Gjest wanka Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Har i mange år brukt mye pencillin pga luftveisinfeksjoner. i fjor sommer ble jeg stukket av et insekt, og fikk en alergisk reaksjon på dette. (svimmel,kvalm,hevelse,feber) Etterhvert ble legevakt tilkalt, og jeg fikk 2 stk Weifapenin og en tabl. antihistamin. Etter kort tid beg. jeg og bli uvell, fikk alle sympt på anafylatisk sjokk, og dette ble verre og verre, blodtrykksfall.osv. legevaktslegen ble tilkalt igjen og jeg fikk adrealin og 12 stk tabl.(motgift). Det jeg nå lurer på er om jeg er allergisk for alle typer pencillin og antibiotica, jeg har blitt livredd for å ta slike medisiner. sliter nå med en luftveisinf. igjen, men tør ikke å starte med tabl. min primærlege fikk aldri noen epikrise på dette, det var en vikarlege som hadde legevakt den gangen. og hvorfor min lege ikke fikk ep. vet ikke jeg. Legevaktlegen sa den gangen at det aldri måtte pencillin mer inn i min munn.... Hva om jeg blir akutt syk,og hvor jeg kansje ikke kan gjøre rede for meg? Bør jeg ha noen form for info om dette på meg? Dette blir langt og rotete, men håper alikevel på et svar. og til sist...kan dere ikke skrive litt her inne om anafylatisk sjokk, og pencillinallergi.. Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40843-anafylatisk-sjokk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Kjære wanka Penicillinallergi kan gi svært alvorlige reaksjoner - derfor er det uhyre viktig at diagnostikken er til å stole på. Når penicillin er gitt i tilslutning til en allergisk reaksjon på insektgift er det vanskelig å si om reaksjonen kom på grunn av stikket eller penicillinet. Allergi mot penicillin forekommer mot forskjellige deler av penicillinmolekylet og også mot nebrytingsproduktene av penicillin. De testene vi råder over gjelder ikke delene av penicillinet som det er mulig å reagere allergisk mot. En positiv test regner vi som sikker på at det foreligger penicillinallergi mens en negativ test ikke er sikker i forhold til at IKKE slik allergi foreligger.. Der det er mistanke om allergi mot penicillin uten at det er kommet til anafylaktiske reaksjoner (generelt utbredt elveblest, pustebesvær og synkende blodtrykk) må testing i huden og blodprøve suppleres med en provokasjon. Ved provokasjon gis en penicillintablett under full beredskap - adrenalin opptrukket og mulighet for å gi førstehjelp. De som har hatt en sikker almen reaksjon på penicillin (anafylaksi) blir ikke provosert. Her anbefaler vi alltid å gi alternative medikamenter til penicillin når antibiotikabehandling er nødvendig. Heldigvis finnes det mange gode alternativer til penicillin - grunnen til at vi synes det er viktig å vite om penicillin tåles eller ikke er at ved enkelte typer infeksjoner er og blir penicillin det beste antibiotikum. Alternativene er imidlertid mer enn gode nok. Anafylaktisk sjokk er en generell allergisk reaksjon som gjerne starter med intens kløe bl.a. inne i håndflatene og under fotsålene, og elveblestliknende utslett som brer seg utover hele kroppen og klør. Hvis ikke reaksjonen stoppes kan det komme til pustebesvær og lavt blodtrykk som igjen fører til bevissthetsforstyrrelser eller besvimelse. Adrenalin i sprøyte er det første som skal gis i en slik situasjon, så antihistamin og kortison. Personer som står i fare for å utvikle anafylaksi kan ha en engangssprøyte med adrenalin til å sette på seg selv. Denne muligheten må vurderes av lege - og det må gis grundig opplæring i å sette en slik sprøyte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/40843-anafylatisk-sjokk/#findComment-153978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.