Gå til innhold

Vil du dele en oppskrift?


Elionoe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fredagens middag står i ovnen:

 

Hjemmelaget fiskegrateng med pasta

4 dl g makaroni

Pose med hvit saus

3 dl melk + fiskekraft

400 g frossen fisk

1 knust kavring

1 dl revet ost

salt

pepper

Fremgangsmåte:

Del torsken i biter. Kok opp saltet vann, trekk kaserollen og la torsken trekke i 10 minutter. Kok makaronien mør, hell av vannet. Lag den hvite sausen som anvist på pakken med 3 dl melk + fiskekraft. Kok opp sausen og rør godt.

og tilsett fisken som er skåret i biter og halvdelen av osten. Smak til med krydder. Hell blandingen i en smurt ildfast form, dryss knust kavring og ost på toppen. Stekes ved 225 gr. i 30 minutter.

Serveres med raspet gulrot + syrlig eple til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananboller

Ingredienser:

25 g gjær

100 g smør

2 dl melk

1 dl sukker

1 ts kardemomme

2 bananer (ca 250 g uten skall)

50 g rosiner

ca 500 g hvetemel

Pensling:

1 egg

Fremgangsmåte:

Smuldre opp gjæren i en bakebolle. Smelt smøret. Bland melken i smøret og varm opp blandingen til den er lunken (37°C). Ha litt av smørmelken i bakebollen og løs opp gjæren i dette. Tilsett resten av smørmelken, sukker og kardemomme. Mos bananene med stavmikser og ha i sammen med rosinene. Begynn så å blande i det meste av melet til en jevn deig. La deigen heve tildekket i ca 60 min.

Ha deigen på bakebordet sammen med resten av melet og kna deigen smidig. Del deigen i 16 emner. Trill jevne boller og sett dem på stekeplate (8 stk fordelt på 2 plater). La bollene heve seg luftige, ca 30 min (se tips).

Pisk sammen egg med en gaffel og pensle jevnt over bollene. Stek bollene på midt i ovnen ved 200°C i 15-20 min.

Tips: Hvis du hever bollene over vanndamp går hevingen mye fortere. Ha vann i en stor kjele og varm opp vannet til småkokende. Sett platen med bollene over dampen. Etterhevingen går da på ca 10-15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å velge, men for et par uker siden smakte jeg en utrolig god:

grønnkål-smoothie. Den innehold grønnkål, spinatblader, cashewnøtter, annanas, eplejuice, ( de lager den fersk i butikken hver dag) jeg trengte en smoothieforfriskning, for meg går det mye i samme tralten, frosne bær, frukt banan og ulike juicer, men deilig med noe så knallgrønt og annerledes og godt.

Ellers fransk fiskesuppe er god, ganske annerledes fra den norske, rød på fargen og andre mer kraftfulle smaker:

 

FISKESUPPEN

  • 1 dl olivenolje
  • 1 løk, finhakket
  • 4 hvitløkfedd, finhakket
  • ca. 1/2 rød chili, finhakket
  • 1 gulrot, i små terninger
  • 3 tomater, i terninger
  • 2,5 ss tomatpuré
  • 1 ts tørket timian
  • ½ ts fennikelfrø
  • ¼ anisfrø
  • 2 stjerneanis
  • 4 dl hvitvin
  • 10 dl fiske- eller skalldyrkraft
  • ½ dl presset appelsin
  • ½ sitron, presset (smak til)
  • salt og pepper

GARNITYR

  • 1 fennikel, i tynne skiver
  • 600-800 g fiskefilet (ulike sorter, for eksempel torsk, laks, steinbit, bleiflabb, uerfilet, i terninger)
  • 200 g rensede reker
  • 2-4 sjøkreps
  • 1 g safran
  • friske krydderurter

URTESMØR

  • 100 g smør
  • 1 hvitløkfedd, finhakket
  • ¼ sitron, saft og skall
  • 1-2 ss friske krydderurter, finhakket (for eksempel persille eller dill)
  • nykvernet sort pepper

TILBEHØR

  • godt brød

Bouillabaisse med urtesmørFinn frem alle ingrediensene til fiskesuppen, slik at du har alt klart før du begynner.

