Gå til innhold

Så lettet- oppstart av ny medisin!:-)


Beautiful_Creatures

Anbefalte innlegg

jeg bruker også elvanse.Har inntrykk av at det ikke er så mange av oss Lykke til med den. På meg fungerer den bra, bortsett fra økt puls og litt økt blodtrykk :)

Anonymkode: 9598d...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra!:rolleyes: Glad på dine vegne!! :) Jeg er akkurat ferdig med utredning av ADHD i voksen alder. Nå venter jeg bare på å snakke med en psykiater om utprøvning av medisiner. De skal kontakte meg nå i løpet av Januar.  Er det slik at du må prøve all slags Metylfenidat,  før du kan prøve de nye medisinene som inneholder Lisdekasamfetamin/Deksamfetamin? Jeg har hørt erfaringer fra andre at det er mindre bivirkninger på de nye medisinene og at de funker bedre...

Jeg gikk rett på elvanse, da jeg sliter med depresjoner. De andre ADHD medisinene kan lettere utløse depresjon i følge min psykiater. (ikke trådstarter)

Anonymkode: 9598d...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, desverre tror jeg det er sånn at man må prøve metylfenidat først. Det burde ikke være sånn synes jeg, men i norske er ting veldig strengt. Psykiateren jeg var hos fortalte bl.a at selv i Danmark (tror det var Danmark) er Elvanse et C-preparat, fordi det er konstruert slik det er og ikke kan misbrukes. Her gis det automatisk bare til barn, og vi voksne på kjempe for rett hjelp:-(

Hvorfor? Er de nye medisinene for kostbare?

Anonymkode: e64cf...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Er de nye medisinene for kostbare?

Anonymkode: e64cf...448

De er svindyre. Jeg skal begynne på dem nå. Det må søkes om å få de på blå resept så den første pakka må jeg betale selv. De koster over 800 kr og det er 30 piller i en pakke. En pakke med Ritalin kostet et sted mellom 300 og 400 kr. Det er 200 tabletter i en pakke. Jeg skulle ta 6 tabletter daglig. Elvanse må jeg trolig ta 2 av daglig. Så 300-400 kr i mnd vs. 1600-1700 kr mnd. Er kanskje ikke så rart man må prøve Ritalin først da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautiful_Creatures

jeg bruker også elvanse.Har inntrykk av at det ikke er så mange av oss Lykke til med den. På meg fungerer den bra, bortsett fra økt puls og litt økt blodtrykk :)

Anonymkode: 9598d...db3

Hei!

Kan jeg spørre om hvilken dose du bruker og hvor lenge du føler du har optimal effekt?

Har også noe som kan minne litt om økt blodtrykk og puls, men ikke sånn at det er plagsomt. Har ikke målt det så vet jo ikke, men blir lettere rød i ansiktet ved anstrengelse merker jeg. Det er om så den eneste bivirkningen jeg merker. Litt munntørrhet er jeg liksom vant til fra før men var mye verre på Ritalin. Og så så herlig å ha en medisin som bare "ligger der" i bakgrunnen og gjør jobben sin uten at man trenger å føle seg medisinert. Det er en stor forskjell fra Ritalin. Den tydelig følelsen av at "nå går medisinen ut" er overhode ikke der i løpet av dagen.

Jeg blir imidlertid veldig slapp rundt 8 timer etter inntak. Har sett over noen dager nå at jeg kan omtrent stille klokka etter når dette skjer. Nesten umulig å holde seg våken da og øynene går helt i kryss, hehe;-) 

Jeg får snakke med psykiater neste gang om det enten går an å øke dosen bittelitt og ta to doser pr dag, eller om det finnes noe jeg kan ta som et lite "påfyll" for å ha effekt hele den våkne tiden av døgnet. De siste par dagene har jeg merket lite til 30 mg, så i dag tok jeg sjansen på å øko dosen (han gav meg lov til å kjenne litt på dette selv). Tok medisinen kl 11 og har god effekt fortsatt, men skal jeg stå opp kl 8 som jeg egentlig ønsker vil jeg jo "kollapse" i sengen rundt kl 17 og det går jo ikke. 

Vil ikke for alt i verden bytte medikament igjen, for hittil har dette vært en mirakelmedisin for meg!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er svindyre. Jeg skal begynne på dem nå. Det må søkes om å få de på blå resept så den første pakka må jeg betale selv. De koster over 800 kr og det er 30 piller i en pakke. En pakke med Ritalin kostet et sted mellom 300 og 400 kr. Det er 200 tabletter i en pakke. Jeg skulle ta 6 tabletter daglig. Elvanse må jeg trolig ta 2 av daglig. Så 300-400 kr i mnd vs. 1600-1700 kr mnd. Er kanskje ikke så rart man må prøve Ritalin først da.

Ja, BigPharma skal ha til smør på brødet de også.

Anonymkode: e64cf...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beautiful_Creatures

Hvorfor? Er de nye medisinene for kostbare?

Anonymkode: e64cf...448

Ja, som Trine sier så er nok økonomi en stor del av årsaken til at man må prøve Ritalin først. Er søkt om blå resep da, appteket regnet med rundt en måneds tid hvor jeg måtte legge ut. Hentet ut to pakker pluss en melatonin på registreingsfritak så det ble en dyr affære;-) 

Men totaltsett er det så til de grader verdt pengene (så lenge man har dem selvfølgelig). Tenk om man f.eks kunne spart staten for 25 år i psykiatrien, 17 år som ufør og utallige utprøvinger av andre medikamenter! For ikke å snakke om det man har tapt personlig, muligheten til et normalt liv med bolig og jobb og traumene man sliter med den dag i dag fra innleggelse på tvang pga overmedisinering! Sånn for å sette det litt på spissen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...