Gå til innhold

NHD - hvordan bytte fra Ritalin til Metamina / Elvanse?


Beautiful_Creatures

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures
 
Hei!
 
Jeg lurer på om noen (NHD eller andre) vet om man må til psykiater for å mulig bytte fra Ritalin til et annet type medikament for ADHD. Tenker da på Metamina, Dexedrine Spansules eller Elvanse?
 
Jeg har nå brukt Ritalin siden februar i år. Jeg er voksen, men har vedtak på blå resept for 10 mg tabletter (2X4 pr dag) da disse klart har fiungert best på meg av alle metylfenidat alternativer.
 
Effekten jeg har av Ritalin er forholdsvis god, men jeg sliter også endel med bivirkninger som særlig hjertebank og det at jeg på en måte blir «låst» inni hodet. Jeg blir litt innestengt på en måte og føler meg ikke helt meg selv på dem, i form av at jeg ikke ønsker å være sosial og slike ting. 
 
Jeg kommer lettere i gang og får ting gjort, blir mindre sliten utover ettermiddagen (tidligere var jeg helt ødelagt etter kl. 15.00) og klarer å konsenstrere meg over legre perioder. Det er de positive tingene, men jeg tenker at jeg kanskje kunne hatt bedre effekt av et annet type preparat. Altså jeg har effekt men sannsynligvis ikke optimalt. Jeg blir heller ikke så rolig inni meg av de som jeg skulle ønske. Sliter hovedsaklig med uoppmerksomhet, i mindre grad motorisk uro.
 
Kunne medikamenter som Metamina, Dexedrine eller Elvanse vært et alternativ for meg, og hvordan går jeg fram for å søke om dette? Kan fastlegen som skriver ut Ritaling og søkte om dette på blå resept søke om det som er på registreringsfritak eller må jeg til psykiater? Jeg har ikke oppfølging fra psykiatrien nå da det egentlig ikke er behov for dette.
 
Jeg foretrekker kortidsvirkende preparater da det gir meg litt mer kontroll på når jeg trenger å ta neste dose, samtidig som de ofte virker litt for kort på meg 2-2 1/2 time. Har forsøkt Concerta, og Ritalin depot og disse har ikke god effekt på meg.
 
Jeg ønsker slik det er nå ikke å forsøke strattera da jeg sliter såpass mye med fatigue fra før av at jeg ikke vil risikere bivirkningene på denne.
 
Et annet spørsmål som jeg lurer på er om det er en kjent sak at flere typer matvarer kan gjøre slik at sentralstimulerende medikamenter slutter å virke? Jeg er klar over dette med juice og syrlige matvarer, men jeg opplever at når jeg spiser noe som gir meg magesyre så går noe av effekten av Ritalin bort. Kan dette reguleres med syrenøytraliserende tabletter eller bør man rett og slett prøve å spise mer basisk.
 
Bruker i tillegg zoloft 75 mg og Levaxin 50 mcg.
 
Som vanlig blir det langt fra meg, da jeg har litt problemer med å fatte meg i korthet;-)
 
Håper på svar, og en fortsatt fin dag og god sommer til alle sammen!
Endret av Beautiful_Creatures
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beautiful_Creatures

Ja, du må til psykiater for evt å få til et slikt bytte.

Takk skal du ha for svar:-) Gjelder dette Elvanse også, nå som den ikke lenger er på registreingsfritak eller kan i prinsippet fastlegen skrive ut den og søke om blåresept hvis den viser seg å ha god effekt?

Hvis du har tid til å svare kan jeg spørre deg om hva slags erfaring du har med voksne pasienter, bivirkninger av metylfenidat kontra medikamenter basert på dekstroamfetamin?

Jeg leser så mye forskjellig men ser at en god del har mindre bivirkninger av typen "urolig hjerte" og at dette kan komme av at metamina ikke inneholder levoformen av molekylet slik f.eks racemisk amfetamin gjør. Er dette grunn nok til å be om et bytte fra metylfenidat da jeg har forstått slik at dette er en forholdsvis vanlig bivirkning av denne?

Takker igjen for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det gjelder Elvanse også. Dette er blant de medisinene det er vanskeligst  få.

