Gå til innhold

Hormonspiral svart blod blødning!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 20 år gammel. Jeg har et barn fra sept. 2014 og fikk hormonspiral des.2014.

Helt siden jeg fikk spiral sluttet jeg å få menstruasjon.

Men i april 2015 begynte jeg å få uregelmessige blødninger. Det kan komme en gang om dagen mye blod og så stoppe med engang også neste dag får jeg litt mindre og det stopper igjen. Altså at bindet blir fylt av blod bare en gang om dagen så blir det ikke noe mer. 

 Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn. Det forsettet å komme og gå hele tida. Men i siste periode etter november 2015 begynte det å bli litt bedre. Altså så får jeg ti dager med blod i månden. Men det er også uregelmessig. Det kommer og stopper. Ikke som vanlig menstruasjon.

I januar 2016 skjedde det en endring. Jeg har fått svart blod i åtte dager til idag. Jeg vurderer å fjerne spiralen men det er den tryggeste måten for å ikke bli gravid på. Jeg brukte p-piller før og ble gravid og vil ikke risikere det igjen nå som jeg har tatt fri fra studiene mine i to år.. 

Kan du hjelpe meg med å finne hva problemet er? 

Blødningene kommer mest etter at jeg har hatt samleie med kjæresten min. Tror du det er en slags rens? At spiralen renser livmoren så jeg ikke blir gravid? Hva kan jeg gjøre for å stoppe det?

Jeg håper du kan svare meg:)

Anonymkode: f9c4d...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes absolutt ikke at du skal kvitte deg med hormonspiralen som er en god og effektiv prevensjon. Jeg tror at jeg har forklaring på dine blødninger. Du ammer fortsatt, ditt barn er nå 16 måneder. Du hadde ikke blødninger de første ca 7 måneder etter fødselen, men så ble det uregelmessige blødninger og spesielt blødninger etter samleie.

Det er mange som ikke får menstruasjon så lenge de ammer, i all fall i det første halve året hvor det ikke gis tillegg til brystmelk. Det kan forklare at du ikke fikk blødning før april 2015. Så tar din egen hormonproduksjon seg opp og du får ‘normale forhold’. Som andre brukere av hormonspiral er det i den første tiden, ofte i  mange måneder, blødninger som er uregelmessige og etter hvert avtar. Det er vel den situasjon du nå er i. Spiralen renser ikke livmoren, men den reduserer livmorslimhinnens tykkelse, og det blir derfor mindre blødning og liten mulighet for graviditet. Svart blod betyr gammelt blod, det ses ofte ved bruk av hormonspiral hvor det ikke kommer normal avstøtning av livmorslimhinnen ved menstruasjon. Blødningene etter samleie bør sjekkes ved en gynekologisk undersøkelse med inspeksjon av livmorhalsen, ellers kan du se det an. Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å vente på mindre blødninger.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var fint, men få en sjekk av livmorhalsen.

Hilsen Mette

Endret av Mette Moen, Gynekolog
rettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekolog igår og sjekket livmorhalsen men det var ingenting med den. Hun tok noen tester og sa at resultatet kommer om to uker. Men ultralyden og alt var uten noen problemer.. Hva skal jeg gjøre hvis testene ikke viser noe heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 år senere...

Hei, jeg er 25 år og har det samme situasjonen. Jeg hadde ikke menstruasjon på 2 år, og ammet barnet mitt fulltid. Når sønnen min har sluttet å amme, får jeg tilbake menstrasjon, men får det to ganger i måneden eller små blødninger. Men det ser ut som fersk blod og brunt de første dagene. Jeg vurderer å ta ut mirena. Jeg vet ikke om det er helt normal når man bruker hormonspiral. Jeg er litt urolig om hva det er. Jeg skal til fastlegen og sjekke om spiralen er helt på plass og tar celleprøver. 

Endret av Sjfeb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...