Gå til innhold

Trekking av tenner


påskelilje

Anbefalte innlegg

1 time siden, Lillemus skrev:

Er det ikke plass, så er det ikke plass. Guttungen her måtte trekke 6 tenner, selv trakk jeg fire i sin tid. Vi er tydeligvis arvelig belastet med små kjever. :)

Ja, vanligst å trekke.  Men vet at noen ganger er det mulig å unngå det ved å "utvide" kjevene litt. Uff, trekke 6 tenner - ikke moro! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
Den Thursday, April 28, 2016 at 16.21, mariaflyfly skrev:

Ingen gode råd herfra, kun sympati.

Guttungen skal få ut et par visdomstenner i nærmeste fremtid. De skal visst opereres ut, for han skal til forundersøkelse på tannlegehøyskolen. 

Jeg klarer ikke forholde meg til det og har sagt til faren at han MÅ bli med dersom Guttungen ønsker følge. Jeg har bare fulgt ham til tannlegen en gang da han var mindre, og det eneste jeg husker av det er at jeg sto og holdt meg fast i dørkarmen og konsentrerte meg om å ikke spy.

Takk for sympati! Jeg har jo ukke slik skrekk som def. Likevel gruer jeg meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Den Thursday, April 28, 2016 at 20.36, Inner self skrev:

Vival på tom mage, virker fortere og sterkere.

Takk for nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Den Saturday, April 30, 2016 at 8.21, Madelenemie skrev:

Hei!

Men hvis hun gruer seg veldig, kan hun ikke utsette reguleringen til hun er mer motivert selv for det?

Noen ganger hjelper det å bli litt eldre.

Hjørnetennene har ikke plass, så de hilder på å komme utenpå de andre. Så hun kan ikke utsette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Den Thursday, April 28, 2016 at 20.36, Inner self skrev:

Vival på tom mage, virker fortere og sterkere.

Takk for nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Den Saturday, April 30, 2016 at 18.53, Xtra skrev:

Skjønner hva du mener, men jeg tror en femtenåring (evt. syttenåring) vil være veldig glad for at han begynte med regulering tidlig og er ferdig med det. Og som Lillemus sier er det best å starte så tidlig som mulig; da vil man antakelig behøve kortere tid med regulering enn om man venter.

Hun er 12. Hun må gjøre det nå fordi hjørnetennene kommer utenpå de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎28‎.‎04‎.‎2016 at 15.30, påskelilje skrev:

Dattera må trekke fire tenner før hun skal ha regulering. Hun trakk fire melketenner for to år siden, og hadde ikke noen grei opplevelse av det.

Dette som skal skje i vår, gruer hun seg veldig til, og jeg har sagt i fra at hun må få en forståelsesfull tannlege som er flink til å takle engstelige barn. Jeg spurte også om det var mulighet for at hun evt kunne få vival e.l. dersom hun var veldig redd. Det kunne hun, men da måtte hun komme fastende. Jeg glemte å spørre hvorfor hun da måtte faste. Vet noen det? Vival virker vel selv om en har spist? Jeg kan selvsagt ringe tilbake og spørre, men nå spør jeg dere først.

Hun skal trekke 2 + 2 tenner (varige tenner), med ca 1,5 uke mellom.

Noen som har noen gode råd?

Jeg tror det viktigste er at _du_ ikke glemmer at dette er en ørliten bagatell sammenlignet med det syke barn ofte må gå gjennom. Dersom du ikke selv klarer å beholde dette perspektivet, så tror jeg din uro fort smitter over på henne.

Usedvanlig mange barn har gjort dette før henne, og hun kommer også til å klare dette greit - enten med eller uten vival.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
11 timer siden, frosken skrev:

Jeg tror det viktigste er at _du_ ikke glemmer at dette er en ørliten bagatell sammenlignet med det syke barn ofte må gå gjennom. Dersom du ikke selv klarer å beholde dette perspektivet, så tror jeg din uro fort smitter over på henne.

Usedvanlig mange barn har gjort dette før henne, og hun kommer også til å klare dette greit - enten med eller uten vival.