 

Jeg har ingen erfaring med denne medisinen. "Mine" pasienter med ADHD har stort sett vært rusmisbrukere, og for disse er det nærmest umulig å få Elvanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Igjen takk for svar:-) Da prøver jeg Ritalin litt til og ser over sommeren om jeg føler for å bytte fortsatt. Får isåfall bli henvist til psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tenkte ikke stjele tråden din, håper ikke du føler jeg gjør det. Jeg bare kom til å lure på noe med tanke på adhd-medisin. Jeg skal kanskje begynne på det om et par uker. Jeg har sett fram til det egentlig, men nå er jeg veldig usikker. Legen min sier at medisinene ikke vil hjelpe med tanke på de sosiale utfordringene jeg har og når jeg leser nå at du får mye hjertebank av ritalin og at det virker som det ikke er bare bare å bytte medisin så ble jeg mer usikker. Føler du at fordelene med medisinene er fler enn ulempene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beautiful_Creatures

Hei.

Tenkte ikke stjele tråden din, håper ikke du føler jeg gjør det. Jeg bare kom til å lure på noe med tanke på adhd-medisin. Jeg skal kanskje begynne på det om et par uker. Jeg har sett fram til det egentlig, men nå er jeg veldig usikker. Legen min sier at medisinene ikke vil hjelpe med tanke på de sosiale utfordringene jeg har og når jeg leser nå at du får mye hjertebank av ritalin og at det virker som det ikke er bare bare å bytte medisin så ble jeg mer usikker. Føler du at fordelene med medisinene er fler enn ulempene?

Det gjør ingen ting at du spør:-) Har jo skrevet med deg om medisiner og ADHD før:-)

Hvis jeg var deg så ville jeg absolutt gitt Ritalin et forsøk. En sånn utredning og veien til medisinering er veldig lang, og når du har kommet så langt at snart skal starte opp med de ville ihvertfall ikke jeg latt det være uprøvd. For mange åpner medisinering en helt ny verden, skulle det ikke være sånn eller du får bivirkninger du ikke kan leve med kan du faktisk velge å slutte på dem. Det er vanskeligere å skulle få gjennom en utredning og utprøving av medisiner senere om du skulle angre.

Jeg får liksom aldri bestemt meg helt hva jeg synes om Ritalin. Ofte er de helt nødvendig for å ikke være helt "fjern" i min egen verden. De hjelper enormt på fokus og det å få satt i gang og gjøre ting uten at det er kaos i hodet. På mange gir de også en ro inni seg som de aldri har visst fantes (dessverre synes jeg ikke de gjør det i tilstrekkelig grad på meg). Så har jeg dager hvor jeg hater bivirkningene og tenker at jeg skal klare meg uten, men det er vanskelig det også.

Jeg kan jo ikke si hva du skal gjøre men jeg ville ihvertfall gjennomført en utprøving av medikamenter hvis jeg var deg. Er ikke du også under oppfølging av spesialisthelsetjenesten? Da vil jeg kanskje tro det er lettere å bytte enn på meg som ikke har oppfølging fra psykiatrien i det hele tatt.

Bare vær ærlig med hvordan du føler virkning og bivirkning. Hvis du etter litt tid ikke føler du har optimal effekt ville jeg ihvertfall nevnt for behandler om du kan få prøve alternativer til Ritalin:-) I mange andre land er de andre medikamentene mer vanlig å bruke, men Norge har ekstremt strenge regler (som jeg mener ofte går utover mange som kunne fått et bedre liv med riktig medisin for akkurat dem, men det er en helt annen diskusjon;-)

Masse lykke til fra meg!:-)

Endret av Beautiful_Creatures
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Tenkte ikke stjele tråden din, håper ikke du føler jeg gjør det. Jeg bare kom til å lure på noe med tanke på adhd-medisin. Jeg skal kanskje begynne på det om et par uker. Jeg har sett fram til det egentlig, men nå er jeg veldig usikker. Legen min sier at medisinene ikke vil hjelpe med tanke på de sosiale utfordringene jeg har og når jeg leser nå at du får mye hjertebank av ritalin og at det virker som det ikke er bare bare å bytte medisin så ble jeg mer usikker. Føler du at fordelene med medisinene er fler enn ulempene?