Ha olivenolje i en vid kjele eller gryte, og fres løk, hvitløk og chili i et par minutter. Tilsett gulrot og tomatpuré og la det surre med. Skjær et kryss ved stilken til tomatene og legg dem i kokende vann i et par minutter, til skinnet lett lar seg fjerne. Ha tomaten oppi gryta, sammen med krydderet, appelsinsaft, hvitvin og fiske- og/eller skalldyrkraft. La suppen koke i ca. 30 minutter. Ta ut stjerneanisen og kjør suppen med en stavmikser eller foodprosessor, til den er helt jevn. Du kan eventuelt sile suppen om du ønsker det, men jeg foretrekker en jevnet suppe. La suppen redusere ytterligere, til du har ca. 10 dl suppe igjen. Smak til med salt, pepper, sitronsaft og safran.

Bouillabaisse med urtesmørTilsett fennikel og la det putre i ca. 3 minutter, og tilsett deretter fiskebitene. La suppen trekke i ytterligere 3 minutter, til fisken er ferdig. Del sjøkrepsen i to og fjern paven (sitter i hodet) og tarmen. La også sjøkrepsen trekke med suppen, til den er gjennomvarm.

Tilsett rekene rett før servering, sammen med finhakkede friske krydderurter. Pass på at suppen ikke koker etter at du har tilsatt sjømaten.

Server suppen umiddelbart. Som tilbehør smaker det godt med brød og urtesmør. Bland sammen alle ingrediensene til urtesmøret og rør det jevnt med en stavmikser eller lignende, til alt er godt blandet. Sett urtesmøret kaldt frem til det skal benyttes.

ENJOY!

 

 

I morgen vurderer jeg lage en fiskesuppe basert på blåskjell, men tror jeg bytter ut noen ingredienser....legger den ut om det blir bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittsmoothie er denne mangosmoothien :)

3 dl ferskpresset appelsinjuice

1 mango

1/2 banan (gjerne frosne bananskiver)

1 bananyoghurt (barneyoghurt) - eller en vaniljeyoghurt

 

Kjøres i blender eller smoothiemaskin til den får passe konsistens. 
Serveres i høye glass, gjerne med et par isbiter og sugerør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ryddet kjøkkenet og skal nå kose meg med å skrive et brev før jeg gjør klar middagen slik at den står klar til å kunne putre til samboeren min kommer hjem. Dette er en av våres favorittmiddager, nesten bedre enn "den norske fredagstacoen" :)

Meksikansk gryte

500 g karbonadedeig

1 stor hakket løk

1 finhakket hvitløk

1 paprika i biter

1 stk. gulrot i små staver

1 grønn chili

ca. 1 pk. finhakket bacon (kan droppes)

Dette brukes i en panne og helles over i en stor kjele

Tilsett:

2 bokser hakkede tomater

2-3 dl kjøttkraft (evt. buljong)

Chilipepper

Pepper

Spisskummen

Hvit pepper

Hvitløkskrydder

Sitronpepper

Koriander

La dette putre en god stund, gjerne opp til en time, på svak varme.

Serveres med ris eller "tacotilbehør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen sunne tips

Hva med å lage en fargerik wok med masse godt oppi og fisk eller det kjøttet du måtte ønske? Ja, kjøtt er ikke nødvendig om man ikke ønsker det. Når jeg lager wok (som regel med kylling) bruker jeg bl.a. løk, gulrøtter, brokkoli, liten pakke minimais, chili, asparges, paprika i ulike farger, sukkererter, bønnespirer, vannkastanjer osv. Dette blir mye wok og er utrolig greit å fryse ned. Du trenger ikke å woke alle grønnsakene, men putte de ferske og ferdig oppkuttet i frysen. Om du ikke har wokpanne, kan du woke grønnsakene raskt og på sterk varme i en vanlig stekepanne. Det finnes mange gode woksauser!

