Gå til innhold

Får ikke psykiater! Kan jeg trappe ned selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fastlege er ikke dyktig nok,så kan jeg med din hjelp NHD trappe ned på zoloft 100 mg? Har gått på det i ca 8 år nå,og tror ikke det er så mye bipolar eller EUPF igjen.Tror vel at sorg har vært mitt troblem,og så ensomhet etter at jeg flyttet ut på landet.Hvordan gjør jeg så det? 100 og 50 mg annen hver dag? Eller finnes også Zoloft i 25 eller 50 mg tabletter? Hvis jeg får tak i 25 mg så kan jeg jo også dele 100mg tablettene i 2.Kan jeg da selv gå ned til 75 mg en mnd,eller bør jeg ta 100 og 75 mg annen hver dag? Føler meg ganske frisk om sommeren,med 100 mg,og de første 14 dager jeg har penger.Tom lommebok og masse regninger skaper depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

HVIS du skal trappe ned (jeg tar ikke stilling til det), bør det være ned til 75 mg. Det finnes tabletter på 25 mg.

Skrevet

Bipolar går ikke over, og EUPF går ikke over utenom med behandling. Jeg husker deg fra en tid tilbake der du fortvilte over at du ikke med sikkerhet ville greie å treffe en stein hvis du hoppet ut av vinduet. 

Er du sikker på at det er noen god ide å slutte på medisiner? Du virker jo mye bedre for tiden, men det kan jo være nettopp pga Zoloft?

stjernestøv
Skrevet
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Bipolar går ikke over, og EUPF går ikke over utenom med behandling. Jeg husker deg fra en tid tilbake der du fortvilte over at du ikke med sikkerhet ville greie å treffe en stein hvis du hoppet ut av vinduet. 

Er du sikker på at det er noen god ide å slutte på medisiner? Du virker jo mye bedre for tiden, men det kan jo være nettopp pga Zoloft?

Mener du det? Heavens got a plan for you?

Skrevet
13 timer siden, Meat Loff skrev:

Min fastlege er ikke dyktig nok,så kan jeg med din hjelp NHD trappe ned på zoloft 100 mg? Har gått på det i ca 8 år nå,og tror ikke det er så mye bipolar eller EUPF igjen.Tror vel at sorg har vært mitt troblem,og så ensomhet etter at jeg flyttet ut på landet.Hvordan gjør jeg så det? 100 og 50 mg annen hver dag? Eller finnes også Zoloft i 25 eller 50 mg tabletter? Hvis jeg får tak i 25 mg så kan jeg jo også dele 100mg tablettene i 2.Kan jeg da selv gå ned til 75 mg en mnd,eller bør jeg ta 100 og 75 mg annen hver dag? Føler meg ganske frisk om sommeren,med 100 mg,og de første 14 dager jeg har penger.Tom lommebok og masse regninger skaper depresjon.

Jeg synes issomethingwrong har et godt poeng. Du har hatt det ganske forferdelig tidligere, er du sikker på at en redusering av medisiner er klokt? I såfall, lag en back up plan på hva du skal gjøre om ting skjærer seg.

Skrevet

Synes ikke at det er noen diagnose som passer med min sykdom.Er ikke 100% bipolar eller borderline(EUPF)

Er inne i en ganske god periode.

Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det må ha vært noen andre.Huset mitt har jeg bodd i siden 2007,og det står på bakkeplan,altså første etasje.I 2005 bodde jeg i enebolig i Son,og i 3 etasje i 2006 og 2007.(Da var det folk overalt og depresjonen var lav)

Skrevet

Det virker som om det er veldig vanskelig å slutte med å være psykiatrisk "pasient" om man mener seg frisk.

Selv uten katt,er humøret ok,med 7 times søvn,litt kaffe og nok mat.

Mye selskap i radio og tv.Har også noen gode venner jeg kan bruke om jeg MÅ.Er ikke spesielt sosial lenger.

Skrevet
4 timer siden, XbellaX skrev:

Jeg synes issomethingwrong har et godt poeng. Du har hatt det ganske forferdelig tidligere, er du sikker på at en redusering av medisiner er klokt? I såfall, lag en back up plan på hva du skal gjøre om ting skjærer seg.

