Gjest (Anonymous) Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Vi har en sønn på 6 mnd som har atopisk eksem. Fullammer fremdeles, og jeg går for tiden på min andre melkefrie diett ( siden nov.) og mener helt bestemt at allemnntilstanden til "lillemann" er mye bedre, og i tillegg er han kvitt tørr hud og intens kløe. Har til tider noe utslett/eksem i ansiktet og på halsen. Kan også nevne at han fikk en kraftig reaksjon da vi ga ham NAN morsmelkerstatning. (Hovnet opp i ansiktet, ble rød- og hvitflammet, fikk hvite blemmeaktige nupper i anikt og på hals) Både jeg og pappaen har høysnue, og min søster får oppblåst mage av melkemat, pasta, banan osv. Hvordan vet vi om han (sannsynligvis) har melkeallergi eller laktoseintoleranse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41162-kumelkallergi-eller-laktoseintoleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rådløs mor Skrevet 10. januar 2002 Del Skrevet 10. januar 2002 Syntes dette ligner vår sønns reaksjon på en prikk. Startet omtrent i samme alder. Han er nå 2 år, og har fått konstatert melkeallergi. Jeg ammet han til han var 1 1/2 år, da legen mente dette var veldig bra hvis jeg orket. Holdt meg unna ren melk, men spiat melkeprodukter. Vi fikk testet han med prikktest da han var ca 6 mnd. Ingen tester er sikre på et så tidlig stadiet, men med de resultatene og det foreldrene har observert så blir det som oftest riktig. Vår gutt var aldri glad i grøt, men småfolk har et alternativ som er uten melk. Mesteparten av barnematglassene er uten melk. Stabburets leverpostei er også uten melk. Melkeallergi er veldig slitsomt til å begynne med, men man lærer fort hva som inneholder melk og ikke. Håper dette kan være til litt hjelp, vet selv at jeg var ganske fortvilet selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41162-kumelkallergi-eller-laktoseintoleranse/#findComment-154836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Kjære Anonymous Når et spedbarn på seks måneder reagerer på vanlig morsmelkerstatning med hevelser og utslett i ansiktet er det nokså sikkert en kumelkallergi. Hvis mor som ammer får kumelk i kosten vil nok barnet med stor sannsynlighet få reaksjoner slik at det høres fornuftig ut å gå på en melkefri kost i ammeperioden. Barn med kumelkallergi må få en annen morsmelkerstatning der det er nødvendig - snakk med legen din om å få resept på en morsmelkerstatning for barn med kumelkallergi. Laktoseintoleranse gir ytterst sjelden symptomer i ammeperioden - de aller fleste barn har nemlig nok ensym til å spalte melkesukkeret i spedbarnsalder. Symptomer på laktoseintoleranse kommer når aktiviteten til ensymet reduseres og det skjer oftest først ved 2 - 3 årsalder. Det er bare en meget sjelden form for medfødt laktasemangel som gir symptomer allerede i ammeperioden. Ved laktoseintoleranse kommer det ikke typiske allergisymptomer som hevelser, kløe og utslett, men mer mageproblemer med diare og luft i magen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41162-kumelkallergi-eller-laktoseintoleranse/#findComment-155190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.