For å få litt frukt i kroppen kan man jo lage fruktsalat til dessert, som bl.a. kan inneholde eple, pære, appelsin, melon, banan, druer, kiwi, ananas (gjerne fersk), rosiner osv. Gjerne ha litt sitron over slik at ikke eplene og bananene blir brune.

Noe jeg synes er godt, er bærcoctail hvor jeg blander blåbær, bringebær og jordbær i biter sammen med mager vaniljekesam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok opp en tre liters kasserolle med vann. Når det koker legg i pølser ca 3 pr person. La det ligge i kjelen å trekke seg i ti minutter. Åpne en pakke lomper, en pakke sprøstekt løk, og sett frem ketchup og evnt sennep (for de viderekommende gourmeter). Nyt og kos.

Anonymkode: 1d62f...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Mine tips

- Bytt ut tomaten i gresk salat med vannmelon

- Til torsk kan man servere en blanding av hakket bacon og chorizo

- ta litt sennep på ostesmørbrød (men ikke grillkrydder og annet dill). Ikke fortell det hvis de som skal spise det tror de ikke liker sennep.

- Spis nybakt brød med brunost.

- Bruk svart, uparfymert te, og ta litt ekte sukker i. 

- Spis knekkebrød med mye smør og banan.

- Ikke ta sylte på brødskiva, men i lefse med rødbeter (hjemmelagde) og grov sennep.

Sånn. Nå blir jeg vel kjendiskokk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har jeg laget i dag og ble gooode! :D

 

Vepsebol

 

(Vepsebol er hentet fra detsoteliv.no)

Oppskriften gir ca 80 stk.

 

Ingredienser:

3 eggehviter

2 ts vaniljesukker

200 g sukker

200 g kokesjokolade

200 g mandler

Fremgangsmåte:

Pisk eggehvitene stive. Tilsett vaniljesukker og sukker litt og litt under fortsatt kraftig pisking. Pisk videre til du får en tykk og glatt marengs. Tilsett grovt hakkede mandler og kokesjokolade (dette kan gjøres raskt i food processor). Hvis du ønsker, kan en del av mandlene byttes ut med kokos, se tips.

Sett små topper ved hjelp av to teskjeer på stekeplater dekket med bakepapir. Stek kakene sssssssssssssmidt i ovnen ved 180°C i ca 10 min. La kakene avkjøles helt på platen før de forsiktig flyttes over på rist med en stekespade.

Tips: Hvis du ønsker, kan 100 g av mandlene byttes ut med 100 g kokos.

Som du ser på bildet blir "Vepsebol" hvite på utsiden. Inni er de imidlertid mørkebrune på grunn av den hakkede sjokoladen.

"Vepsebol" oppbevares i kakeboks med matpapir mellom lagene. Kakene er myke og skjøre og må behandles med forsiktighet!

Endret av Elionoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lasagne er godt, og enda bedre når den er laget fra bunnen av:

 

Lasagne (hjemmelaget)

Kjøttfyllet

800 g kyllingkjøttdeig

1 løk, i terninger

1 gulrøtter, i terninger

1 rød paprika, i biter

2 bokser hermetiske tomater

1 dl vann

Litt kvernet svart pepper

Litt kvernet hvit pepper

1 ts paprikapulver

1 ts karripulver

1 ts oregano

1 ts chilipulver

2 ts sitronpepper

Bèchamelsaus:

7 dl H-melk, oppvarmet mot kokepunktet

6 ss smør

4 ss hvetemel

ca 1/4 ts salt

pastaplater

parmesan, revet

Ha grønnsakene, den stekte kjøttdeigen, tomatene og krydderet i en stor gryte og la det småkoke til mesteparten av væsken er fordampet. Tilsett vann og buljongterning smak deg frem). La sausen småkoke ca. 30 minutter, og tilsett eventuelt mere vann dersom væsken fordamper. Smak til med salt, pepper og ytterligere med krydder underveis.

