Gjest for aktiv Skrevet 9. januar 2002 Skrevet 9. januar 2002 De siste tre-fire årene har jeg drevet med hard fysisk aktivitet (langdistanseløping og langrenn) og jobbet mye overtid. Har følt meg delvis "utbrent " i allefall de to siste årene uten at jeg dessverre har klart å endre livsstil. Nå har jeg vært subfebril, har lave blodplateverdier (80-90) og sår hals i 7 måneder . Sykdomsfølelsen svinger opp og ned i forhold til om jeg tar det helt med ro eller er noe aktiv. Har fått diagnosen kronisk tretthetssyndrom, inkomplett sykdomsbilde ( fordi jeg bare oppfyller noen av kriteriene for M.E ....). Dette er vel nesten det samme som å si at legene ikke vet hva det er ? Kan "tilstanden" skyldes en stressreaksjon som følge av at kroppen er nedkjørt ? Bør jeg ha gode muligheter for å blir frisk når kroppen får bygget seg opp igjen ? 0 Siter
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 10. januar 2002 Skrevet 10. januar 2002 Kjære for aktiv, Det er et kjent og interessant problem du tar opp. Det er vist, og bevist på en rekke forskjellige måter at stress kan påvirke immunsystemet, for det meste negativt. Det samme er tilfelle ved sterk fysisk belastning, f. eks. den type trening som du driver med. Dermed er det ikke sagt at dine plager skyldes den ene eller den andre. Og det er poenget: det er for lettvint uten videre å skylde på dette, det kan muligens være andre grunner også. For å kunne si noe mer om det bør du gjennomgå en skikkelig undersøkelse. Når det gjelder kronisk tretthetssyndrom, er det en ikke helt skarpt definert tilstand, og diagnosen er svært vanskelig. Det er ofte en slags utelukkelsesdiagnose. Tross en rekke interessante teorier, og funn er årsaksforholdet heller ikke klart. Virusinfeksjoner har vært sterkt i bildet, men det finnes alternative forklaringer også. Du spør om kroppen vil kunne bygge seg opp etterhvert. Svaret er ja, ganske sikkert, hvis årsakene fjernes. Og som du skjønner er dette ikke alltid så lett når man ikke er sikker på årsakene. Jeg tror at en moderasjon av treningsmengden, evt. ambisjonsnivået, i alle fall for en periode, kan gjøre underverker. Du ser det på alle nivåer av fysisk belastende idrettsaktiviteter. Lykke til 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.