Gå til innhold

NHD: Har brintellix noen fordeler sammenlignet med andre antidepressiva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har Brintellix noen fordeler sammenlignet med andre antidepressiva  når det gjelder

  • Virkning
  • Bivirkninger

Hva er isåfall disse fordelene?

 

 

Anonymkode: 0e77e...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke NHD, men jeg har brukt Brintellix]/url] siden juli i år, så jeg kan bare si noe om mine erfaringer med Brintellix. Jeg har tidligere erfaring fra Cipralex, Efexor og Fevarin.

Fordelene, slik jeg ser det, er at man ikke trenger opptrapping eller nedtrapping. Friske mennesker kan gå direkte på 10 mg og om ikke ønskelig effekt oppnås, kan dosen økes til 20 mg. En kan forvente ønsket effekt (steady state) i løpet av ca. 2 uker.

Den ga meg svært få bivirkninger og jeg hadde kunn litt unormale drømmer de første 2-3 ukene jeg gikk på Brintellix. Har ingen bivirkninger nå. Det må sies at medisinen er ganske ny og det er trolig at listen over bivirkninger vil bli lengre etter hvert som man får mer erfaring med medisinen. Under Bivirkninger står det: "Bivirkningene er vanligvis milde eller moderate og sees de 2 første ukene av behandlingen, er ofte forbigående og fører som regel ikke til
seponering."

Under Forsiktighetsregler står det: "Bør gis med forsiktighet ved tidligere kramper eller ustabil epilepsi." Nevrologen min mente at Brintellix kunne forsøkes siden min epilepsi er stabil med medisinering.

Jeg hadde effekt av Efexor i form av at jeg ble mer våken av den. Brintellix har økt mitt stemningsleiet, gir meg mer energi og har i gode perioder innvirkning på søvnen (mulig fordi jeg får mer energi?). Av de antidepressive medisinene jeg har forsøkt, er det Brintellix som har hatt best effekt.

Under Indikasjoner står det at den brukes til "Behandling av depressive episoder hos voksne". Når jeg leser under egenskapene til medisinen, kan jeg lese: "Denne multimodale aktiviteten anses å være ansvarlig for de antidepressive og angstdempende effektene og for bedring av kognitiv funksjon, læring og hukommelse observert i dyrestudier." Jeg kjenner et par personer der Brintellix har hjulpet mot angst, men som sagt, dette er kun nevnt under egenskaper (foreløpig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brintellix virker på flere serotoninreseptorer enn andre SSRI og man tenker seg at det medfører at den også modulerer andre nevrotransmittorer som noradrenalin og dopamin mm. Noen studier har vist at den forbedrer kognitiv funksjon som feks hukommelse.

Jeg opplever at den har færre bivirkninger enn andre SSRI jeg har forsøkt. At man kan slutte med den uten nedtrapping og de fæle abstinensene ser jeg også på som et stort pluss.

Du kan lese om den her (må svare at du er helsepersonell for å få lest artikkelen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...