Gå til innhold

Trine - trenger jeg skifellevoks?


frosken

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider skaffet meg fjellski og skal noen dager på fjell uten oppkjørte skiløyper. Har ingen erfaring med å bruke feller, men har selvfølgelig kjøpt det også. Nå i kveld leste jeg plutselig at Åsnes anbefaler skifellevoks - bør jeg sørge for å kjøpe det også før jeg drar, eller kan jeg regne med at nye feller klarer seg en uke uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe....jeg har aldri hørt om skifellevoks. Fellene mine er mange mange år gamle og like fine. Eller, like fine er vel en overdrivelse, de har jo tross alt blitt brukt endal. Begynner å bli litt slappe i limet nå, men så lenge skien har kontakt med bakken så sitter de i såla enda. Man får vel kjøpt fellelim tror jeg. Så du kan helt fint bruke fellene uten voks og de vil leve lenge fordet :)

Hva skulle forresten denne voksen være bra for? Skal den gjøre noe med levetiden på busten? Dette må jeg undersøke ;) Kjøpte du kortfeller eller langfeller? Jeg syns det var en tilvenningssak dette med feller. De tar litt forskjellig tak ettersom hvordan snøen under er så i begynnelsen føltes det som det plutselig bremset brått, for så å gå fortere også saktere igjen. Nå tenker jeg ikke over det lenger. Måtte bare si ifra, om du får samme følelsen så må du ikke legge skia på hylla fordet. Det er fantastisk deilig å kunne gå akkurat der man vil, både på fjellet og i skogen :) Jo, et tips til, som du helt sikkert klarer tenke deg ut på egenhånd, om det går for sakte nedover så legg vekta på kanten på skien der fella ikke er (du har vel ikke kjøpt feller som er like brede som skia?)

God tur på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Åsnes så skulle fellevoksen gjøre at det ikke iser og fester seg snø i fellenee. Har kjøpt kortfeller, men med to ulike bredder. En fra Åsnes og en fra Madshus , https://www.oslosportslager.no/produkt/madshus-intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx,  (jeg har et eget mastercard til skiutstyr, det finnes nemlig en form for eget budsjett for den typen utgifter...*s*)

Tar du fellene av og på mange ganger i løpet av en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, frosken skrev:

I følge Åsnes så skulle fellevoksen gjøre at det ikke iser og fester seg snø i fellenee. Har kjøpt kortfeller, men med to ulike bredder. En fra Åsnes og en fra Madshus , https://www.oslosportslager.no/produkt/madshus-intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx,  (jeg har et eget mastercard til skiutstyr, det finnes nemlig en form for eget budsjett for den typen utgifter...*s*)

Tar du fellene av og på mange ganger i løpet av en tur?

Haha! Selvfølgelig har du et eget budsjett for dette!

Husker da feller kom på markedet, så var de jo uhorvelig dyre! Kan være de er det ennå, men i alle fall så kom jeg på den ideeen, at jeg kunne SY meg feller, og samlet masse pelsrester fra min farfars buntmakerverksted!!! Men jeg kom aldri så langt at jeg fikk sydd dem sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, påskelilje skrev:

Haha! Selvfølgelig har du et eget budsjett for dette!

Husker da feller kom på markedet, så var de jo uhorvelig dyre! Kan være de er det ennå, men i alle fall så kom jeg på den ideeen, at jeg kunne SY meg feller, og samlet masse pelsrester fra min farfars buntmakerverksted!!! Men jeg kom aldri så langt at jeg fikk sydd dem sammen!

Sy feller?!? Det synes jeg var svært kreativt:-) De er relativt dyre fortsatt synes jeg, ca 500 kroner pr par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den impregneringsvoksen du tenker på? Jeg har opplevd 3 ganger at det har kladdet. Da har det kladdet skikkelig altså, sånn at jeg har blitt 15 cm høyere. Da har jeg tatt av fellene og gått uten noe som helst og det har fungert fint. Is har aldri vært et problem. Det hørtes forsåvidt fint ut med den voksen, men det er absolutt ikke noe du MÅ ha.

