Gå til innhold

nedsatt immunforsvar

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Er en 28 år gammel jente som fjernet milt for 10 år siden (ulykke). De to siste åra har jeg konstante infeksjoner . Halsbetennelse forkjølelse urinveisinfeksjoner infeksjoner i skjeden bakteriell vaginose. De er jo nokså harmløse men jeg lurer på om jeg kan ha nedsatt immunforsvar siden jeg tidligere var frisk og aldri fekk noe infeksjoner. Kan dette utvikle seg til alvorligere infeksjoner som lungebetennelse blodforgiftning? Har jeg i det hele tatt noen grunn til å føle meg veldig utsatt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41052-nedsatt-immunforsvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære anonym, Det er kjent at mennesker som av en eller annen grunn fikk fjernet milten kan ha redusert forsvar mot enkelte infeksjoner. Det er foreksempel kjent at infeksjon med bakteriene Pneumokokker har ofte alvorligere forløp. Det anbefales derfor at alle som har mistet milten blir vaksinert mot disse. (Har du gjort det?) Det samme gjelder systemisk infeksjon med bakterier som Hemophilus influenza og noen andre. Men det betyr samtidig at organismen greier å mobilisere immunforsvar etter vaksinering. Milten spiller stort sett mindre rolle ved lokale infeksjoner, deriblant urinveisinfeksjoner. Jeg synes ikke det ville være urimelig åat du søkte hjelp og informasjon hos indremedisiner, som kunne fortelle deg mer konkret hva du bør være oppmerksom på. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41052-nedsatt-immunforsvar/#findComment-154571
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...