Lykke til:-)

Jeg er glad du skrev dette. Jeg vet det jo, men det var godt å lese det så direkte. I morges kom dette helt plutselig opp igjen, og vi hadde en skikkelig tørn med grining og gruing. Godt å ha dine ord i bakhodet da :-) Vi kom frem til at vi skulle be om en time på forhånd for å treffe tannlegen (den nye, som hun ikke kjenner), og bare prate gjennom det som skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
13 timer siden, påskelilje skrev:

Hjørnetennene har ikke plass, så de hilder på å komme utenpå de andre. Så hun kan ikke utsette det.

ok skjønner.

Men husk bare på at bedre bruke lang og god tid for å trygge henne, bedre gå hjem og få ny time enn å bruke makt og tvang, det fins ulike sederende stoffer og best å finne beste løsning for henne. I verste fall om hun er veldig redd kan hun få dormikum. 

Her er link som kan være nyttig for deg, står om ulike behandlingsalternativer for engstelige barn og voksne.

http://www.tannlegetidende.no/i/2002/3/dntt-24789

Utdrag nedenfor om dormikum, men står om alle andre sederende legemidler så greit å lese gjennom.

"Fra Sverige er det nylig rapportert om peroral sedasjon med midazolam til engstelige pasienter før kjevekirurgi, hovedsakelig mer omfattende implantatoperasjoner og fjernelse av visdomstenner i underkjeven (18). Beregnet individuelt etter alder og vekt fikk 228 pasienter i alderen 9 til 85 år (median 47 år) følgende dosering:

  • barn 0,4 mg/kg (maksimalt 10,0 mg)

  • 18–55 år 0,2 mg/kg (maksimalt 18,0 mg)

  • 56–70 år 0,1 mg/kg (maksimalt 9,0 mg)

  • 71–80 år 0,05 mg/kg (maksimalt 4,5 mg).

Det er diskutabelt om dette doseringsskjema er optimalt. Ca. 10 % av pasientene ble gitt en kompletterende dose. Pasientene fikk i gjennomsnitt 13,6 mg midazolam (2–40 mg). Den sederende effekten beskrives som gjennomgående god, og samtlige operasjoner ble gjennomført uten komplikasjoner."

 

Det brukes langt mer makt og tvang på barn og unge enn mange er klar over, dette ble godt belyst i en artikkel i dagbladet:

http://www.dagbladet.no/2016/04/30/kultur/meninger/debatt/medisin/tannlege/44056689/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
1 time siden, Madelenemie skrev:

ok skjønner.

Men husk bare på at bedre bruke lang og god tid for å trygge henne, bedre gå hjem og få ny time enn å bruke makt og tvang, det fins ulike sederende stoffer og best å finne beste løsning for henne. I verste fall om hun er veldig redd kan hun få dormikum. 

Her er link som kan være nyttig for deg, står om ulike behandlingsalternativer for engstelige barn og voksne.

http://www.tannlegetidende.no/i/2002/3/dntt-24789

Utdrag nedenfor om dormikum, men står om alle andre sederende legemidler så greit å lese gjennom.

"Fra Sverige er det nylig rapportert om peroral sedasjon med midazolam til engstelige pasienter før kjevekirurgi, hovedsakelig mer omfattende implantatoperasjoner og fjernelse av visdomstenner i underkjeven (18). Beregnet individuelt etter alder og vekt fikk 228 pasienter i alderen 9 til 85 år (median 47 år) følgende dosering:

  • barn 0,4 mg/kg (maksimalt 10,0 mg)

  • 18–55 år 0,2 mg/kg (maksimalt 18,0 mg)

  • 56–70 år 0,1 mg/kg (maksimalt 9,0 mg)

  • 71–80 år 0,05 mg/kg (maksimalt 4,5 mg).

Det er diskutabelt om dette doseringsskjema er optimalt. Ca. 10 % av pasientene ble gitt en kompletterende dose. Pasientene fikk i gjennomsnitt 13,6 mg midazolam (2–40 mg). Den sederende effekten beskrives som gjennomgående god, og samtlige operasjoner ble gjennomført uten komplikasjoner."

