Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Takk for fin tjeneste! Jeg er ei 21 år gammel jente som for noen måneder siden fikk dyp venøs trombose i låret. Jeg lå på sykehus i to dager. En uke senere fikk jeg en liten lungeemboli som jeg ikke ble lagt inn for. Jeg tok sprøyter i en uke og går nå på acenocoumarol, + at jeg bruker støttestrømpe. Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for å unngå at det skjer på nytt, og hva grunnen til denne kan være? De har undersøkt meg på leiden mutasjonen og proteiner i blodet etc, men ikke funnet noe. Jeg hadde heller ikke noe lang sengeleie eller noe slikt bak meg og er ellers frisk og sunn. Jeg er jo veldig redd for at det kan skje igjen!

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40954-blodpropp/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Kiwi.

Det er sjelden at så unge kvinner får dype tromboser i låret. Jeg går ut fra at alle de adekvate prøver med henblikk på en såkalt "koagulopati" er tatt (det dreier seg om ganske mange).

Likeledes bør alle mulige andre årsaker til slik trombose være utelukket : alt fra P-piller og røyking til gynekologisk status. Hvis det ikke er holdepunkter for noen tilstand som kan ha sammenheng med trombosen, vil den statistiske sannsynlighet for at du får en ny trombose være ganske liten, dog litt større enn hvis du ikke hadde hatt noen.

Du har vel fått anbefalt å fortsette med antikoagulasjonsbehandlingen i 3-6 måneder. Rådfør deg med din lege eller ansvarlig sykehus om videre forholdsregler, både h.h.p. prevensjon, fremtidig graviditet o.a.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/40954-blodpropp/#findComment-157500
Del på andre sider

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...