200 mg zoloft,sove i 12 timer.late dager 150 dag 2.100 mg dag 3.Bra reserveplan for meg,har funket bra før.Bivirkinger på Zoloft KAN være depresjon.Kan jo ta meg en fyllekule mens jeg kutter ut zoloft,og kjenne etter hvor deppa jeg er når jeg våkner etter 1-2 dager med rom og cola.Lykkepiller er jo rene seigpininga.10+ år...

Skrevet
4 timer siden, Annkarin skrev:

zoloft mot bipolar?

Ja,Eller EUPF.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har nå trappet ned til 75 mg per døgn,og lurer på når sykdommen kommer tilbake?Hvis jeg kan trappe ned 25 mg hver mnd i 3 mnd uten å bli deppa,har vel psykiatrien hold meg for narr? Eller er det slak at all psykisk sykdom kan forsvinne med mye søvn og hvile? Jeg er en eremitt som ikke har mye menneskelig kontakt,siden jeg er skilt,enebarn og foreldreløs.

Jeg bor i en klynge med 10-12 hus,men jeg snakker alt for lite med naboene.

Jeg har god økonomi,og vil få etterbetalt noen penger da forsikringsselskapet har fått feil opplysninger fra Takstmann og recovery.no AS?) Nå som såret på v font snart er helet,vil jeg ut og gå og vil ta på mag regnfrakk og ta med gangstaver for minst 500-1000 m gange 3-5 dager i uka.155 kg er mye,men jeg har knebeskyttere/støttebandasje (Type reaband eller liknende av samme stoff)

askal også kvitte meg med 2 biler og rydde opp på tomta,kan nok kaste minst 20 dekk og felger fra gamle biler i 13 tommer.

Volvo 245GLE fra 1989 selges kr 3000 med 16 gode sommer og vinterdekk i 14 og 15 tommer.Bilen har 5 gir og servostyring,men motor og girkasse må monteres da jeg fikk vondt i ryggen i 2012,og girkassa står på gulvet.

Sviktende helse hos en 57 åring gjør at jeg skal vurdere å bo i syden om vinteren.Høut blodtrykk og høye kolestrol og diabetes verdier.

Vil man ikke merke nedgang fra 100 til 75 mg Zoloft? Heller fra 75 til 50?men det blir ikke før i juni/juli.

• 3 måneder senere...
Skrevet
Den 21.4.2016 at 19.17, issomethingwrong skrev:

Beklager,men det er for sent.Jeg har nå gått snart 30 dager uten 100 mg zoloft.Det var varmt i juli og jeg var mye ute og fartet.Har ikke lenger vonde knær,og har av en ukjent grunn gått ned 5 kg fra 155.

Hadde brann i huset for 1 år siden og bodde på hotell i 4 mnd.Det ble mye feit utemat,og jeg hadde tilgang til både heis og bil.Depresjonen raste da bekymring for om Eika klaret å få restauret huset innvendig var stor.Fikk 100 000 i desember og ytterligere 150 000 i februar etter min onkels hjelp.Han fikk 10% for jobben.

Katten stakk av i sept/okt,og har ikke sett den siden.Dette skulle i teorien økt min depresjon.Men med hjelp til økonomi og en støttende onkel på 85,ser det ut som om jeg er på rett vei.Skal rydde garasje og selge unna 2-3 biler og.Dog har sommeren vært litt vel varm for mitt flesk.Føler med som en flodhest på land.Trøster med dog med at flodhesten er afrikas farligste dyr,og at jeg får klare meg med lange dusjer,siden jeg nå har fått et "Vikingbad" boblebad som er så avansert at jeg ikke får det til å virke.Det har tom en dataskjerm og 3 eller 4 kraner.Min hjerne koker om jeg skal forsøke å tenk ut noe smart jeg ikke allerede har lært meg i mine første 30 leveår.Som 57 åring har jeg mer en nok med min egen rehabilitering og undersøkelse om hvor "psyk" jeg egentlig har vært.Jeg har jo vært mye mindre suicudal de siste 30 dagene,enn de foregående 30.

Har jeg blitt ekstra forvirret eller fått akutte selvmordstanker,så har jeg tatt 25 eller 50 mg zoloft samme kveld.Dagen etter "var alt så meget bedre" som Willoch sa.

Så da er konklusjonen,har jeg aldri vært bipolar eller hatt EUPF,siden jeg uten medisiner i 30-40 dager ikke har fått tilbakeslag mer enn 2 ganger?