 

Du har skrevet om hvordan veldig få jobber vil kunne være mulig for deg pga konsentrasjonsvanskene i kombinasjon med beina dine. Kanskje vil ritalin kunne hjelpe deg såpass mye med konsentrasjonsvanskene at du etterhvert vil kunne fungere i 50 % jobb (evt. etter omskolering først), - og kanskje vil det også på sikt kunne hjelpe deg noe i forhold til sosiale vansker.  Hvis jeg var deg, så ville jeg ha sett på det som en mulighet til utforskning av nye muligheter :-) Hvis du er av de som trives dårlig med sentralstimulerende, så kan du jo slutte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingen ting at du spør:-) Har jo skrevet med deg om medisiner og ADHD før:-)

Hvis jeg var deg så ville jeg absolutt gitt Ritalin et forsøk. En sånn utredning og veien til medisinering er veldig lang, og når du har kommet så langt at snart skal starte opp med de ville ihvertfall ikke jeg latt det være uprøvd. For mange åpner medisinering en helt ny verden, skulle det ikke være sånn eller du får bivirkninger du ikke kan leve med kan du faktisk velge å slutte på dem. Det er vanskeligere å skulle få gjennom en utredning og utprøving av medisiner senere om du skulle angre.

Jeg får liksom aldri bestemt meg helt hva jeg synes om Ritalin. Ofte er de helt nødvendig for å ikke være helt "fjern" i min egen verden. De hjelper enormt på fokus og det å få satt i gang og gjøre ting uten at det er kaos i hodet. På mange gir de også en ro inni seg som de aldri har visst fantes (dessverre synes jeg ikke de gjør det i tilstrekkelig grad på meg). Så har jeg dager hvor jeg hater bivirkningene og tenker at jeg skal klare meg uten, men det er vanskelig det også.

Jeg kan jo ikke si hva du skal gjøre men jeg ville ihvertfall gjennomført en utprøving av medikamenter hvis jeg var deg. Er ikke du også under oppfølging av spesialisthelsetjenesten? Da vil jeg kanskje tro det er lettere å bytte enn på meg som ikke har oppfølging fra psykiatrien i det hele tatt.

Bare vær ærlig med hvordan du føler virkning og bivirkning. Hvis du etter litt tid ikke føler du har optimal effekt ville jeg ihvertfall nevnt for behandler om du kan få prøve alternativer til Ritalin:-) I mange andre land er de andre medikamentene mer vanlig å bruke, men Norge har ekstremt strenge regler (som jeg mener ofte går utover mange som kunne fått et bedre liv med riktig medisin for akkurat dem, men det er en helt annen diskusjon;-)

Masse lykke til fra meg!:-)

 

Ja, jeg tenker at jeg må prøve. Jeg er under utredning for asperger på Glenne. Om de finner ut at jeg har det eller de er i tvil så vil de følge opp medisineringen. Men om de finner ut at jeg garantert ikke har asperger så sender de meg et annet sted for oppfølging av adhd og medisiner. Regner med jeg får vite det om to uker, har time der da. Jeg kan ikke la medisiner være uprøvd. Bedre å prøve og heller slutte, enn å aldri vite om de kunne hjulpet meg. Jeg håper jo at noe kan gi meg litt konsentrasjon og ro, det hadde vært fint. Og jeg bør jo helt klart benytte meg av den oppfølgingen jeg får.

 

Om jeg får bivirkninger, sitter de i kroppen lenge? Og er det sånn at jeg kanskje får bivirkninger med engang, men at de blir borte når kroppen blir vant med medisinene? Da jeg begynte på neurontin så lå jeg rett ut i mange timer, men det var bare første dagen. Fikk også mange andre bivirkninger, men de ble gradvis borte. Jeg skal alltids overleve bivirkningene om jeg vet de forsvinner etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skrevet om hvordan veldig få jobber vil kunne være mulig for deg pga konsentrasjonsvanskene i kombinasjon med beina dine. Kanskje vil ritalin kunne hjelpe deg såpass mye med konsentrasjonsvanskene at du etterhvert vil kunne fungere i 50 % jobb (evt. etter omskolering først), - og kanskje vil det også på sikt kunne hjelpe deg noe i forhold til sosiale vansker.  Hvis jeg var deg, så ville jeg ha sett på det som en mulighet til utforskning av nye muligheter :-) Hvis du er av de som trives dårlig med sentralstimulerende, så kan du jo slutte igjen.

