pisces Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Jeg er en jente på 21, som siden jeg var ganske liten har følt ubehag når jeg drikker melk el td spiser risengrynsgrøt. Jeg blir småkvalm og får løs mage. Det siste halve året har jeg vert mer el mindre konstant kvalm, og kvalmen forverres selfølgelig når jeg spiser/drikker melkprodukter. Lurer på om den konstante kvalmen kommer av laktoseintoleranse, er jo laktose i mye av det en spiser. Vil gjere ha fått snakket om dette med en som virkelig hadde greie på det. Allmennleger kan (som regel) ikke gi meg svar på alle spørsmålene. Så hvor skal jeg henvende meg da? Hadde vert godt å få stilt en endelig diagnose også. Bor i bergens området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40679-laktoseintoleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Kjære pisces Laktoseintoleranse betyr at man ikke tåler melkesukker. Dette er en meget vanlig tilstand på verdensbasis og fører til at en stor del av jordens befolkning tåler søt melk dårlig. Det er imidlertid lite melkesukker i syrnete melkeprodukter og hvit ost slik at dette tåles bedre. Det er stor variasjon i hvor mye laktose en med laktoseintoleranse tåler. De fleste kan tåle det som tilsvarer opptil 1 glass melk daglig, mens andre tåler mye mindre. Diagnosen stilles etter belastning med laktose enten ved en blodprøve eller ved å måle hydrogenioner i utåndingsluft. Diagnosen kan imidlertid være vanskelig å stille sikkert på denne måten slik at det tydelige ubehaget som kommer etter inntak av søt melk eller andre melkeprodukter med mye laktose (f.eks. brun ost) også må tillegges stor vekt. Du kan lese mer om laktoseintoleranse i artikler på Doktoronline. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40679-laktoseintoleranse/#findComment-153166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.