Gå til innhold

hva kan jeg gjøre selv

Anbefalte innlegg

Gjest usikker

Jeg er en mann som er fylt 51 år, og fikk diagnosen hjertesvikt for ca. tre år siden.Er det noe jeg selv kan/bør gjøre eller ikke gjøre for å styrke mitt hjerte, foruten å ta medisiner?Hva med anstrengelser,kaldt og varmt vær, skal jeg leve "normalt" og ikke tenke på hva jeg utsetter meg for fordi jeg har ett redusert hjerte?Jeg blir noe fort sliten, men ellers har jeg ikke noe fysiske smerter,heller ikke pustebesvær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40642-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Usikker.

Det er av største viktighet at du har fått fastslått hva som er årsaken til at du har hjertesvikt, hvis det virkelig er det du har. Med hjertesvikt kan man i forskjellige kretser mene høyst forskjellige ting. Faglig sett oppfattes "hjertesvikt" som en svikt i hjertets pumpefunksjon. Dette medfører en forsinket og volum-redusert passasje av blod gjennom den sentrale sirkulasjonen (hjerte/lunger), hvilket gir ganske typiske symptomer (pustebesvær, nedsatt fysisk toleranse, hevelser, etc.).

Årsak til hjertesvikt kan sitte i hjertets kransårer (medfører infarkt, angina pectoris), i selve hjertemuskulaturen, eller også i strukturene omkring hjertet. Behandlingsmulighetene for hjertesvikt er helt avhengig av årsaken, og vi tar alltid sikte på å eliminere eller redusere årsak, og ikke bare behandle følgene (symptomene).

Jeg må vite mer om disse forholdene for å kunne gi deg råd. Generelt gjelder imidlertid at du forsøker å holde din fysiske aktivitet på et så høyt nivå som mulig. Treningseffekten hos personer med hjertesvikt er ofte meget god. Husk på å varme skikkelig opp før hver "treningsøkt". Temperaturen ute betyr endel for enkelte, men det er svært individuelt. Dernest bør du eliminere alt som kan redusere din kapasitet ytterligere, f.eks. overvekt og røyking.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...