Gå til innhold

- Norske barn desidert mest bortskjemt


Anonymkode

Anbefalte innlegg

Avsløres av brevene til Julenissen i Drøbak.

«Kjære Julenissen. Jeg håper du har det fint på Nordpolen. Går det bra med reinsdyra? Jeg heter Kjersti er 13 år og har full tro på deg! Til jul ønsker jeg meg DVD spiller, stall til hesten, hund, katt, moped, minst 2000 kroner, TV på rommet mitt og ny seng».

Dette er et utdrag fra forfatter Birger Sivertsens nye bok, «Brev til Julenissen»

- Noen skriver og spør om Julenissen kan bytte ut stefaren dems, for de liker ikke stefaren. Noen barn skriver at de har blitt mishandlet og ber om hjelp. Andre gjerne fra India, ønsker seg et par sko av Julenissen, sier Sivertsen.

- Mens norske barn spør om minst femten ting samtidig. De kan sende inn lange ruller med lister av ting. Én har sendt inn en hel katalog og krysset av hele sider med saker han ville ha, fortsetter han.

At norske barn overlesser Julenissen med ønsker oftest av materiell art, gjør Sivertsen bekymret for mentaliteten blant norske barn.

- Norske barn er desidert aller mest bortskjemt i hele Verden. Det er det ingen som helst tvil om, sier han.

http://www.dagbladet.no/2010/11/06/nyheter/julenissen/bok/14166880/

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg henger meg mest opp i at denne journalisten skriver "verden" med stor V og er tilsynelatende uvitende om at det ikke er noe som heter "dems". Men jeg er nok yrkesskada. :blink:

Endret av mariaflyfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg henger meg mest opp i en annen ting, nemlig at julenissen visst ikke har taushetsplikt, ikke selvpålagt engang, Jeg trodde han var omtrent som Las Vegas eller en katolsk prest på det området, men neida. Bla, bla, bla, liksom. Jeg håper ungene starter en underskriftskampanje og sørger for at han får strengere retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nyheten" er fem år gammel, det ser man ikke bare på avisdatoen, men også på ønskene (DVD-spiller, liksom?).  Ikke at jeg tror det har blitt så mye bedre.  Ikke minst har forskjellene blitt større, også her i landet.

Barnas ønsker beviser vel aller mest at vi er rike sett i den store sammenhengen, og det er vi jo.  Vi kan nesten ikke regne med at ungene skal ønske seg sko til jul når alle i familien fornyer skoene sine så snart det er nødvendig eller bare fordi årstiden skifter. 

Når det er sagt, finnes det helt sikkert norske barn som gjerne skulle hatt nye, kule vintersko som ikke var arvet eller kjøpt på loppemarked eller valgt fordi de var de rimeligste i butikken.  Men til julenissen skriver de nok likevel om noe som er ville vært mer "synlig" blant vennene i klassen, f.eks. playstation eller iPhone.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg mest opp i at denne journalisten skriver "verden" med stor V og er tilsynelatende uvitende om at det ikke er noe som heter "dems". Men jeg er nok yrkesskada. :blink:

Det hender jeg trykker på journalistnavnet og sender en syrlig e-post når det ligger håpløst ubehjelpelige saker på nett.  De får betalt for å skrive, og selv om de har dårlig tid, får det være grenser.  F.eks. var det en som skrev "enslige mindreårige" i en artikkel om pensjon - det var åpenbart at det skulle stå "enslige minstepensjonister". Det sto i papirutgaven også, da kan de ikke skylde på at sekundene teller.   

Dessuten hender det jeg forklarer dem hva prosenter er - f.eks. at den totale summen ikke bør bli over 100%

Jeg er egentlig ikke noe petimeter, men jeg liker det når de må legge seg paddeflate i svaret jeg får :lol:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg trykker på journalistnavnet og sender en syrlig e-post når det ligger håpløst ubehjelpelige saker på nett.  De får betalt for å skrive, og selv om de har dårlig tid, får det være grenser.  F.eks. var det en som skrev "enslige mindreårige" i en artikkel om pensjon - det var åpenbart at det skulle stå "enslige minstepensjonister". Det sto i papirutgaven også, da kan de ikke skylde på at sekundene teller.   

Dessuten hender det jeg forklarer dem hva prosenter er - f.eks. at den totale summen ikke bør bli over 100%

Jeg er egentlig ikke noe petimeter, men jeg liker det når de må legge seg paddeflate i svaret jeg får :lol:   

Jeg var på god vei til å sende en syrlig mail til journalisten i dette tilfellet, da jeg oppdaga at artikkelen var ca. fem år gammel. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Nyheten" er fem år gammel

Det er da helt uvesentlig. Uansett, de som var barn for fem år siden er ungdom nå.

http://www.nrk.no/ytring/bortskjemt-og-kravstor-ungdom-1.11026153

Norsk ungdom er bortskjemt og kravstor

Flere og flere av norsk ungdom som i dag vokser opp er blitt for kravstore med tanke på å komme seg ut i jobb. Norges velferd gjør oss late, og den unge generasjonen som nå vokser opp er født inn i et enormt velstående land som gir utfordringer. Forventingene om at «systemet» fikser opp for oss er dessverre en holdning vi ser hos mange unge i dag.

 

 

Endret av Anonymkode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem har ikke skrevet hest og stereoanlegg på ønskelista for "tusen år siden" år etter år - uten at vi selvfølgelig var i nærheten av å få det!? At unger ønsker seg dette betyr jo ikke at de får det - en ønskeliste er ikke en bestillingsliste, noe jeg har gitt mine beskjed om fra de var ganske små og det har de aldri hatt problemer med å takle. Tvert i mot - de kan godt utbryte at en liten og billig ting var "akkurat det jeg ønsket meg!" :) Nerde-jentungens største ønske i år er en globus... Hun går i 10. klasse og er garantert klassens største nerd, noen hun selv synes er kult. :D Joda, det står en stor pakke her med navnet hennes på. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de sliter mest med er sannsynlighetsregning/statistikk. 

Temaet "journalister tolker og populariserer forskningsresultater" er ofte utilsiktet underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes julenissen selv er mest grådig, som  tjener penger på å henge ut  barn som har sendt fortrolige brev.

Jeg ønsket at jeg kunne skifte form som Barbapapa. Barn var ikke så beskjedne før heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er derimot at større barn omtrent ikke ønsker seg noe verdens ting. Det er kanskje også fordi de er bortskjemt - de har det de trenger og mer til. De er mer opptatt av å spille på nettet med eller uten kompiser enn å holde på med leker og dingser de kan ønske seg til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes julenissen selv er mest grådig, som  tjener penger på å henge ut  barn som har sendt fortrolige brev.

Jeg ønsket at jeg kunne skifte form som Barbapapa. Barn var ikke så beskjedne før heller.

Poenget er hva norske barn ønsker seg vs. utenlandske barn.

Anonymkode: bc1eb...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...