Gå til innhold

astma/anstrengelse/kulde og angst...

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 21 år gammel jente som begynte å få symptomer på astma som 13 åring. Det var et spess klasserom på skolen jeg ikke tålte (biologi rommet, eneste forklaringen de kunne finne på var at det var noen stoffer der jeg ikke tålte) og ved fysisk anstrengelse. Verst var jogging ute på våren, sommeren og når det var kaldt. Jeg tok medisiner daglig, og det hele gikk ganske bra. Som 17 åring fikk jeg en psyksik knekk, fikk mange angstanfall som minnet veldig om noen av astma anfallene jeg hadde. Fikk behandlig både med astma medisiner og angst medisiner. ( Astma medisinene dempet hyperventileringen, og jeg roet meg raskere)

Nå har jeg ikke tatt medisiner på 2 år, og røyker (ja jeg vet jeg ikke bør gjøre det... men...) Jeg merker astmaen bare når det er kaldt ute (under 10 minus) eller er veldig forkjølet. Hadde noen kraftige annfall tidligere i høst i forbindelse med influensa. Har ikke trenet noe mye de siste årene, men merker at det skal lite til før jeg blir tett. Tåler også dårlig støv, mye dyrehår osv. Har dyr selv, og merker ikke noe så lenge vi støvsuger minst 5 ganger i uka, og jeg ikke har hodet nært kattene. Hunden er det ikke noe problem med.

Nå skal jeg begynne å trene aktivt etter jul, og det jeg lurer på om det kan være smart av meg å starte opp med pulimicort igjen? Og ha med meg bricanylen rundt som en sikkerhet? Eller er det jeg som er overbekymret? Husker med gru de gangene jeg tidligere har fått anfall i gymtimer, på treningstudio og under kamper...

Brude jeg også få tatt en ny sjekk hos legen for å se hvordan ting har utviklet seg???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40592-astmaanstrengelsekulde-og-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

jente21.

Flott at du planlegger å komme igang med trening igjen. Slik du beskriver din helsesituasjon tror jeg det vil være bra for deg på alle måter.

Direkte behandlingsråd er det vanskelig å gi deg, men noen generelle betraktninger er greit.

Astmaen ligger øyensynlig på lur. Det skal lite til før du blir tett i pusten. Som oftest er det da riktig å bruke inhalasjons-kortison, f.eks. Pulmicort regelmessig. Luftveiene dine vil da evt. tåle treningen bedre slik at den blir mer effektiv.

Men både dine allergiske reaksjoner og konsekvensene av infeksjoner, tilsier nok at en prat med legen din burde være fornuftig.

Wenke Lunde, Sykepleier

For det foerste boer du absolutt proeve aa slutte aa roeyke fordi astmatikere allerede har irritable slimhinner nedover i luftveiene, og det ville vaere veldig kjedelig om du paa toppen av astmaen ogsaa skulle faa andre lungesykdommer som foelge av roeyking, f eks emfysem og kronisk bronkitt. Men dette vet du jo, saa du skal slippe mer "mas". Jeg vet at det ikke hjelper, man maa komme dit selv, men altsaa...

Du boer absolutt kontakte legen din for aa se hvordan astmaen har det, fordi det er en sykdom som ikke forsvinner, den bare ligger i ro. Alle de ting du nevner, peker sterkt i retning av at den er i live, og at du boer begynne med medisiner. Du boer ogsaa undersoeke om det finnes en astmaskole der du bor, f eks paa naermeste sykehus hvor de har lungeavdeling. Du vil da laere mye om sykdommen og om hvordan du skal mestre tilbakefall, forverringer, medisinering paa kalde dager som du er plaget av. Saerlig foran anstrengelse boer du for-behandle deg med blaa medisin (Bricanyl, Ventolin, Airomir f eks), du vil da sannsynligvis merke at du klarer treningen bedre. Som astmatiker maa du varme opp lenger enn dine venner, dette maa du gi deg tid til. Alt dette og mer til vil du laere paa en astmaskole. Og paa kalde dager boer du bruke jonas-maske, som jeg har skrevet en del om i tidligere innlegg.

Men kontakt altsaa legen din i foerste omgang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...