Gå til innhold

Hukommelsesproblemer


Gjest i ung alder

Anbefalte innlegg

Gjest i ung alder

Samboeren min er kun 40 år gammel, men pga en demyeliniserende sykdom har han begynt å få problemer med "fortløpende hukommelse". Han er blitt testet og på flere tester lå han 2-3 standardavvik under. Det var særlig minnespenn, visuspatiale funksjoner og evne til å forholde seg til flere ting samtidig som var dårlig.

Det han selv opplever er ordleting og problemer med å følge med i samtaler med flere personer til stede, samt at han glemmer ting. Han var i utgangspunktet svært evnerik (ble testet i begynnelsen av 20 årene og hadde da en IQ på 155), og hadde også "klisterhukommelse". Endringene gjør han naturlig nok ganske fortvilet. Det positive er at han fortsatt har gode kunnskaper mht ting han har lært tidligere.

Da testresultatene kom til legen hans ble det bare sagt at vi ikke skulle legge så mye vekt på det - og ingen tiltak skulle i verksettes. Vi synes det er rart at man ikke har noe å tilby en 40-åring i en slik situasjon - ville trodd at han i det minste kunne fått noen å snakke med om hvordan dette oppleves - og at han kanskje kunne ha lært noen teknikker for å organisere hverdagen sin. Det må jo være bedre at han lærer slike ting før han blir enda dårligere?

Burde han ha fått noe hjelp med dette? (Han er også i en situasjon hvor kroppen svikter på andre områder, han kan f.eks. ikke lenger gå - og ingen kan gi noen prognose mht videreutvikling av sykdommen. Vi er også oppgitte over at han ikke gis tilbud om "samtaleterapi" for å klare å fordøye det som skjer ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Jeg forstår meget godt fortvilelsen. Jeg synes i alle fall at samboeren din bør testes på de "vanlige tingene" når det gjelder hukommelses-svikt i eldre år (vitamin B12-mangel, folinsyremangel og stoffskifteproblemer). Det har jo begynt å komme behandling av denne type sykdommer, og det vet de kanskje mest om på nevrologiske avdelinger, men der er han sikkert godt kjent allerede! Jeg kjenner ikke til at "hukommelsespiller" som nå er i bruk ved Alzheimers sykdom kan være til nytte ved en slik tilstand, men det vet kanskje nevrologen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...