AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Er det virkelig et problem at vi kan handle mat om søndagen? Men regner med at kristenfolket kommer til å troppe opp med målebånd og innlevere anmeldelse ved behov. http://www.vl.no/nyhet/rema-kaprer-s%C3%B8ndagskunder-med-sperreb%C3%A5nd-1.706617 Rema gjør helomvending og satser for fullt på søndagsåpne butikker. Politiet vil ikke bruke ressurser på å avdekke om butikkene bryter loven. Rema i Fredensborgveien i Oslo begynte med søndagsåpen butikk 2. påskedag. Inngangen er den samme som på hverdagene. I butikken som til daglig er på 480 kvadrat brukes det sperrebånd for å avgrense 100 kvadrat med åpent lokale. Søndager står egg, melk og brød ved inngangspartiet. – Dersom kundene ikke finner varene de ønsker, så henter vi de til dem, sier Bratlien Windahl. – Men har dere ikke da i realiteten et større butikkareal åpent enn de lovlige 100 kvadratene? – Vi gjør det konkurrentene våre har gjort i lang tid, og politiet henla de sakene, sier butikksjefen. – Med tanke på helligdagsloven, hva tenker politiet om at Rema nå bruker sperrebånd i sine søndagsåpne butikker? – Vi tenker ingenting om det. Vi vurderer saker når det foreligger anmeldelser, sier Roar Hanssen, pressevakt i Oslo politidistrikt, før han understreker: – Vi kommer ikke til å starte etterforskning på eget initiativ i en slik sak. Så alvorlig synes vi ikke det er. Men kommer det en anmeldelse, vil den bli vurdert. Jeg ville ikke blitt overrasket om utfallet ble det samme som i de andre sakene. – Anmeldelsene ble henlagt fordi det tok for mye ressurser å etterforske. Søndagsåpne butikker er ikke en prioritet. Det er ikke alvorlige saker, sier Hanssen og fortsetter: – Det er ikke forsvarlig ressursbruk å spane på hvor ansatte og kunder henter varer fra og måle opp hvor stort butikkarealet er. Det er viktigere å prioritere voldssaker. Anonymkode: 139b2...d66 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Det er bra politikerne vet å prioritere! http://www.vl.no/nyhet/tar-s%C3%B8ndagshandel-til-stortinget-1.707321 Tar søndagshandel til Stortinget KrF-politiker Geir Jørgen Bekkevold vil vite hvordan kulturministeren tolker Helligdagsloven. Han forstår godt at folks rettsfølelse blir svekket. – Dersom det er hull i regelverket må det strammes opp. Det skal ikke være tvil om hvordan dette skal håndteres, sier Geir Jørgen Bekkevold (KrF) og legger til: – I kjølvannet av det Rema gjør, har jeg tenkt å stille et skriftlig spørsmål til kulturministeren hvor jeg ber henne svare på hvordan hun tolker regelverket. – Vi i KrF kommer ikke til å løfte en finger for at det skal bli mer liberale åpningstider. – Hva tror du det gjør med folks rettsoppfattelse når det vedtas lover, uten at politikerne har fulgt opp med ressurser slik at politiet kan følge opp sakene? – Jeg forstår godt at rettsfølelsen blir svekket. Bransjen selv er ikke tjent med å være på kant med lovverket. – Men hva tenker du som politiker når mulige lovbrudd ikke får konsekvenser? – Det er vårt ansvar som lovgiver å sørge for at lover iverksettes, men vi forutsetter at lover blir fulgt opp og at brudd fører til reaksjoner. Så forstår vi at politiet ikke har ressurser til å etterforske alt som kommer inn, sier Bekkevold før han legger til: – Jeg forstår spørsmålet. Vi må se på at politiet har nok ressurser. Anonymkode: 139b2...d66 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 Skrevet 5. april 2016 Tror kristenfolket bare føler seg krenket. Anonymkode: 0089a...fbc 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.