Lasagne

Mot slutten av koketiden lager du Bèchamelsausen: Smelt smøret i en gryte på lav varme, tilsett mel og rør godt sammen. La blandingen koke i ca 2 minutter, uten at den tar farge. Ta gryten vekk fra kokeplaten. Øs ca en øse av den varme melken oppi gryten og rør raskt. Gjenta dette, men du kan øke på med litt mere melk av gangen etterhvert som smør- og melblandingen blir jevn. Når sausen er jevn kan du sette gryten tilbake på platen på lav varme. Smak til med salt og la den koke et par minutter under omrøring.

Bland kjøttsausen og den hvite sausen sammen. Legg lagvis saus og pastaplater i en ildfast form og strø ost på toppen.

Stekes ved 200 gr. i ca 30-35 minutter. La lasagnen hvile 5-10 minutter før servering.

Serveres med en grønn salat og hvitløksbaguett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips

- Bytt ut tomaten i gresk salat med vannmelon

- Til torsk kan man servere en blanding av hakket bacon og chorizo

- ta litt sennep på ostesmørbrød (men ikke grillkrydder og annet dill). Ikke fortell det hvis de som skal spise det tror de ikke liker sennep.

- Spis nybakt brød med brunost.

- Bruk svart, uparfymert te, og ta litt ekte sukker i. 

- Spis knekkebrød med mye smør og banan.

- Ikke ta sylte på brødskiva, men i lefse med rødbeter (hjemmelagde) og grov sennep.

Sånn. Nå blir jeg vel kjendiskokk:D

Hei!

Ja det var mye bra her syns jeg.

Spesielt garnityr til torsk, ofte syns vi torsk blir litt kjedelig, men med en garnityr øker spenningen.

Men noe som skal få stå, alene, og usminket, det er lettsaltet torsk, da trengs ikke annet enn godt tilbehør, særlig ikke noe mer vrient enn en god kålrotstappe, eller potetstappe med jordskokker, eller en søtpotet bakt til man kjenner lukten og smaken og en uimotståelig trang til å spise den:-)

Ellers som (kjipt er det) glutenallergiker, men jeg baker likevel brød, er vørtebrød med brunost noe som jeg dessverre selv faller for fristelsen for, det er så godt:-)   

Og grillkrydder er "bannlyst", :-) så sennep og gode kryddere pleier gjøre større suksess.

kjendiskokk: hva er uparfymert te forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasagne er godt, og enda bedre når den er laget fra bunnen av:

 

Lasagne (hjemmelaget)

Kjøttfyllet

800 g kyllingkjøttdeig

1 løk, i terninger

1 gulrøtter, i terninger

1 rød paprika, i biter

2 bokser hermetiske tomater

1 dl vann

Litt kvernet svart pepper

Litt kvernet hvit pepper

1 ts paprikapulver

1 ts karripulver

1 ts oregano

1 ts chilipulver

2 ts sitronpepper

Bèchamelsaus:

7 dl H-melk, oppvarmet mot kokepunktet

6 ss smør

4 ss hvetemel

ca 1/4 ts salt

pastaplater

parmesan, revet

Ha grønnsakene, den stekte kjøttdeigen, tomatene og krydderet i en stor gryte og la det småkoke til mesteparten av væsken er fordampet. Tilsett vann og buljongterning smak deg frem). La sausen småkoke ca. 30 minutter, og tilsett eventuelt mere vann dersom væsken fordamper. Smak til med salt, pepper og ytterligere med krydder underveis.

