Gå til innhold

Hjelpestønad for kronisk syke barn


Poetica

Anbefalte innlegg

Hei, og godt nytt år!

Vi har et barn på 6 år med diagnosen alvorlig astma, hun får hjelpestønad, og ved ny vurdering nå vil denne forbli uendret.

I og med at vi nettopp har fått dette vurdert på nytt slik rutinen er hvert andre år, kom jeg til å tenke på følgende;

vi har også et barn på 14 år som har diagnostisert migrene, hun går på faste, men varierende mengder medisiner, og vurderes fortløpende hos barnespesialist på sykehuset vi tilhører. Kan det være en mulighet for at også hun har rett til hjelpestønad? Eller regnes dette ikke som grunnlag for en slik stønad?

Det blir en god del ekstra oppfølging også med henne, og med dette en del ekstra utgifter. Hun er akkurat fylt 14 år, og klarer seg selvsagt ikke alene uten oppfølging fra oss voksne.

Kan du si noe om dette? Jeg klarer nemlig ikke å huske hvordan dette fungerte, da vår yngste første gang fikk hjelpestønad som 1 1/2 åring.

På forhånd takk!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpestønaden regnes ut i fra hvor mange timer ekstra oppfølging hun trenger i uka forhold til andre på hennes alder.'

Gå på trygdekontoret og hent skjema , fyll ut og send tilbake.

En kan ikke få annet enn nei.

Selv har jeg høyest hjelpestønad + grunnstønad o g omsorgslønn på gutten min...som utgjør ca 10 500 i mnd.

Har du ikke grunnst. på jenta de??

Vet at jeg kunne søkt om stønad til jenta mi med ADHD og Jenta mi med astma , men føler jeg får dekket så pass for gutten at det ikke trengs.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Det kan selvsagt tenkes at dere kan få hjelpestønad også til henne. Det kommer an på hvor mye ekstra oppfølging (tilsyn/pleie) hun trenger i forhold til andre 14-åringer.

Det skader ikke å søke, skriv hva hun trenger hjelp til pga sykdommen i løpet av dagen/uka. Tapt arbeidsfortjeneste ol for den som følger henne til lege m.v. dekkes pliktmessig på anne måte (som ledd i reiseutgifter). Det ekstra pleie-/tilsynsbehovet må overstige 2-3 timer for at hun skal kunne få hjelpestønad sats 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei Poetica!

Ser at du har søkt hjelpestønad

til jenta di som har migrene.

Jeg har en gutt på 7 år som har migrene han har hatt det i to år nå.

Du skjønner jeg ble litt nysgjerrig på om du fikk hjelpestønad for henne?jeg har også søkt men venter spent på svar ennå! Kan jeg spørre deg om hvor mange timers hjelpebehov du skrev på søknaden? jeg anslo ca 9-12 timer pr uke for min sønn.

Håper på svar fra deg!!

Hilsen Midi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Poetica!

Ser at du har søkt hjelpestønad

til jenta di som har migrene.

Jeg har en gutt på 7 år som har migrene han har hatt det i to år nå.

Du skjønner jeg ble litt nysgjerrig på om du fikk hjelpestønad for henne?jeg har også søkt men venter spent på svar ennå! Kan jeg spørre deg om hvor mange timers hjelpebehov du skrev på søknaden? jeg anslo ca 9-12 timer pr uke for min sønn.

Håper på svar fra deg!!

Hilsen Midi.

Hei! (Denne tråden er så gammel at jeg hadde glemt at den fans! :o)) )

Jeg søkte aldri, jeg. Det ble bare med tanken.

Jeg ønsker deg lykke til med søknaden, hos et så ungt barn skulle det ikke være noe problem å få innvilget stønad.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...