Gå til innhold

forlenget sv.sk.permisjon


marin grense

Anbefalte innlegg

marin grense

Hei,

jeg var sykemeldt mesteparten av svangerskapet pga bekkenløsing, og nå 8 mnd etter fødsel sliter jeg fortsatt med vonde hofter og rygg. Jeg er heldigvis mye bedre enn jeg var, men slik situasjonen er nå tror jeg ikke at jeg kunne utført 100 % stilling i jobben min (laboratorie, stå/gå hele dagen, mye tungt utstyr).

Jeg har valgt å være hjemme 42 uker (eller hva det er) med 100 % lønn. I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for å forlenge permisjonen til neste barnehageår, dvs at jeg blir uten inntekt mer enn 3 mnd. Jeg er nå redd for at om jeg forlenger permisjonen og i verste fall ikke vil klare å utføre jobben min 100 % til høsten, at jeg da kan risikere ikke å få sykemeldingspenger siden jeg har vært uten inntekt mer enn 3 mnd.

Jeg vet at arbeidsgiver skal være behjelpelig med å finne alternativer på arbeidsplassen, og jeg har allerede fortalt dem om min bekymring. Stort sett løser ting seg til alles beste på min arbeidsplass, men jeg skjønner jo at arbeidsgiver ikke kan gi meg noen garanti om arbeid av lettere fysisk art. (De kan jo ikke bare finne opp en stilling hvis det ikke er behov for det).

Hvis jeg tar ut ferie og forlenger permisjonen med en måned, for så å jobbe en måned (tilgang på barnepass), og så har ulønnet permisjon igjen (mindre enn 3 mnd). Vil jeg da har krav på sykemeldingspenger om jeg i verste fall ikke klarer å utføre jobben min 100 % når jeg kommer tilbake for fullt??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

_Lovbestemt_ ferie likestilles med arbeid (men altså ikke den tariffavtalte 5. ferieuke).

Jeg er enig med din tolkning av ftrl § 8-47, og regner med du er klar over 65%-regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Lovbestemt_ ferie likestilles med arbeid (men altså ikke den tariffavtalte 5. ferieuke).

Jeg er enig med din tolkning av ftrl § 8-47, og regner med du er klar over 65%-regelen.

Hei igjen,

takk for svar!

Jeg er klar over 65% regelen. Spørsmålet mitt var kanskje litt dårlig formulert, men hvis vi har skjønt hverandre rett så betyr det at jeg eventuelt har rett på sykemeldingspenger hvis jeg deler opp permisjonstiden uten lønn med en måneds jobb/inntekt i midten? (Dvs at den totale permisjonen uten lønn blir mer enn 3 måneder, men at den ikke er sammenhengende og at hver bolk er på mindre enn 3 mnd).

Er retten til å få sykemeldingspenger kun basert på inntekt (eksempelvis hvis jeg fikk forskudd på lønn), eller er det inntekt for utført arbeid?

Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...