Jeg vet så inderlig vel at intelligens aldri klarer å redde meg ut av denne situasjonen.Dette er ingen "ta deg sammen situasjon"

Så da henvender jeg meg til mine trofaste venner og bekjente:Har jeg aldri vært gal? Kan 10 års sorg gå over av seg selv bare med beroligende og søvn? Kan selvmedlidenhet og selvhat forsvinne over tid? Hav med mindreverdighets komplex?

Jeg kan engelsk bedre enn Jagland og Stoltenberg.Jeg har ett godt hode og en ypperlig hukommelse,men har noen hull,dær medisiner og galskap har overmannet meg.

Kan en PTSD og søvnløshet fremtvinge depresjon? Å være manisk eller hypoman er vel noe alle kan føle på en lønningsdag? Eller at livet kan være ok i en fluktstol på egen plen under min egen hengebjerk med cola,isbiter,en solis,Vi Menn og en Smarttelefon som heter Galaxy 4S

Men Sussi er og blir borte.Håper hun finner vann og nok mus.Har jo sett henne fange ganske store rotter også!

Kommer det hunder eller en rev er det jo mange trær i skogen.

"I den lange bjørke skogen"

HHP

• 4 måneder senere...
Skrevet

Fått ny katt og er tilbake på 50 mg.25 var litt lite.Vi får se hva som skjer på nyåret.Mulig jeg selger huset.Må finne noe mindre.LIvet er mer enn en seng og tak over hodet.Har jo egentlig veldig god råd

Skrevet
1 time siden, Meat Loff skrev:

Fått ny katt og er tilbake på 50 mg.25 var litt lite.Vi får se hva som skjer på nyåret.Mulig jeg selger huset.Må finne noe mindre.LIvet er mer enn en seng og tak over hodet.Har jo egentlig veldig god råd

Du burde bruke lengst mulig tid (2+uker) på den nye styrken etter hver nedtrapping, siden du har gått på den så lenge..

Bare et tips.

Hvorfor er du deprimert foresten?

Anonymkode: 032dc...3ae

Skrevet

Enebarn.Skilt i 1992 etter 10års ekteskap.Har 2 gutter i 30 årene.Skal i morgen levere 2 julegaver,lego til mine 2 barnebarn på 3 og 5-Var kristen i perioder av livet mitt,men nå jvet jeg ikkelenger.Far og more døde ved juletider 2004.Jeg er 58 år,og er ganske tung.Har vonde knærog begynner å få vondt i hofta.145 kg er ganske mye.Må dope meg ned med 50mg zoloft i jula,og vil prøve å bruke 50 og 25 mg annen hver dag.

Når man har søsken mister man ikke hele nettverket samtidig.Har ikke kontakt med eldste sønn.Når man jobber i Sporveien og aldri får nok søvn i 20 år blir man ofte irritabel og grinete.Kan ikke huske å ha sover 8 timer sammenhengende fra 1981-99.Utenom fridager da.Ikke sundt å leve på kaffe,kvikk-lunsj,cola og pølser.

Har ikke følt meg normal før jeg i 1996 eller 97 ble sykemeldt og til slutt fikk attføring.Ble bedt om å slutte den 31/12-99da jeg selv med nesten 20 års ansenitet ikkekunne være sykemeldt i mer enn 2 år.

Fikk uføretrygd februar 2002 bodde i Arvika fra 2002-2005.Far døde 27/11-04 og mor 5/1-05feiret allejuler hos de siden jeg er enebarn.

LIvet mitt har vært ett helvete i 12 juler nå.Men jeg har katt og har tatt nattmedisiner og imovane.Nå er kl 01.50 og jeg legger meg når jeg merker trøttheten kommer.

Har arvet 1 mill og har høy uføretrygd,så jeg kan vel reise til Pilipinene eller Thailand og finne meg en snill kone?

I Norge skal man ha fin jobb,være rik eller kjekk.Har ikke første eller siste.400 000 er vel ganske normalt årsinntekt?

Vurderer bobil eller bobåt til maks 500 000,så kan jeg ha de andre 500  til diesel og hermetikk.

Skrevet

Fikk panikkangst i dag.Tok 100 mg sertralin,kanskje for mye,tar ingenting i kveld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...