 

Det brukes langt mer makt og tvang på barn og unge enn mange er klar over, dette ble godt belyst i en artikkel i dagbladet:

http://www.dagbladet.no/2016/04/30/kultur/meninger/debatt/medisin/tannlege/44056689/

 

 

Skjønner du sier dette i beste mening, men når det gjelder en så ung jente vil jeg absolutt tro at det beste første omgang er å få henne til å takle denne tanntrekkingen uten medisiner. Jeg sier ikke at det blir enkelt, jeg sier bare at det bør være mulig, om alt går bra og hun har mor med seg. Jeg er skeptisk til å lære henne at slik angst er unormalt og må medisineres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Xtra skrev:

Skjønner du sier dette i beste mening, men når det gjelder en så ung jente vil jeg absolutt tro at det beste første omgang er å få henne til å takle denne tanntrekkingen uten medisiner. Jeg sier ikke at det blir enkelt, jeg sier bare at det bør være mulig, om alt går bra og hun har mor med seg. Jeg er skeptisk til å lære henne at slik angst er unormalt og må medisineres. 

Jeg ville også ha forsøkt å stimulere til andre mestringsstrategier fremfor bruk av medikamenter, og særlig medikamenter som er enda sterkere enn vival.

Min niese (som er noen år eldre) har det siste året trukket to tenner og operert ut to. Hun var i utgangspunktet ganske engstelig, men hyggelig tannlege og kjevekirurg har gjort dette til helt overkommenlige episoder for henne. De har brukt mye humor i forhold til engstelsen hennes, samtidig som de har trygget henne på at hun vil bli godt ivaretatt. Jeg tror hun nå er over det som godt kunne ha utviklet seg til å en form for tannlegeangst.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
påskelilje

Nå har vi vært og snakket med den nye tannlegen, og det ble en kjempefin opplevelse. Hun var så rolig og forståelsesfull, foklarte nøye hva hun skulle gjøre, og sa at dette ikke skal gjøre vondt i det hele tatt, bortsett fra at hun kanskje ville kjenne noe til stikkene med bedøvelsen, selv om hun hadde på bedøvelseskrem først.

Hun avtalte med jenta mi at hun kunne løfte hånda hvis noe gjorde vondt, og da skulle hun stoppe med en gang. Vi ble også enige om å gi henne beroligende før behandlingen.

Både dattera og jeg ble veldig lettet over å ha fått denne nye tannlegen, så om to uker skal hun trekke de to første tennene. Og vi håper det går sånn tålig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
påskelilje

Tanntrekkingen gikk kjempefint!

Jenta fikk 1 mg Rohypnol, ble såpass avslappet (og temmelig rørete/lattermild), at tannlegen kunne legge på bedøvelseskrem, sette bedøvelsessprøyter og trekke to tenner uten problem. En gang kjente hun litt, sa i fra, og tannlegen satte litt mer bedøvelse. Hun husket alt som hadde skjedd, og gleder seg nesten til neste uke når hun skal trekke de to siste tennene :-)

Hipp hurra for en rolig, pedagogisk og fantastisk ung kvinnelig tannlege!!!! Hun hadde DEN dialogen med jenta, hun snakket så rolig og lavt til henne at jeg knapt nok hørte hva hun sa, og jenta mi nikket og hm-et og svarte i vei med gapende munn, og alt gikk bare helt over all forventning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Jeg tror alfa og omega her er å komme til en tannlege som tar problematikken på alvor, og bruker nødvendig tid på å forklare hvordan ting gjøres, slik at ikke noe føles utrygt og uforutsigbart. Jeg har selv ikke noe tannlege skrekk, men jeg har operert ut visdomstenner - noe som jo ikke er noe gdot. Da fikk jeg med meg smertestillende så jeg hadde til de kommende timene og litt til. Gikk knirkefritt. Kirurgen som gjorde dette var superflink, og forklarte hele veien hva han holdt på med. Du trenger jo ikke sette deg i stolen ågape første gang du snakker med tannlegen. Kanskje er det lurt at jenta di er veldig redd.

Faste for å bruke Viva? Den var litt ny for meg, og jeg har tat noen Vivaler ila. livet. Kan tenkes at det er for å få økt effekt ved å ta det på tom mage, men det vet jeg ikke. Imidletid: Funker dette greit og det ikke er for mye pes å faste, fo gor it. De fleste tannleger ser redde pasienter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...