skrotten Skrevet 4. januar 2002 Skrevet 4. januar 2002 Hei! Jeg har en gutt på 10 mnd. som reagerer på en rekke matvarer, deriblant melk. En stund etter enntak får han mage/tarmreaksjoner, og ofte smerter mens han spiser. Da han var 6 mnd. var han hos allergispesialist, som tross at prøvene var negative mente han hadde melkeallergi. Etter en stund på Nutramigen ble han gradvis mye bedre - men jeg har etterhvert sett han reagerer på veldig mye, inkludert soya, det meste av frukt og bær og jeg tror til og med kokte gulrøtter. Men når han har en så omfattende matallergi synes jeg det er rart at det ikke slo ut på prøvene - selv om han bare var 6 mnd.? Kan han ha en slags overømfiendtlighet som ikke slår ut på allergiprøver? Er litt redd for at prøvene skal være negative ved neste kontroll også, og at vi dermed mister den blå resepten - for han har virkelig blitt mye bedre etter at vi begynte med Nutramigen. Så lurer jeg på en annen ting - når de ikke tåler soyaprotein (har testet soyayoughurt), betyr det at de ikke tåler soyaolje heller? 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 4. januar 2002 Skrevet 4. januar 2002 Kjære skrotten En overømfindtlig tarm kan føre til problemer og symptomer som til forveksling likner matallergi uten at det er en allergi som slår ut på prøver. Problemet er at plagene kan komme nesten uansett hva som gis av mat og derved risikerer man at kosten blir unødvendig skrinn uten en rekke viktige matvarer som f.eks. frukt og grønnsaker. Ved melkeintoleranse er det slett ikke uvanlig at ingen prøver slår ut - da må man stole på det man ser, som at tilstanden bedrer seg når man unngår melk og bruker et erstatningsprodukt i stedet, som f.eks. Nutramigen. Ved en slik overømfindtlighet er det meget viktig å rådføre seg med lege og eventuelt en ernæringsfysiolog slik at kosten blir riktig sammensatt og man ikke fjerner unødig mange matvarer. Det beste er å prøve ut mat under veiledning av lege/ernæringsfysiolog der det er mulig. Soyaallergi betyr ikke at man reagerer på soyaolje - oljene er vanligvis rene nok slik at det ikke er tilblanding av proteiner som er det allergikere reagerer på. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.