Jeg tar omtrent aldri av fellene, ikke før etter sesongens siste skitur. Jeg bytter fra kortfeller til langfeller dersom jeg skal gå et sted det er veldig bratt, i skogen kan det også være greit med langfeller. Men eneste gangen jeg rører fellene på tur er om det kladder. Da tar jeg de av. Etter å ha tatt av fellene en gang så forstår du hvorfor man ikke styrer med det mer enn man må :P Spesielt de fra Madshus som er ganske lange er nok lite festlige å styre med på fjellet. Om jeg tar av fellene på tur så legger jeg baksidene mot hverandre. Det er ikke alltid så lett når det blåser ute. I tillegg sitter limet som f.... både til skien og til den andre fellen og vottene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, frosken skrev:

Sy feller?!? Det synes jeg var svært kreativt:-) De er relativt dyre fortsatt synes jeg, ca 500 kroner pr par.

Men når man kan gå rett opp en bakke hvor man ser andre har gått fiskebein, så er de verdt hver krone :) Eller når andre må stoppe og smøre hele tiden fordi føret er sånn at smørninga bare preller av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Er det den impregneringsvoksen du tenker på? Jeg har opplevd 3 ganger at det har kladdet. Da har det kladdet skikkelig altså, sånn at jeg har blitt 15 cm høyere. Da har jeg tatt av fellene og gått uten noe som helst og det har fungert fint. Is har aldri vært et problem. Det hørtes forsåvidt fint ut med den voksen, men det er absolutt ikke noe du MÅ ha.

Jeg tar omtrent aldri av fellene, ikke før etter sesongens siste skitur. Jeg bytter fra kortfeller til langfeller dersom jeg skal gå et sted det er veldig bratt, i skogen kan det også være greit med langfeller. Men eneste gangen jeg rører fellene på tur er om det kladder. Da tar jeg de av. Etter å ha tatt av fellene en gang så forstår du hvorfor man ikke styrer med det mer enn man må :P Spesielt de fra Madshus som er ganske lange er nok lite festlige å styre med på fjellet. Om jeg tar av fellene på tur så legger jeg baksidene mot hverandre. Det er ikke alltid så lett når det blåser ute. I tillegg sitter limet som f.... både til skien og til den andre fellen og vottene dine ;)

Jeg har prøvd å ta av Madshusfellene noen ganger - og det klarte jeg ikke uten å ta av vottene. I reklamen star det så fint at de tar liten plass og alltid kan være med på skitur, men _liten_ plass tok de ikke i mine lommer da jeg skulle ta dem av og begynte å fryse på hendene;-)

Det var her jeg leste om fellevoks og impregnering: http://www.asnes.com/produkt/coll-tex-skin-ski-wax-fellevoks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har prøvd å ta av Madshusfellene noen ganger - og det klarte jeg ikke uten å ta av vottene. I reklamen star det så fint at de tar liten plass og alltid kan være med på skitur, men _liten_ plass tok de ikke i mine lommer da jeg skulle ta dem av og begynte å fryse på hendene;-)

Det var her jeg leste om fellevoks og impregnering: http://www.asnes.com/produkt/coll-tex-skin-ski-wax-fellevoks/

Ok, jeg så denne http://www.asnes.com/produkt/impregneringsvoks-feller/

Så ut til å ha samme funksjon.

Det er jo begrenset hvor lite plass feller får tatt, i og med at de er festet i skituppen (om jeg forsto det riktig) så må de jo være relativt mye lengre enn åsnes sine feller som man fester i fellelåsen. Det er jo begrenset hvor mye tynnere de kan være, så kan ikke forstå at det tar så liten plass. Men etter det jeg leste å dømme så hørtes de jo fine ut. Hadde satt pris på om du kunne gi en liten bedømning om hvem du er mest fornøyd med av Åsnes og Madshus, etter at du har fått testet dem begge. Jeg ser jo for meg at Madshus kan være litt mas. De er jo ikke like lange som langfeller, men lange nok til at de virker trasig å få av. Langfeller har jeg lært at bare kan tas av inne, det er en maktkamp :P Men Åsnes sine kortfeller syns jeg er greit nok å få av og på ute. Nå beynner jo mine å bli litt slappe i limet da, det hjelper jo. Men de er jo ikke så lange og dermed mye lettere å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Ok, jeg så denne http://www.asnes.com/produkt/impregneringsvoks-feller/

Så ut til å ha samme funksjon.

