tie Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 Vi har en gutt på to år med astma. Vi har fått et behandlingsskjema der det står godt forklart hvilken medisinering vi skal gi i gode periode og når vi skal trappe opp og ned. Det er jo kjempefint å ha et slikt skjema å forholde seg til, når man kan forholde seg til det...*s* Vi er jo relativt grønne på dette området, da vår sønn ikke har hatt diagnosen lenge. Når legen sier at vi skal øke dosene med forebyggende med en gang vi merker tegn til forverring, så sier den pliktoppfyllende mor "ja selvfølgelig!" og tenker når hun kommer hjem, hvordan merker jeg at han begynner å bli verre da...? De siste dagene har jeg gått rundt og sagt at jeg tror kanskje han begynner å bli litt tett, men han har enda ikke blitt det... Så det store spørsmålet er, hvilke tegn har dere og evt. deres barn på forverring i luftveiene? Er det kun hostinga som øker på før et anfall eller øket tetthet, eller er det andre ting? Det er ikke så lett å skille det ene fra det andre synes jeg, og skulle gjerne hatt en fasit på akkurat hvordan det er og høres ut i dagene før... :-) En komplett ABC mottas med stooooor takk! (og jeg vet at jeg ikke er urimelig i det hele tatt *s* :-))))))) F.eks så hoster han endel nå mens han inhalerer dosen med Flutide. Det har han ikke gjort før. Er det et tegn på at luftveiene hans er mer irritert nå? (bær over med min uvitenhet og sikkert dumme spørsmål *s*) Dessuten så spiser han veldig dårlig, og hsoter kanskje litt mer, men han virker ikke tett i det hele tatt. Dette resulterer i at jeg til stadighet går rundt å tenker på om vi bør øke dosene, men vi har da altså ikke gjort det, og han er heller ikke nevneverdig tett. Hvis noen har noen gode råd og/eller tips til hva vi kan se/høre etter, så hadde jeg blitt veldig takknemlig. Jeg synes nemlig jeg bare blir mer og mer usikker jeg! Veldig takknemlig for svar! Hilsen en fersk og forvirret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41017-endringer-i-pusten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 tie. Jeg forstår godt din usikkerhet her. Når barneastma er nydiagnostisert , kan det være fornuftig med noen legebesøk når du er i tvil, slik at du kan konferere med legen om din tolkning av funnene. Vanligvis mener vi med "forværring", mer hoste, mer lyder når han puster, raskere pust, mer forkjølet og i det hele tatt at han generelt virker dårligere. Når det gjelder mer hosting etter flutide, så pleier dette bli noe bedre hvis du kanskje venter med å gi dette til 10 minutter etter at han har fått ventolin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41017-endringer-i-pusten/#findComment-154433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.