Gå til innhold

Sterilisering - mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg er en mann i slutten av 30-årene som vurderer å sterilisere meg. Vi har 2 barn og ønsker ingen flere. Min samboer bruker riktignok spiral, men mest fordi den hjelper i.f.m. menssmerter.

Vi synes det blir "mye søl" når vi har sex og såvidt jeg skjønner vil ikke sterilisering ha negative innvirkninger på sexlyst eller glede.

Men kan du fortelle meg hva som egentlig skjer med sædproduksjon, utløsning o.l. etter et slikt inngrep?

Takk!

Trygve Talseth, Urolog
Skrevet

Om du tenker med "søl" som utløsning og sædvæske, er ikke sterilisering det som vil hjelpe dere.

Etter steriliseringen vil sædvæskens mengde være henimot den samme, men den inneholder bare ikke sædceller. Disse utgjør henimot 5% av mengden.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er en mann på 48 år,og er separert.

For 17 år siden steriliserte jeg meg.

Nå er jeg blitt sammen med ei dame som ønsker å få et barn med meg etter skillsmissen. Hun er 33.

Hvor stor er sjansen til å gjøre henne gravid etter reverseringen av min sterilitet?

Er operasjonen komplisert og vanskelig?

Hvor lang tid vil det ta før jeg er restituert?

Trygve Talseth, Urolog
Skrevet

Jeg er en mann på 48 år,og er separert.

For 17 år siden steriliserte jeg meg.

Nå er jeg blitt sammen med ei dame som ønsker å få et barn med meg etter skillsmissen. Hun er 33.

Hvor stor er sjansen til å gjøre henne gravid etter reverseringen av min sterilitet?

Er operasjonen komplisert og vanskelig?

Hvor lang tid vil det ta før jeg er restituert?

Rent teknisk er det svært stor sjanse for at steriliseringen kan gjøres om - at det kommer sædceller ut i sædvæsken. Men det skjer forandringer i testikkelen - og av og til også med antistoffer motg sædceller - med tiden. Sjansen for at man blir befruktningsdyktig reduseres med årene som er gått etter steriliseringsoperasjoner. Etter så lang tid som 17 år, er vel sjansen for at du kan bli far rundt 30%, mens operasjonen rent teknisk har en sjanse for å lykkes på 80-90%.

Operasjonen er teknisk nokså krevende. Den gjøres vanligvis i lokalbedøvelse og tar ca 2 timer. Etter et par uker vil du være restituert. Det er vanlig å undersøke sædprøve etter ca 1 mnd.

Du kan ikke regne med å få gjort dette i det offentlige helsevesenter, men vær oppmerksom på at kostnadene varierer betydelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...