Det er jo begrenset hvor lite plass feller får tatt, i og med at de er festet i skituppen (om jeg forsto det riktig) så må de jo være relativt mye lengre enn åsnes sine feller som man fester i fellelåsen. Det er jo begrenset hvor mye tynnere de kan være, så kan ikke forstå at det tar så liten plass. Men etter det jeg leste å dømme så hørtes de jo fine ut. Hadde satt pris på om du kunne gi en liten bedømning om hvem du er mest fornøyd med av Åsnes og Madshus, etter at du har fått testet dem begge. Jeg ser jo for meg at Madshus kan være litt mas. De er jo ikke like lange som langfeller, men lange nok til at de virker trasig å få av. Langfeller har jeg lært at bare kan tas av inne, det er en maktkamp :P Men Åsnes sine kortfeller syns jeg er greit nok å få av og på ute. Nå beynner jo mine å bli litt slappe i limet da, det hjelper jo. Men de er jo ikke så lange og dermed mye lettere å håndtere.

Jeg skal avlegge rapport etter vinterferien:-) Madshus-fellene er ikke limt fast annet enn i "festesonen", den første delen av fellen er bare plast som ligger løst mot skien - men siden jeg fortsatt ikke har prøvd Åsnes-fellene, så vet jeg jo ikke hva som er vanskeligst eller best å bruke. (Og jeg har foreløpig underslått det faktum at jeg har en tredje type feller også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

r omtrent aldri av fellene, ikke før etter sesongens siste skitur. Jeg bytter fra kortfeller til langfeller dersom jeg skal gå et sted det er veldig bratt, i skogen kan det også være greit med langfeller. Men eneste gangen jeg rører fellene på tur er om det kladder. Da tar jeg de av. Etter å ha tatt av fellene en gang så forstår du hvorfor man ikke styrer med det mer enn man må :P Spesielt de fra Madshus som er ganske lange er nok lite festlige å styre med på fjellet. Om jeg tar av fellene på tur så legger jeg baksidene mot hverandre. Det er ikke alltid så lett når det blåser ute. I tillegg sitter limet som f.... både til skien og til den andre fellen og vottene dine ;)

Bruker du fellene på alle typer skiturer, selv i flatere terreng og i gode løyper?

 

Selv synes jeg det er tung å gå med feller, og bruker dem bare når jeg skal gå i høyfjellet, hvor det gjerne er svært lange oppoverbakker. Da tar jeg fellene av i flatt terreng og når jeg skal kjøre ned. Men har ikke veldig mye erfaring med feller, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xtra skrev:

Bruker du fellene på alle typer skiturer, selv i flatere terreng og i gode løyper?

 

Selv synes jeg det er tung å gå med feller, og bruker dem bare når jeg skal gå i høyfjellet, hvor det gjerne er svært lange oppoverbakker. Da tar jeg fellene av i flatt terreng og når jeg skal kjøre ned. Men har ikke veldig mye erfaring med feller, egentlig.

Du, jeg er så lat at jeg ikke gidder smøre så ja, jeg bruker fellene i all slags terreng. Om jeg går i løyper så bruker jeg andre ski. Om jeg går i skogen så syns jeg nesten langfellene er best for da kommer jeg meg lettere opp bratte knauser. Er ikke alltid så greit å gå fiskebein i 50 cm løssnø og trær på alle kanter. Der føler jeg heller ikke for å ha den altfor store farta nedover pga de samme trærne ;) Men om det kan kalles skitur vet jeg ikke, jeg får litt tanker om Ronja Røverdatter egentlig. Mener å huske at hun labba rundt i skogen med ski og en svært dårlig teknikk.

På fjellet er det som regel hardt skareføre og aldri helt flatt. Det er gjerne oppover oppover oppover, til man er på toppen, så er det nedover etter det ;) Jeg har klipt til fellene så de ikke er altfor lange. Ideelt trenger de jo bare ligge på smørefeltet. Smørefeltet mitt er litt langt i forhold til hva det nok egentlig er, men jeg hater ski som glepper. Syns også de glir relativt greit på "fjellsnø". Jeg har tatt av fellene noen ganger på tur, men jeg angrer like mye hver gang. Blir jo gjennomfrossen på fingrene og har jeg på vanter så er limet fullt av ull. Men kortfellene mine er smale. 35mm mener jeg å huske, og skia er vel 62(?) så jeg har litt område jeg kan legge vekta på. Skjeldent jeg kjører rett ned en bakke, kjører man litt skrått så er jo ikke hele såla i kontakt med snøen.

Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre, men jeg lar fellene sitte på hele turen så lenge det ikke kladder. Det er klart at det ikke glir like godt som uten feller, men den ekstra energien jeg må bruke nedover føler jeg at jeg sparte inn pga fellene, oppover :D Men, dersom man har en god skiteknikk så blir vel fellene oftere til bry, jeg bare labber jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...