eller psykisk årsak, evt. en kombinasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...