Gå til innhold

Født i uke 27,3


Gjest Hovard

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fødte tvillinger i uke 27,3 og de er nå 5 mnd, etter termin:10 uker. På 6-ukers kontrollen var jenta sagt å være sterk og trakk til seg henderne og holdt hodet når hun ble løftet etter hendene, mens gutten ikke gjorde det. Han liksom bare strekker hendene ut, uten å "trekke seg sammen", og slik er det fortsatt. Kan dette være tegn på noe "galt"? eller er det normalt at premature kan være en del senere til slike ting? Jenta er jo så flink.

Og når/hvordan kan man oppdage tendenser til cerebral parese, og er det noen hjelp/"behandling" for det?

Lurer litt på immunforsvaret til premature; til nå har vi fått høre at de ikke har utviklet immunforsvar slik som fullbårne barn har, men hvor lenge gjelder dette? og hva hvis de da blir syke.

Vet du om bøker/informasjon i forhold til premature?

Hovard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kan fortelle deg at det er stor forskjell på utviklingen til premature barn. Spes. når det er tvillinger er det vanlig at man forventer at de er på sammen nivå, men det er ikke realistisk. Det er stort spenn på hva som er normalt. Kanskje er det jenta di som er tidlig ute.

Når det gjelder de andre spørsmålene dine, synes jeg du skal kontakte forum for barnesykdommer. Der er det flinke barneleger som kan svare deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kan fortelle deg at det er stor forskjell på utviklingen til premature barn. Spes. når det er tvillinger er det vanlig at man forventer at de er på sammen nivå, men det er ikke realistisk. Det er stort spenn på hva som er normalt. Kanskje er det jenta di som er tidlig ute.

Når det gjelder de andre spørsmålene dine, synes jeg du skal kontakte forum for barnesykdommer. Der er det flinke barneleger som kan svare deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt løftet aldri hodet opp når vi dro i hendene slik du beskriver.

Vi hadde fysioterapi til ham helt fra starten pga. at han hadde skjev nakke, men fysioterapeitene bekymret seg aldri over dette.

Lillegutt er helt normal på alle måter.

Du kan jo trene ham ved å løfte han opp etter hendene.

Eller du kan ro,ro til fiskeskjær og holde litt igjen akkurat der han greier å holde hodet (håper du skjønte den).

Jeg tror at dette har noe med magemusklene å gjøre. Magemusklene kan også trenes ved at du lar ham ligge med bena utenfor kanten av stellebordet slik at han må løfte dem selv. 1 minutt av gangen er nok for å få effekt.

Men han er jo veldig ung enda, så jeg tror ikke du trenger å stresse med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...