Gå til innhold

Sliter med og bli gravid..


Jente9

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er ei jente på 20 år som prøver og bli gravid med samboeren min på 26 år. Jeg har sluttet på p pillene mine fordi vi har bestemt oss for at vi vil stifte en familie. Etter mye forsøk skjer det ingenting.. Mensen min er uregelmessig, kommer ikke når den skal osv... Hva må jeg gjøre? Jeg er desperat etter hjelp og kjenner frustrasjonen min tar overhånd :( vær så snill, hjelp!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er dessverre litt sparsomt med opplysninger fra deg. Hvor lenge har dere forsøkt? Vanligvis setter man ikke i gang med utredning og evt. behandling før det har gått ett år med mislykket prøving.

Du forteller om uregelmessige menstruasjoner, hvor uregelmessige? Det normale er 25 til 35 dager mellom blødninger, regnet fra 1. dag til neste 1.dag. Hvis det går mer enn 35 dager imellom, kan det bety sviktende eggløsning, og det kan ofte avhjelpes med enkel behandling. Men først bør det tas en blodprøve for å prøve å finne årsak til uregelmessigheten.

Har du andre symptomer som f.eks. uren hud, øket hårvekst eller overvekt?

Vet du at den fruktbare periode er ca 6 dager som avsluttes eggløsningsdagen som igjen er 14 dager før ventet menstruasjon? Samleie 2-3 ganger per uke er tilstrekkelig. Ikke bruk eggløsningstester, det er bare stress.

Du husker å bruke folat? Forsiktighet med alkohol og ingen røyk!

Du er ung, så du har tiden med deg!

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ver ikke hvor uregelmessig lengre, men det tar noen dager om ikke uker før jeg får mensen ETTER forventet mestrasjon.. Jeg drikker ikke alkohol, sluttet da jeg var 18 år. Røyk har jeg kuttet betraktelig ned på, har ikke røyket på flere dager. Jeg er overvektig, og synes jeg får nye kviser hele tiden, hårvekst er vell nesten som normalt vil jeg annta. Hva er folat? 

 

Har heller ikke forsøkt så lenge, men brukte ikke p piller eller kondom under mine forrige forhold, skjedde ikke noe da heller... 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mensen 4.des og ble ferdig med den 16.des. Hadde tre dagers opphold før den kom tilbake 19.des og var ferdig 25.des. Etter det har jeg ikke fått den.. Skulle egentlig få den i går, men ennå ikke kommet.. Så den er veldig uregelmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ha tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) som er en hormonforstyrrelse som er ganske vanlig. Eggstokkene produserer mer mannlig hormon og eggløsningen svikter. Tilstanden kan påvises ved hormonprøver (blodprøve) og ultralyd av eggstokkene hvor det ses mange små cyster på eggstokkene. PCOS behandles først og fremst ved livsstilsendring med vektreduksjon og økt mosjon. Eggløsning kan settes i gang med hormonbehandling. Det kan være denne tilstand som foreligger.

Folat bør brukes av alle som prøver å bli gravid, det reduserer risiko for visse misdannelser (ryggmargsbrokk) hos fosteret.

Du bør snakke med din fastlege om evt henvisning til gynekolog,

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig mange mnd siden jeg var hos gynekolog, og da var alle eggene mine fine sa ho.. Jeg vet at morsjon må til, men er den prosessen med og begynne å gå også.. Må jeg kontakte fastlege angående folat? I såfall tviler jeg han hjelper meg.. Har en veldig useriøs lege som ikke tar meg på alvor. Akkurat flyttet så har ikke rykket og skifte fastlege ennå. 

Tusen takk for all svar Mette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så veldig mange mnd siden jeg var hos gynekolog, og da var alle eggene mine fine sa ho.. Jeg vet at morsjon må til, men er den prosessen med og begynne å gå også.. Må jeg kontakte fastlege angående folat? I såfall tviler jeg han hjelper meg.. Har en veldig useriøs lege som ikke tar meg på alvor. Akkurat flyttet så har ikke rykket og skifte fastlege ennå. 

Tusen takk for all svar Mette 😊

Folat er et b-vitamin såvidt jeg husker, stikk innom apoteket så får du hjelp der. Kanskje kan det være lurt å føre en liten dagbok over syklusen din så du vet når du har hatt mensen i tiden fremover, kan sikkert vært greit for en lege å se også om graviditet uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke den.. Menstruasjon er nok?

Det er nok å notere menstruasjonens første dag. Da får du jo også syklusen, som jo regnes fra 1. mensdag til neste 1. mensdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Når man skal vurdere om menstruasjonene kommer normalt, regner man fra første dag med blødning til neste første dag med blødning. Det er derfor de viktigste dager å notere. Hvis blødningen varer mer enn en uke, bør også sluttdagen av blødningen noteres.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har notert det på en kalender app jeg har på mobilen. Noterte fra dagen jeg fikk menstruasjon og dagen jeg ble ferdig med den. Men den har ennå ikke kommet som forventet, kan dette ha noe med at jeg er overvektig og sluttet på p pillene i nov-des en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Se mitt svar fra søndag. Ved tilstanden PCOS foreligger  ofte overvekt. Vektreduksjon kan være en god behandling

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 20. januar 2016 at 10.56, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Se mitt svar fra søndag. Ved tilstanden PCOS foreligger  ofte overvekt. Vektreduksjon kan være en god behandling

Hilsen Mette

Okei. Tusen takk for svar! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...