Gå til innhold

Får man hjelpestønad for bestandig?


Gjest mammatilhypergutt

Anbefalte innlegg

Gjest mammatilhypergutt

Min sønn fyller 4 år denne måneden.

Han fikk innvilget hjelpestønad sats en i mai i fjor. Da forelå det ingen diagnose.

Han vil nå i januar endelig få diagnose AD/HD etter en svært omfattende utredning.

Har jeg da mulighet til å søke sats 2, eller må barnet være eldre?

Jeg mener at i svaret fra Trygdekontoret når vi fikk innvilget stønaden i mai, sto noe om en 6 års grense. Noe om at den skal vurderes på nytt når han fyller 6.

Kan de fjerne stønaden da, eller betyr det at jeg ikke kan søke sats 2 før han fyller 6?

Kan du generelt si noe om AD/HD kan gi rett til sats 2?

Han har også grunnstønad sats 1 pga. eksem og AD/HD.

Det koster mye mer enn det vi får dekket å ha et barn med AD/HD. Bare på et halvår har han ødelagt kjøleskap, seng, slått hull i vegg og utgangsdør.

Kan også opplyse om at vi får dekket barnehageplassen gjennom barnevernet. Ikke som en barnevernssak, men som avlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan når som helst søke om forhøyet sats både på grunn- og hjelpestønad.

Når vedtaket blir fattet er det tidsbegrenset, dvs. at det skal vurderes igjen av trygdekontoret etter noen år.

Jeg har to gutter med ADHD, gutten på 8 år har sats 3 hjelpestønad og sats 1 grunnstønad.

Gutten på 4 år har sats 2 hjelpestønad og sats 1 grunnstønad. Jeg har søkt om forhøyet sats til 4-åringen min også (hjelpestønad).

Får du ikke innvilget kan det ofte nytte å anke, jeg fikk grunnstønad til fireåringen etter anke, og har anket hjelpestønad.

Ta en titt på denne siden, der er det masse gode råd og vink, og ellers mye nyttig informasjon på MBD-foreningen sine hjemmesider.

http://home.online.no/~lindhamm/ny.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Revurderingen TK legger opp til kan du "overstyre" eller rettere sagt: du kan når som helst søke høyere sats. Du kan også klage på vedtak fra TK. Se forøvrig svaret til (anonymous) over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...