Lasagne

Mot slutten av koketiden lager du Bèchamelsausen: Smelt smøret i en gryte på lav varme, tilsett mel og rør godt sammen. La blandingen koke i ca 2 minutter, uten at den tar farge. Ta gryten vekk fra kokeplaten. Øs ca en øse av den varme melken oppi gryten og rør raskt. Gjenta dette, men du kan øke på med litt mere melk av gangen etterhvert som smør- og melblandingen blir jevn. Når sausen er jevn kan du sette gryten tilbake på platen på lav varme. Smak til med salt og la den koke et par minutter under omrøring.

Bland kjøttsausen og den hvite sausen sammen. Legg lagvis saus og pastaplater i en ildfast form og strø ost på toppen.

Stekes ved 200 gr. i ca 30-35 minutter. La lasagnen hvile 5-10 minutter før servering.

Serveres med en grønn salat og hvitløksbaguett.

Hei!

Omtrent samme oppskrift bruker jeg, men hvorfor oppvarmet melk opp mot kokepunktet?

Jeg lager en hvit saus med ost, mot slutten etter at den hvite sausen har kokt og tyknet, tilsetter så litt muskat, også masse ost. Jeg legger imidlertid lagvis, og blander ikke saus med kjøtt. Jeg lager imidlertid i vertafll dobbelt så mye saus som oppskrifter anbefaler, lasagne syns jeg ikke må være tørr.

i kjøttsausen bruker jeg nokså de samme krydder som deg, men i tillegg har jeg et par eller en SS tomatpure, til en form.

og jeg har ingen mål på krydder, så det forbauser og imponerer meg at du greier:-)

Jeg har prøvd beregne, etter at jeg har blitt spurt om opskrift på ting, da holder det ikke si, ta disse krydderne....

men jeg har fortsatt ikke gerid å beregne mer presise mål.

den smørstekte kyllingen, sausen der, er slik at, lager man for mye, kan den settes på et glass i kjøleskapet og den holder seg lenge, men det er vanskelig å beregne mål ala tskje , men jeg prøver og øver på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent samme oppskrift bruker jeg, men hvorfor oppvarmet melk opp mot kokepunktet?

 

Jeg lager en hvit saus med ost, mot slutten etter at den hvite sausen har kokt og tyknet, tilsetter så litt muskat, også masse ost. i kjøttsausen bruker jeg nokså de samme krydder som deg, men i tillegg har jeg et par eller en SS tomatpure, til en form.

og jeg har ingen mål på krydder, så det forbauser og imponerer meg at du greier:-)

Jeg bruker heller ikke teskje når jeg selv krydrer. Det var en gang jeg forsøkte å måle opp hva jeg brukte og noterte det ned. Noe annet som ikke står i oppskriften, er at jeg brukte 2 finhakkede røde chili oppi. Jeg er glad i krydret mat og bruker chili i de fleste grytene jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

kjendiskokk: hva er uparfymert te forresten?

Earl Grey er f.eks tilsatt smak fra bergamottappelsin. Det er ikke noe galt i det, men jeg synes det er ok at te bare smaker te hvis jeg først skal ha te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kaken har jeg laget i kveld. Jeg hadde den med på et møte og den ble svært godt mottatt. "Åh, det smaker jo som snickerssjokolade" hørte jeg rundt bordet. Jeg hadde med for lite kake :D

Snickerskake

Oppskriften er til stor langpanne.

6 eggehviter

5 dl sukker

350 g salte peanøtter (1 pk Polly)

200 g Ritz kjeks (1 pk)

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Glasur:

6 eggeplommer

100 g melis

100 g smør

200 g lys kokesjokolade

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt og litt under fortsatt pisking. Pisk til du får en tykk marengs. Knus peanøtter og Ritz-kjeksen i food processor til en kornete masse. Vend inn i marengsen sammen med bakepulver og vaniljesukker.

Fordel deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 20-25 min.

Ta kaken ut av ovnen og avkjøl i formen. Hvelv forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret.

