Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg drister meg til å mase litt igjen jeg :-)

Vår lille sønn på to år, har brukt Prosobee i 6 mnd. nå. Han reagerer antakelig på flere ting enn melk, men dette er vanskelig å finne ut. Derfor ville barnelegen hans teste ut om han muligens reagerte på Prosobee ved å gå over til Nutramigen. Nå har vi begynt så smått å blande Prosobee og Nutramigen, for å venne ham til smaken, vi blander 50-50. De siste dagene og nettene har han hatt betydelig mer luftsmerter enn vanlig, og gråter og er urolig store deler av natta. Han har også mye luft i magen på dagtid, men da er han i aktivitet slik at lufta ikke får samme mulighet til å samle seg opp.

Jeg trodde at det var mindre sjangse for å reagere på Nutramigen? Kan det være denne han reagerer på? Er ikke kumelksproteinet så behandlet at melkeproteinallergikere skal tåle Nutramigen godt?

Noen som vet?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41076-reagere-p%C3%A5-nutramigen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære tie

Det finnes rester av kumelkprotein i Nutramigen, men i så liten grad at 95 % av alle kumelkallergikere tåler Nutramigen og andre fullstendig hydrolyserte melkeerstatninger. Prosobee er basert på soyaprotein og inneholder således overhode ikke kumelkprotein.

Som du ser så kan altså noen ganske få og svært følsomme kumelkallergikere reagere på Nutramigen. Det er mulig å utrede dette med prikktesting, noe du kan ta opp med barnelegen din. Ellers er det selvfølgelig mange grunner til at barn kan få mageknip og luftsmerter, ofte kan de skje rett og slett fordi nye og uvante matvarer introduseres i kosten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...