Gå til innhold

2 år og for høy verdi av trombocytter

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på to år som har vært mye syk. For et år siden var hun syk nesten hele tiden, men vi fant ut at hun hadde lav blodprosent. Etter behandling med jern frem til høsten ble hun mye bedre. Ved en kontrollmåling i september viste det seg at hun hadde for høy verdi av trombocytter(et sted mellom 430 og 500, husker ikke helt). Dette var ikke målt før tror jeg.

I november/desember begynte hun igjen å være mye syk. Trombocyttene ble målt igjen i desember, og da var verdien 471. Blodprosenten er fin(11.7). Nå har hun ikke vært direkte syk(ikke feber, hoste, oppkast eller diare) på 2-3 uker, men noen dager er hun veldig slapp og dårlig humør. I jula spiste hun veldig lite mat, og drakk ganske dårlig uten at vi kunne se hvorfor(tørre bleier). Nå spiser hun litt mer, men ikke som før. Hun gikk ned nesten en kg på 14 dager.

Jeg vet det er en stund til legen er tilbake på jobb etter nyttår derfor håper jeg dere kan gi meg noen svar på hva for høy verdi av trombocytter kan bety? Er 470 litt eller mye for høyt? Håper på svar.

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Kariannes.

Antall blodplater (trombocytter) varierer betydelig. Normalverdien for voksne er 125 - 360 (d.v.s. 125 - 360 000 000 000 plater pr. liter). Øvre normalgrense for småbarn kan være opp til 500. Man ser lett øket platetall hos personer med f.eks. jernmangel eller mer kroniske infeksjoner.

Inntil videre synes det ikke grunn for deg til å være engstelig p.g.a. dette. Jeg regner med at du får din datter kontrollert hos legen senere i år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...