Til glasuren piskes eggeplommer og melis til tykk eggedosis. Smelt smøret i en liten kjele. Ha i sjokoladen i biter og la den smelte i smøret. Rør blandingen jevn og avkjøl til lunken. Ha sjokoladesmøret i eggedosisen. Avkjøl glasuren i kjøleskapet til den har en tykk og smørevennlig konsistens.

Smør over kaken og del kaken opp i firkanter.

Dryss gjerne over litt sjokoladestrøssel til pynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earl Grey er f.eks tilsatt smak fra bergamottappelsin. Det er ikke noe galt i det, men jeg synes det er ok at te bare smaker te hvis jeg først skal ha te.

hm

det visste jeg ikke.

vel derfor liker min mann kanskje en bestemt indisk svart te, og ikke earl grey?

til denne tilsetter man litt sukker og litt oppvarmet melk, teen MÅ være plain svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kaken har jeg laget i kveld. Jeg hadde den med på et møte og den ble svært godt mottatt. "Åh, det smaker jo som snickerssjokolade" hørte jeg rundt bordet. Jeg hadde med for lite kake :D

Snickerskake

Oppskriften er til stor langpanne.

6 eggehviter

5 dl sukker

350 g salte peanøtter (1 pk Polly)

200 g Ritz kjeks (1 pk)

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

Glasur:

6 eggeplommer

100 g melis

100 g smør

200 g lys kokesjokolade

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt og litt under fortsatt pisking. Pisk til du får en tykk marengs. Knus peanøtter og Ritz-kjeksen i food processor til en kornete masse. Vend inn i marengsen sammen med bakepulver og vaniljesukker.

Fordel deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 20-25 min.

Ta kaken ut av ovnen og avkjøl i formen. Hvelv forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret.

Til glasuren piskes eggeplommer og melis til tykk eggedosis. Smelt smøret i en liten kjele. Ha i sjokoladen i biter og la den smelte i smøret. Rør blandingen jevn og avkjøl til lunken. Ha sjokoladesmøret i eggedosisen. Avkjøl glasuren i kjøleskapet til den har en tykk og smørevennlig konsistens.

Smør over kaken og del kaken opp i firkanter.

Dryss gjerne over litt sjokoladestrøssel til pynt.

noe sånt har jeg ikke lagd før:-)

så jeg prøver i morgen, da blir forhåpentligvis barna glade når de kommer fra skolen:-)

Jeg må bake litt mer kaker for tiden....få litt ny inspirasjon, jeg har en stor begivenhet, rundt hjørnet, så greit å bake litt forskjellig for å få samlet planlegging og også kakevarianter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGREDIENSER

- Havregryn

- Hvetemel

- Idun tørrgjær

- Billigste olivenolja

- Vann

- Salt

 

FREMGANGSMÅTE

Lag en tykk, klissete røre, lå stå i bollen i 30 min, hell i former, la stå i 30 min, stek i ovnen på 200 grader, 45 min.

 

SERVERINGSTIPS

Tin reker, rens dem, ta på skiva med majones/remulade.

Dette hadde vært noe for min samboer, tror jeg :) Men hvor mye hvetemel i forhold til havregryn? 1/3 for å gjøre de sunnest mulig? De minnet meg litt om proteinrundstykker (se under).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinrundstykker

400 g havregryn

1 stor boks cottage cheese

4 egg

2 ts bakepulver

Først blander du egg, cottage cheese og bakepulver i en bolle. Kjør med en stavmikser helt til klumpene er borte. Jeg pleier også å tilsette litt krydder for ekstra smak. Basilikum, salt og cayenne pepper f.eks.

Deretter har du oppi havregryn og blander hele røra med stavmikser. Form til passe størrelse på rundstykkene. Jeg pleier normalt å få 10 - 11 stykker av denne oppskriften. Svært enkle å forme og er gjort på 8 min.

Stekes i ovnen på 200 gr (varmluft) i ca. 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...