Gå til innhold

herpes på leppene

Anbefalte innlegg

Gjest vablemunn

Hei

Jeg er ei jente på 33 år som har hatt munnsår hele livet. Etter mange store utbrudd i tenårene, er hele overleppen min full av latente herpesvabler (nerveknuter?) som bryter ut i munnsår hvis jeg ikke er påpasselig med å smøre leppene hele tiden (bruker diverse leppepomader), eller hvis jeg er for mye i solen. Disse vablene er ubehagelige (stikker og klør) - og ikke minst er det svært skjemmende. Det er kun i overleppen - hele leppa er dekt med små vabler.

Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt disse virusvablene - medisinsk behandling evt. plastisk kirurgi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40836-herpes-p%C3%A5-leppene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjerringskinn

Skjønner godt at du ikke er glad i blemmene dine, men tror ikke de går an å bli kvitt for godt. Jeg pleier å få blemmer et par ganger i året i forbindelse med stress og forkjølelse, og synes det er langt fra behagelig!

Har du prøvd en salve som heter Zovirax? Det er egentlig en øyesalve, men utmerket mot herpessår på leppene. Desverre er den reseptbelagt i Norge. (Kan også fås uten resept i Danmark under navnet Zovir) Hvis du begynner å smøre leppene med en gang du merker prikking begrenser denne salven utbruddet ganske bra. Cluet er at du må ha den for hånden når utbruddet starter og smøre ofte. Da er det verste ofte over på en dag eller to.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40836-herpes-p%C3%A5-leppene/#findComment-153606
Del på andre sider

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hei,

Dette er ingen lett problem. Jeg er ikke sikkert om det finnes noe skikkelig måte å gjøre noe med de skadene du allerede har fått. Du er inne på plastisk kirurgi. Jeg vet ikke, men antar at for å få svar må du vise det til en plastisk kirurg som kan svare deg. Det du kan gjøre det er eventuelt å forebygge nye utbrudd. De fleste av oss går med latent herpesinfeksjon, og enkelte av oss får mer eller mindre hyppig reaktivering, dvs. utbrudd med det viruset som du bærer på. Hvorfor vi er så forskjellige er ganske komplisert å forklare, men det har noe med immunsystem å gjøre, ialle fall delvis. Det du kan gjøre det er å forebygge nye utbrudd ved å ta antiherpesmiddel Det finnes flere av dem, mest kjent er Acyclovir. Det er registrert under navnet Zovirax her i landet. Du kan ta når du føler at et nytt utbrudd er i anmarsj, jeg går ut ifra at du kjenner prikking og nummenhet like før utbruddet. Alternativt, noe enkelte leger anbefaler, er det mulig å ta det kontinuerlig. Ulempen med det er at faren for at det lettere utvikler seg resistente varianter, som senere ikke responderer på behandling.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40836-herpes-p%C3%A5-leppene/#findComment-154325
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...