 

Ja, det er det jeg håper. Jeg får ikke omskolering. Kanskje jeg vil klare en stillesittende jobb dersom jeg får bedre konsentrasjon og mer ro i kroppen og hodet. Legen min sier at medisiner ikke hjelper på de sosiale problemene mine. Men sosiale problemer og konsentrasjonsproblemer er værre enn "bare" sosiale problemer. Jeg kan jo ikke si nei til å prøve noe som kan hjelpe meg. Det vil jeg garantert angre på senere. Men jeg er redd for ev. bivirkninger. Det er jeg alltid når jeg skal begynne på nye medisiner. Men det har ikke stoppet meg fra å prøve før, så det skal ikke gjøre det nå heller. Dessuten er jeg altfor nysgjerrig til å ikke prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Er en del uker siden den posten var aktiv, virker det som, så jeg håper du har kommet frem til noe lurt :)

Jeg ville egentlig bare benytte sjansen til å skryte av elvanse. Jeg brukte ritalin i et par år, men sluttet pga bivirkninger og ubehag. Jeg skiftet til elvanse i vår, og det kan ikke sammenlignes.

Jeg ble litt zombie-aktiv av ritalin, uten helt å se det selv, mens med elvanse blir jeg kvikkere i hodet på alle måter.

Jeg har prøvd ritalin tablettform, depot, concerta og nå elvanse. Elvanse er det eneste jeg har vært helt fornøyd med.

Tenkte jeg bare skulle dele min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

Hei! Er en del uker siden den posten var aktiv, virker det som, så jeg håper du har kommet frem til noe lurt :)

Jeg ville egentlig bare benytte sjansen til å skryte av elvanse. Jeg brukte ritalin i et par år, men sluttet pga bivirkninger og ubehag. Jeg skiftet til elvanse i vår, og det kan ikke sammenlignes.

Jeg ble litt zombie-aktiv av ritalin, uten helt å se det selv, mens med elvanse blir jeg kvikkere i hodet på alle måter.

Jeg har prøvd ritalin tablettform, depot, concerta og nå elvanse. Elvanse er det eneste jeg har vært helt fornøyd med.

Tenkte jeg bare skulle dele min erfaring :)

Tusen takk for svar! Setter veldig stor pris på det ettersom jeg faktisk ikke har byttet enda. Bruker fortsatt Ritalin men er ikke helt fornøyd. Synes jeg blir "flat" i humøret og sliter med litt angst av de. Var jo i hvertfall ikke meningen at jeg skulle måtte ta noe angstdempende i tillegg. Da føler jeg liksom at vinninga går litt opp i spinninga for å si det sånn:-) Jeg skal definitivt ta dette videre til fastlege og psykiater nå etter sommeren. Ritalin fungerer jo endel, men for meg tror jeg ikke de er en sånn "hver dag" medisin da effekten kanskje ikke er verdt bivirkningene. Da blir jo litt av vitsen borte føler jeg. 

 

Så igjen, tusen takk for at du deler, jeg skal ta det med meg videre:-) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

3 år gammel tråd, men gir det ett forsøk.

byttet du fra Ritalin til elvanse Beautiful_Creatures ?

 

jeg selv har nå nylig byttet fra Ritalin til elvanse og får MYE bedre effekt av elvanse enn på 130mg Ritalin som jeg var på før bytte.

rett og slett ett helt nytt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Freakonaleash
På 19.6.2015 den 22.28, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det gjelder Elvanse også. Dette er blant de medisinene det er vanskeligst  få.

 

Jeg har ingen erfaring med denne medisinen. "Mine" pasienter med ADHD har stort sett vært rusmisbrukere, og for disse er det nærmest umulig å få Elvanse.

Hei!

Litt gammel topic.

Flere som nevner medisin bytte, og en fast regel for tidligere rusmisbrukere er at 3mnd rusfrihet for evt medisinering.

Blir nevnt at du «kun» har rusmisbrukere og får dem er dette nærmest umulig og få ut.

Nå vet vel både dere i psykiatritjenesten (så sant dem er oppdatert) at dette er vel dette ofte medisinen fungerer aller best i stedene for høye doser metylf, og i noen tilfeller c-hemmere for å roe ned til kvelden.

Det jeg skal fremtil er at jeg tviler på at ADHD medisinering er noe mer «skadelig» en pasienter som er hos LAR,  - heller da mindre sidemisbruk og økt aktivitet å livsglede. 

Dette gjelder da medisinering med Elvanse og attentin. (En LIVSVIKTIG medisin for folk med ADHD , som ikke fungerer på metylF. 

Mange behandlere må ha mer tillit pasienten , og heller ha større fokus på stikkprøver , og samtaler i starten med medisiner.

Hilsen tidligere LAR pasient, som ble utredet med ADHD i alder av 28 år. Etter medisinering har jeg aldri hatt en tanke på sidemisbruk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...