Gjest Barnebarnand Skrevet 31. desember 2001 Del Skrevet 31. desember 2001 Hei! Jeg lurer på hvilken hjertesykdom dette kan dreie seg om.. Min bestemor fortalte om en venn av dem, som hadde noe galt med hjertet. Det var noe med at blodet ikke kom ordentlig ut av hjertet..Jeg tenkte "noe med klaffene, insuffinens". Men videre var det sagt at det eneste som kunne gjøres var å transplantere inn nytt hjertet. Går det ikke ann å sette inn kunstige klaffer bare? Det må være noe anna. Peil på hva? Trur ikke det var hjertesvikt (vel..hjertesvikt er vel for såvidt et vidt begrep som kan omfatte forskjellige tilstander) heller det var snakk om. Man kunne med denne sykdommen jobbe på bra, være i aktivitet, men bare ikke løfte tungt..... *nysgjerrig* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40596-hvilken-hjertesykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Svar til Barnebarnand. Det er ikke så lett med sikkerhet å si hva det ble referert til hos din bestemors venn. Hvis det medfører riktighet at "blodet ikke kom ordentlig ut av hjertet", vekkes mistanken om at det var en av klaffene i venstre hjertehalvdel som ikke åpnet seg skikkelig (var det vi kaller stenotisk). Alternativt vil man også kunne tenke seg at en av dem kunne være helt lukket, og at blodet av den grunn måtte ta seg ut en helt annen vei (d.v.s. at blodet måtte "shuntes" over i sirkulasjonen via f.eks. høyre hjertehalvdel eller lungekretsløpet. ) Da er vi over i mer kompliserte medfødte hjertefeil. Mange av klaffefeilene vil idag kunne opereres med utmerket resultat, både når det gjelder de isolerte klaffefeilene og de mer kompliserte feilene. Enkelte er imidlertid så ødeleggende at de ikke lar seg korrigere, og hos disse vil en eventuell transplantasjon kunne være aktuell. Hvis det imidlertid er en ikke-medfødt feil det dreier seg om (d.v.s. en feil som har oppstått i voksen alder), vil slike overlegninger alltid kunne gjøres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40596-hvilken-hjertesykdom/#findComment-153470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.